Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1410584_0001.png
21. oktober 2014
J.nr. 14-4308801
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 870 af 23. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410584_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ikke-omdelte gratisaviser, der f.eks. distribueres på
gågader og togperroner, uden videre er fritaget fra reklameafgift (dvs. uanset hvor mange
annoncer gratisaviserne indeholder), mens ugeaviser kun er fritaget fra reklameafgift, når
betingelserne i lovens § 2, stk. 2, er opfyldt?
Svar
Det er kun husstandsomdelte reklametryksager, som er omfattet af reklameafgiftsloven,
ikke reklamer i andre medier eller sammenhænge. Der er således ikke tale om en bred
afgift på reklamer. Baggrunden for dette er, at en bred afgift på reklamer ikke kan afgræn-
ses og dermed ikke administreres, uden at dette medfører betydelige administrative byrder
for erhvervslivet, jf. erfaringerne fra andre afgifter, eksempelvis fedtafgift og forsynings-
sikkerhedsafgift. Ved at begrænse afgiften til husstandsomdelte reklametryksager mind-
skes de administrative byrder for erhvervslivet mest muligt, samtidig med, at de miljø-
mæssige hensyn til affaldsforebyggelse i forbindelse med husholdningsaffald varetages.
Miljømæssigt set er det bedst at affaldsforebygge i forhold til at øge genanvendelsen.
Gratisaviser, der omdeles på en togperroner og gågader, er ikke omfattet af definitionen
af husstandsomdelte reklametryksager.
Side 2 af 2