Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1398194_0001.png
11. september 2014
J.nr. 14-3920268
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 726 af 19. august 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398194_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenutabet ved at sænke beskatningen af telefon, der stilles til rå-
dighed af arbejdsgiveren til privat brug, med 50 pct.? Svaret bedes oplyst i mio. kr.
Svar
Efter de gældende regler beskattes medarbejdere af en telefon, der stilles til rådighed af
arbejdsgiveren til privat brug. Det skattepligtige beløb udgør 2.600 kr. om året (2014-
niveau) svarende til 217 kr. pr. md. For ægtefæller, der begge er skattepligtige af fri tele-
fon, og hvor deres samlede skattepligtige beløb på årsbasis overstiger 3.400 kr. (2014-
niveau), nedsættes hver ægtefælles skattepligtige beløb med 25 pct., svarende til op til 650
kr. for hver. Beløbsgrænsen indebærer, at der kun gives rabat, hvis ægtefællerne samlet set
har fri telefon til rådighed i mindst 16 måneder.
De seneste udtræk fra SKATs systemer viser, at ca. 465.000 personer i 2013 blev beskat-
tet af fri telefon af et samlet indkomstbeløb efter ægtefællerabat på ca. 1 mia. kr. Isoleret
set skønnes beskatningen af fri telefon således at indbringe et umiddelbart provenu i stør-
relsesordenen 500 mio. kr.
En nedsættelse af beskatningen med 50 pct. skønnes på denne baggrund og under forud-
sætning om uændret personantal med fri telefon at ville medføre et umiddelbart mindre-
provenu i størrelsesordenen 250 mio. kr. årligt og ca. 200 mio. kr. årligt efter tilbageløb og
adfærd.
En halvering af satsen skønnes tillige at medføre, at flere vil benytte sig af arbejdsgivernes
eventuelle tilbud om fri telefon mod at lade sig beskatte (lempeligt) heraf. Det må dog
forventes, at de øgede omkostninger for arbejdsgiverne i vidt omfang vil blive modsvaret
af tilsvarende lavere løn, således at arbejdsgivernes omkostningsniveau forbliver uændret.
En sådan omlægning af lønindkomst til lavt beskattet fri telefon vil medføre en negativ
afledt effekt på de offentlige finanser.
Det skal bemærkes, at en halvering af satsen for fri telefon vil medføre en skatteudgift,
idet nedsættelsen vurderes at betyde, at beskatningen vil være væsentligt under godets
markedsværdi.
Den samlede skatteudgift ved forslaget skønnes at udgøre ca. 325 mio. kr. årligt. Skatte-
udgiften vil dels bestå af det umiddelbare mindreprovenu på ca. 250 mio. kr. Hertil kom-
mer et yderligere mindreprovenu på ca. 75 mio. kr., hvis det antages, at halveringen af
satsen medfører en stigning på 25 pct. i antallet af personer med fri telefon.
Side 2 af 2