Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1398671_0001.png
12. september 2014
J.nr. 14-3640869
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 709 af 28. juli 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette R. Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398671_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om det er i overensstemmelse med gældende lovgivning,
når virksomheder tillader kunder med adresse i Danmark, at grænsehandle på internettet
ved at anvende en fremgangsmåde, hvor kunden, efter at have bestilt og betalt sine varer,
vælger leveringsform på virksomhedens hjemmeside for herefter at blive videredirigeret
til den ønskede fragtmands hjemmeside, hvor fragten bestilles og betales, som det f.eks.
er tilfældet hos virksomheden Netpris, og i hvilket omfang finder ministeren, at denne
handelsform vil påvirke grænsehandlen og statens provenu?
Svar
Det er i overensstemmelse med gældende lovgivning, at internetbutikker tillader kunder
at anvende en af kunden ønsket fragtmand til at levere varerne, når der foretages grænse-
handel over internettet.
Såfremt kunden vælger at anvende en
selvstændig
fragtmand for at få transporteret varerne
hjem, har Skatterådet slået fast i et bindende svar af 24. september 2013
(SKM2013.720.SR), at internetbutikken
ikke
skal beregne dansk moms og afgifter, men
kan nøjes med at beregne moms i det land, hvor internetbutikken er beliggende.
Ved anvendelse af en
selvstændig
fragtmand er det køber i Danmark, som er ansvarlig for at
indberette og betale punktafgift af de punktafgiftspligtige varer, som den pågældende får
leveret til Danmark fra udlandet. Det skønnes ikke at være en handelsform, der vil vinde
større udbredelse, fordi køber ikke opnår den samme afgiftsbesparelse som ved traditio-
nel grænsehandel med punktafgiftspligtige nydelsesmidler som fx øl, vin eller chokolade.
Det skyldes, at kunderne selv skal betale punktafgifter af de punkafgiftspligtige varer.
Hertil kommer, at fx sodavand, som til trods for at der ikke længere er sodavandsafgift i
Danmark, ikke vil kunne leveres til Danmark med den samme besparelse, som hvis køber
selv henter varen i Tyskland, da emballagen vil være omfattet af den danske pantordning.
Forbrugerombudsmanden har i den forbindelse påpeget, at internetbutikken skal tydelig-
gøre overfor kunderne, at der skal betales punktafgifter af de punktafgiftspligtige varer,
og at kunderne selv skal sørge for det.
Skatterådet har den 26. august 2014 præciseret, hvornår en internetbutik må anses for at
være indirekte involveret i transporten. Såfremt en internetsælger har sammenkørt sin
hjemmeside med en eller flere oplistede transportørers hjemmeside således, at køberen
blot skal godkende transporten på transportørens hjemmeside, for at der er indgået en
transportaftale, anses internetsælgeren for at være indirekte involveret i transporten. Dette
medfører, at salget skal faktureres med dansk moms, hvis internetbutikken omsætter for
mere end 280.000 kr. til danske kunder i løbet af et kalenderår. Endvidere er internetbu-
tikken ansvarlig for at indberette og betale danske punktafgifter.
Jeg er bekendt med, at SKAT inden længe påtænker at udsende et styresignal, som præci-
serer praksis på området.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398671_0003.png
Den i spørgsmålet beskrevne handelsform forventes ikke at vinde stor udbredelse, og den
forventes derfor heller ikke at få nævneværdige provenumæssige konsekvenser, fordi en
sådan transaktion vil være afgiftspligtig og momspligtig (ved en omsætning over 280.000
kr.) i Danmark.
Side 3 af 3