Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1411954_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. oktober 2014
2014 - 4096
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1130:
I svar nr. 983 hedder det, ”at der må forventes et fald i antallet af gennemrej-
sende passagerer, som får en længere rejsetid som følge af det ekstra stop”,
men også at ”der er ikke foretaget nærmere beregninger af et eventuelt frafald,
men da der samlet set vil ske et nettotidstab for de rejsende i den kollektive
trafik ved anlæg af en ny station i Laurbjerg, kan det ikke udelukkes, at der også
samlet set vil ske et fald i billetindtægterne”. Ministeren bedes gøre nærmere
rede for, hvordan den manifesterede usikkerhed kan føre til, at der konklude-
res, at det vil give passagertab, samt hvilket belæg ministeren har for at hævde,
at et enkelt togstop af ca. to minutters varighed vil resultere i passagertab, især
set i lyset af at strækningerne Århus-Langå og Langå-Struer i løbet af få år op-
graderes, hvilket afkorter rejsetiden i forhold til i dag.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
”Et ekstra stop i Laurbjerg vil medføre længere rejsetid for de gennemrejsende
passagerer, der ikke benytter Laurbjerg Station. Det er en generel, erfaringsba-
seret antagelse i trafikplanlægning, at længere rejsetid medfører færre passage-
rer. De frafaldne passagerer enten undlader at rejse, eller også benytter de et
andet transportmiddel, da toget er blevet relativt langsommere.
Nettotidstabet for passagererne i den kollektive trafik ved et ekstra stop i Laur-
bjerg beregnes ved at sammenholde det samlede rejsetidstab for gennemrej-
sende passagerer med den samlede rejsetidsgevinst for passagerer, der forven-
tes at benytte sig af en ny station. For Laurbjerg Station gælder det, at det sam-
lede tidstab er større end den samlede tidsgevinst, hvilket giver et samlet netto-
tidstab for passagererne.
Uanset at rejsetiden på strækningen afkortes i løbet af få år, vil et ekstra stop i
Laurbjerg stadig medføre længere rejsetid i forhold til en situation uden stop i
Laurbjerg.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411954_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke