Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1340744_0001.png
1340744_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 327:

Kan ministeren bekræfte, at aftalen om udmøntning af Togfonden ikke indebæ-rer en opgradering af den sønderjyske jernbane, herunder med dobbeltspormellem Tinglev og Padborg, med henblik på styrkelsen af den samledejernbanekorridor mellem Hamburg og Jylland/Fyn? I bekræftende fald: Finderministeren det rimeligt og hensigtsmæssigt med en sådan nedprioritering afbanen op gennem Sønderjylland?

Svar:

Som det bør være spørgeren bekendt, er det med aftale om ”En moderne jern-bane” af 22. oktober 2009 indgået af den grønne forligskreds for så vidt angårdobbeltsporet Tinglev-Padborg anført, at:”Parterne er enige om, at perspektivet på sigt er en fuld udbygning til dob-beltspor på hele banen gennem Sønderjylland. Der foretages derfor i aftale-perioden en opdatering af beslutningsgrundlaget for strækningen Tingled-Padborg.”Banedanmark er ved at udarbejde en tidsplan for den omtalte opdatering afbeslutningsgrundlaget.Hvis der skal afsættes midler til etablering af dobbeltspor Tinglev-Padborg,mener jeg således, at initiativet bør komme fra forligskredsen bag ”En grøntransportpolitik”, hvori Venstre indgår.Det er fortsat regeringens opfattelse, at det er en god idé at udbygge banengennem Sønderjylland med dobbeltspor på hele strækningen. Derudover måjeg bemærke, at der langt fra er tale om en nedprioritering af Sønderjyllandmed Togfonden DK.De hurtigere forbindelser, prioriterede korrespondancer og hastighedsopgrade-ringen på strækningerne Bramming-Tønder og Tinglev-Sønderborg er således
til gavn for Sønderjyderne. Man vil således kunne komme fra fx Sønderborg tilKøbenhavn på 2 timer og 47 minutter og dermed spare næsten 1 times trans-porttid sammenlignet med i dag. Der vil også være fordele for rejsende fra fxTønder til København hvor rejsetiden reduceres fra 4 timer og 3 minutter i dagtil 3 timer og 14 minutter med Togfonden DK.Medvenlighilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke