Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1375333_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 28. maj 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1402410
Dok nr.: 1446224
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. april 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 699 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 699:
’’Vil ministeren kommentere henvendelsen vedrørende regler om autorisation
af kiropraktorer, jf. SUU alm. del – bilag 347, og vil ministeren herunder oply-
se:
– hvad der var baggrunden for de nuværende formuleringer i lov om autorisa-
tion af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed?
– om ministeren er indstillet på at ophæve § 52 stk. 3, stk. 4 og stk. 6 i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed?
– om ministeren overvejer yderligere initiativer i forhold til at ændre lov om au-
torisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed? ”
Svar:
I den i spørgsmålet omtalte henvendelse gives udtryk for, at den definition på
kiropraktisk behandling, der er fastsat i § 52, stk. 4, i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)
samt i § 1, stk. 2, i bekendtgørelsen om kiropraktorvirksomhed, ikke gør det
muligt for andre behandlere at udføre manuel behandling af kroppens led, idet
denne behandlingsform ifølge reglerne er forbeholdt kiropraktorer at udøve.
Ifølge henvendelsen giver reglerne kiropraktorerne en de facto monopolstilling
til ”manuel behandling af kroppens led”, som modsat ikke giver alternative be-
handlere mulighed for at fortsætte deres arbejde.
Autorisationslovens formål er at styrke patientsikkerheden. Dette gøres ved at
autorisere bestemte grupper af sundhedspersoner, hvis virksomhed på områ-
det kan være forbundet med særlig fare for patienterne. Dette gælder også i
forhold til, at nogle grupper har et forbeholdt virksomhedsområde.
Kiropraktorerne blev med lov om kiropraktorer m.v. autoriserede sundheds-
personer fra 1. januar 1992.
Ifølge lov om kiropraktorer § 1, stk. 1, fulgte med autorisationen et forbeholdt
virksomhedsområde, hvilket betyder, at alene kiropraktorer må udøve kiro-
praktorvirksomhed. Ifølge lovens § 7, stk. 1, omfatter kiropraktorvirksomhed
diagnostik og kiropraktisk behandling af biomekaniske funktionsforstyrrelser i
rygsøjle, bækken og ekstremiteter. Ifølge lovens § 7, stk. 2, kan Sundhedssty-
relsen fastlægge rammerne for det forbeholdte virksomhedsområde i en be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
kendtgørelse. I bekendtgørelsen er det fastsat, at der ved kiropraktisk behand-
ling forstås manuel behandling af kroppens led.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lov om kiropraktorer m.v., at
det forbeholdte virksomhedsområde er fastlagt i overensstemmelse med kiro-
praktorernes uddannelse således, at kiropraktorerne får mulighed for at yde
behandling på de områder, hvor der foreligger dokumentation for den kiroprak-
tiske behandlings virkning.
Baggrunden for det forbeholdte virksomhedsområde er således, at virksomhe-
den er af en sådan beskaffenhed, at den udgør en risiko for patientsikkerhe-
den, hvis den udøves uden fornøden uddannelse.
Bestemmelserne om autorisation af kiropraktorer blev den 1. januar 2007
overført til autorisationslovens kapitel 12, §§ 52 og 53. Der blev ikke i den for-
bindelse ændret på det forbeholdte virksomhedsområde.
Afgrænsningen af det forbeholdte virksomhedsområde, som anført i autorisati-
onslovens 52, stk. 4, og kiropraktorbekendtgørelsens § 1, stk. 2, er fastlagt ud
fra sundhedsfaglige overvejelser.
Sundhedsstyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst, at de
sundhedsfaglige overvejelser, der begrunder afgrænsningen, primært er risi-
koen for komplikationer til manipulationsbehandling af rygsøjlen. Komplikatio-
ner er sjældne, men kan være meget alvorlige. Ved manipulation iværksættes
sædvanligvis et hurtigt og præcist stød mod et af rygsøjlens ledkomplekser.
Stødet kan være ledsaget af et hørligt knæk (high velocity technique).
Der foreligger en række sundhedsfaglige tilstande, hvor manipulation ikke må
gennemføres, da det vil være for farligt for patienten. Det drejer sig bl.a. om
kræftlidelser i knogler og led, knogleskørhed (osteoporose), inflammatoriske
eller infektiøse ryglidelser, gennemblødningsforstyrrelser i pulsårene til hjernen
og størkningsforstyrrelser af blodet. Manipulation ved disse tilstande kan med-
føre skader på nerverødder eller rygmarv som følge af direkte mekanisk på-
virkning og hjerneskader som følge af skader på halsens blodkar. Afhængigt af
området hvor behandlingen foretages, kan følgerne være føleforstyrrelser,
lammelse, hjerneskade og død.
Sundhedsstyrelsen har forespurgt Patienterstatningen om antal skader i perio-
den 2003-2014. Patienterstatningen har oplyst, at der i 39 sager i perioden
2003-2014 er anerkendt skader efter manipulation af rygsøjlen.
Det er derfor efter Sundhedsstyrelsens opfattelse yderst nødvendigt, at den
autoriserede sundhedsperson, der udfører manipulationen, har den tilstrække-
lige baggrund for at foretage en samlet klinisk vurdering af patientens tilstand
og for at tage stilling til, om patienten er i en risikogruppe, der ikke bør behand-
les med manipulation. Den diagnostiske udredning omfatter ofte også rønt-
genundersøgelse eller MR-scanning.
Da det for mig er afgørende, at patientsikkerheden er i top, og at borgerne kan
være trygge ved vores sundhedsvæsen, har jeg på baggrund af Sundhedssty-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
relsens vurderinger ikke til hensigt at ophæve eller ændre på kiropraktorernes
forbeholdte virksomhedsområde.
Herudover kan jeg oplyse, at jeg ikke har aktuelle planer om lade yderligere
faggrupper autorisere.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye