Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1334635_0001.png
1334635_0002.png
1334635_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato:14. februar 2014
E-mail [email protected]
Ansvarlig: smaSagsnr.2013 - 9049

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af17. december

2013følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-

ale forholdsendelige svarpå spørgsmål nr. 97 (SOU alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Maja Panduro (S).

Spørgsmål nr. 97:

”Ministeren bedes redegøre for omkostningerne ved at indføre et loft over-ventetiden på klagesager i Ankestyrelsen på hhv. maksimalt 2, 3 og 4 må-neder i gennemsnit.”

Svar:

Ankestyrelsen skal nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på dei tabel 1 nedenfor nævnte områder fra de nuværende 7,5 måned i 2013 til4,5 måned i 2016, jf. Ankestyrelsens resultatkontrakt for 2014.Ankestyrelsen har oplyst, at beregningen har taget udgangspunkt i, hvad detvil koste at nedbringe sagsbehandlingstiden yderligere fra 2016 og fremeftertil henholdsvis 4, 3 og 2 måneder på de omhandlede områder. Udgiften tilindførelsen af et loft for ventetiden på klagesager i Ankestyrelsen vil i givetfald være større, hvis indførelsen skal ske tidligere end fra 2016.Gennemsnitlig sagsbehandlingstid sænkes til 4 månederHvis den gennemsnitlige sagsbehandlingstid sænkes fra 4,5 til 4 månederfor de nævnte ankesager i tabel 1, vil den samlede omkostning være ca. 0,8mio. kr.Gennemsnitlig sagsbehandlingstid sænkes til 3 månederHvis den gennemsnitlige sagsbehandlingstid sænkes fra 4,5 til 3 månederfor de nævnte ankesager i tabel 1, vil den samlede omkostning være ca. 2,1mio. kr.
2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid sænkes til 2 månederHvis den gennemsnitlige sagsbehandlingstid sænkes fra 4,5 til 2 månederfor de nævnte ankesager i tabel 1, vil den samlede omkostning være ca. 3,7mio. kr.Beregningen af de samlede omkostninger ved at indføre et loft over sagsbe-handlingstiden på udvalgte sagsområder er behæftet med betydelig usikker-hed og vil derfor alene være et skøn baseret på den aktuelle viden og for-ventninger til ressourceindsatsen. I beregningen er endvidere medtaget deforventede produktivitetsforbedringer, som Ankestyrelsen skal gennemføre ide kommende år i overensstemmelse med finanslovsaftalen for 2013 omoverførsel af statsforvaltningernes nævnsområder til Ankestyrelsen.Ankestyrelsens sagsområde dækker både det sociale-, familie- og beskæfti-gelsesmæssige område. I de øvrige spørgsmål, der er stillet af Maja Pandu-ro (S) (spørgsmål 90-96 og 98-101), er der alene stillet spørgsmål inden fordet sociale område med fokus på udvalgte bestemmelser i serviceloven.Ministeriet har afgrænset besvarelsen til de sagsområder, der fremgår aftabel 1, så besvarelsen omhandler de samme lovområder som de øvrigespørgsmål.

Tabel 1. Servicelovens sagsområder, der er medtaget i besvarelsen

Paragraf

Titel

§§ 79-80§ 83§ 96§ 100§§ 101-102§§ 103-106§§ 107-111§§ 81, 82, 84-95 og 97-99§ 112§ 113§§ 114-115§ 116§§ 118-122§§164-165Voksne – almene tilbudVoksne - hjemmehjælpVoksne – borgerstyret personlig assistanceVoksne - merudgifterVoksne - behandlingVoksne – beskyttet beskæftigelse mv.Voksne – botilbudVoksne – personlig hjælp, ledsagelse mv.HjælpemidlerForbrugsgoderBilerBoligindretningPasning af nærtstående (handicappede ellerdøende mv.)Tilbagebetaling
Note: De nævnte sagsområder bliver alle behandlet i kommunalt regi i første instans.Der indgår således ikke klagesager, hvor Udbetaling Danmark er første instans. Det
3
skal bemærkes, at de i tabel 1 nævnte sagsområder udgør ca. 8 procent af Ankesty-relsens samlede klagesager.
Manu Sareen
/ Anders Holbøll