Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1397544_0001.png
9. september 2014
J.nr. 14-3252305
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 652 af 23. juni 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397544_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den skattemæssige provenunedgang ved at etablere kvartalsvis
udbetaling af skattekreditter til virksomheder?
Svar
Skattekreditordningen blev indført som et led i udmøntningen af finansloven for 2012.
En virksomhed med skattemæssigt underskud fra udgifter til forskning og udvikling kan
få udbetalt 25 pct. af underskuddet, dog maksimalt 1,25 mio. kr. pr. indkomstår. Fra 2015
hæves grænsen for udbetaling af skattekredit til skatteværdien af 25 mio. kr. som led i
Aftaler om vækstplan DK.
Ved en selskabsskattesats på 22 pct. i 2016 og følgende år svarer
det til en maksimal udbetaling på 5,5 mio. kr. pr. indkomstår. Det forventes, at udbetalin-
gen af skattekreditter fra og med indkomståret 2015 vil udgøre ca. �½ mia. kr. årligt.
Efter gældende regler skal anmodning om skattekredit indgives samtidig med selvangivel-
sen for det pågældende indkomstår. Det vil typisk sige i august måned i kalenderåret efter
indkomståret. Udbetaling af skattekredit sker herefter sammen med den endelige opgørel-
se af slutskatten for indkomståret, hvilket normalt sker i november måned i kalenderåret
efter indkomstårrt. For eksempel vil skattekreditter vedrørende forskningsudgifter afholdt
i indkomståret 2014 blive udbetalt i november 2015.
Udbetalingen af skattekreditter sker således samtidig med årsopgørelsen, som udgør
grundlaget for beregningen af skattekreditten. Det giver SKAT mulighed for at kontrolle-
re, om grundlaget for skattekreditten er korrekt, og om virksomheden har underskud.
Hvis systemet for udbetaling af skattekreditter ændres, så udbetalingerne sker kvartalsvis,
vil det umiddelbart føre til et marginalt mindreprovenu i form af et rentetab, fordi udbe-
talingstidspunktet fremrykkes. En sådan ordning lader sig vanskeligt gennemføre i praksis
og vil øge de administrative omkostninger og øge faren for misbrug af ordningen, da
SKAT’s muligheder for at kontrollere grundlaget for de løbende udbetalinger reduceres
betydeligt.
Side 2 af 2