Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1392261_0001.png
19. august 2014
J.nr. 14-3496795
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 702 af 10. juli 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392261_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeren bedes redegøre for, hvad det ville koste (i henholdsvis umiddelbar virk-
ning, efter tilbageløb og adfærd samt varig virkning) at ændre kredsen af kommuner med
forhøjet befordringsfradrag til fremover kun at gælde de 29 kommuner og alle ikke-bro-
faste øer, der var omfattet af differentieret planlov, jf. VK-regeringens udspil "Danmark i
balance i en global verden" fra 2010.
Svar
Det forhøjede befordringsfradrag indebærer, at pendlere, der bor i en af de udpegede
yderkommuner og pendler mere end 120 km dagligt, får beregnet befordringsfradraget
med den fulde sats for kørsel over 120 km dagligt (2,10 kr./km i 2014). For pendlere i
andre kommuner beregnes befordringsfradraget for kørsel ud over 120 km dagligt med
halv sats (1,05 kr./km i 2014). Ordningen er midlertidig og der kan ikke komme nye
pendlere ind under ordningen efter udgangen af 2018.
De gældende regler omfatter langdistancependlere i 16 specifikt udpegede yderkommu-
ner. Disse 16 kommuner samt de 29 kommuner, der var omfattet af differentieret plan-
lov, jf. VK-regeringens udspil "Danmark i balance i en global verden" fra 2010, fremgår
af
boks 1.
Boks 1. Kommuner med forhøjet befordringsfradrag og kommuner omfattet af differentieret planlov
De nuværende yderkommuner, der er omfattet af ordningen, er Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-
Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Samsø, Svendborg, Tønder, Vest-
himmerland og Ærø.
Kommuner i yderområder omfattet af differentieret planlov: Assens, Bornholm, Brønderslev, Fanø, Faaborg -
Midtfyn, Guldborgsund, Jammerbugt, Kalundborg, Langeland, Lemvig, Lolland, Læsø, Mariagerfjord, Morsø,
Norddjurs, Nordfyns, Odsherred, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Stevns, Syddjurs, Thisted, Tønder, Varde,
Vejen, Vesthimmerland, Vordingborg og Ærø.
Det bemærkes, at en ændring af kredsen af kommuner i henhold til spørgsmålet indebæ-
rer, at kommunerne Frederikshavn, Hjørring og Svendborg ville falde udenfor ordningen.
Det er i de følgende beregninger forudsat, at disse tre kommuner forbliver under ordnin-
gen, så den i givet fald ville omfatte 32 kommuner.
En ændring af kommunekredsen ville således betyde, at følgende 15 nye kommuner ville
komme under ordningen: Assens, Fanø, Jammerbugt, Kalundborg, Lemvig, Mariager-
fjord, Nordfyns, Odsherred, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Stevns, Syddjurs, Thisted, Varde,
Vejen og Vordingborg.
Af de 9 kommuner, som ordningen som led i udmøntningen af Aftale om en vækstpakke
udvides med fra 2015, optræder Skive, Slagelse, Struer, Sønderborg og Aabenraa ikke på
listen over de 29 kommuner i differentieret planlov, mens Jammerbugt, Odsherred, Thi-
sted og Vordingborg er med.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392261_0003.png
Der foreligger ikke oplysninger i skattesystemerne, der særskilt kan udsøge personer med
bopæl på ikke brofaste øer, som angivet i spørgsmålet, ud over de personer, der har bo-
pæl på Bornholm, Fanø, Læsø og Ærø eller på ikke brofaste øer omfattet af de øvrige
udpegede kommuner.
En ændring af kommunekredsen, så reglerne om forhøjet befordringsfradrag kommer til
at omfatte de 29 kommuner, der var omfattet af differentieret planlov, samt Frederiks-
havn, Hjørring og Svendborg skønnes at øge antallet af pendlere med forhøjet befor-
dringsfradrag med ca. 12.000 personer og det umiddelbare mindreprovenu ved ordningen
med ca. 50 mio. kr. (2014-niveau). Begge dele er målt i forhold til gældende regler omfat-
tende de nuværende 16 kommuner,
jf. boks 1.
Efter automatisk tilbageløb på moms og
afgifter skønnes ændringen af kommunekredsen at medføre et mindreprovenu på ca. 35
mio. kr. årligt.
En ændring af kommunekredsen til at omfatte de 29 kommuner, der var omfattet af dif-
ferentieret planlov, samt Frederikshavn, Hjørring og Svendborg skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu, der er ca. 5 mio. kr. større end den kommende udvidelse af
ordningen i vækstpakkeregi.
Udvidelsen af pendlerkredsen, der omfattes af det forhøjede befordringsfradrag, vurderes
i et vist omfang at kunne medføre et øget arbejdsudbud. På den anden side vil en øget
anvendelse af reglerne, ved at flere pendlere i de nytilkomne kommuner vælger at finde
beskæftigelse længere væk fra bopælen, medføre et vist yderligere mindreprovenu. Med
nogen usikkerhed vurderes disse to modsatrettede effekter at modsvare hinanden.
Da tilgangen til ordningen udløber med udgangen af 2018, og det forhøjede fradrag i
henhold til de gældende regler vil kunne opnås i syv år fra det tidspunkt, betingelserne er
opfyldt., skønnes den varige provenuvirkning ved en ændring af ordningen til at omfatte
de 29 kommuner, der var omfattet af differentieret planlov, samt Frederikshavn, Hjørring
og Svendborg at udgøre ca. 5 mio. kr. årligt.
Side 3 af 3