Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1403940_0001.png
Notat
14. august 2014
J.nr. 14-3197601
Betaling og Inddrivelse
OIP
Handleplan på konkursområdet
Siden starten på den trinvise idriftsættelse af Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI) er antal-
let af konkursbegæringer, som SKAT indgiver, faldet markant, jf. bilag 1. Faldet kan i vidt
omfang tilskrives, at det siden 1. september 2013 og til august 2014 kun i begrænset om-
fang har været muligt at iværksætte udlæg i EFI-regi. Det har også spillet ind, at der fra
idriftsættelsen af Skattekontoen og indtil maj måned 2014 ikke har kunnet overføres ikke
rettidigt betalte krav til inddrivelse i EFI.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at det samlede antal konkurser i Danmark er faldet fra
5.353 i 2012 til 4.353 i 2013.
Anvendelse af konkurs
Konkurs kommer på tale, når en virksomhed ikke længere kan betale sine gældsforpligtel-
ser efterhånden, som de forfalder. Konkursen har til hensigt at sikre, at virksomheden
afvikles under ordnede forhold, og at virksomhedens værdier fordeles mellem kreditorer-
ne efter de regler, der er fastsat i konkursloven. I konkursforløbet kan der dog på visse
betingelser indledes forhandlinger om rekonstruktion af virksomheden.
En konkurs indledes ved, at SKAT som kreditor, en anden kreditor eller virksomheden
selv indleverer en konkursbegæring til skifteretten.
Da konkurs er et alvorligt indgreb i forhold til den enkelte virksomhed, anvender SKAT
dette inddrivelsesskridt med forsigtighed. Inden indgivelse af konkursbegæring vurderes
de øvrige inddrivelsesmuligheder med henblik på at opnå den størst mulige dækning af
kravet og forebygge, at yderligere restancer opstår. I denne vurdering indgår også virk-
somhedens økonomiske situation historisk, aktuelt og fremadrettet.
Samtidig skal SKAT sikre den forvaltningsmæssige grundsætning om saglighed og pro-
portionalitet i sin vurdering af, hvad der anses for det tilstrækkelige middel til at sikre
kreditorernes krav og interesser. Hvis der er udsigt til, at restancen kan afvikles ved fx en
afdragsordning eller ved udlæg, anvendes disse mildere inddrivelsesmuligheder.
I relation til indgivelse af konkursbegæring er retssikkerheden for den berørte virksomhed
væsentlig og får højeste prioritet hos SKAT. Herefter kommer både det samfundsmæssi-
ge hensyn, hvor en konkurs skal modvirke konkurrenceforvridning, og hensynet til den
almindelige retsfølelse i befolkningen om, at man skal betale sin gæld, eller virksomheden
må lukke.
Den retssikkerhedsmæssige vinkel gør det vanskeligt at opstille et specifikt antalsmæssigt
mål for indgivelse af konkursbegæringer. SKAT har i perioden januar kvartal 2008 til og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403940_0002.png
med april kvartal 2013 indgivet gennemsnitlig 113 antal konkurser pr. kvartal, svarende til
gennemsnitlig ca. 9 pct. af det samlede antal konkurser.
Initiativer
Fra slutningen af juni 2014 har der kunnet ekspederes udlægstilsigelser i EFI. I første
omgang er udlægsarbejdet i EFI påbegyndt i relation til selskaber, hvor restancen er over-
ført fra Skattekontoen til EFI, og hvor selskaberne er vurderet til højrisiko. I forhold til
det totale antal selskaber, der blev scoret til højrisiko, har SKAT foretaget nærmere un-
dersøgelse med henblik på prioritering af indsatsen. Undersøgelsen har vist, at op mod 95
pct. (944 ud af 1000 selskaber) allerede er under bobehandling, herunder konkursbehand-
ling, og hvor konkursbegæring er indgivet af andre kreditorer end SKAT. Det betyder, at
selskaber, som SKAT sandsynligvis ville have vurderet med henblik på eventuel indgivel-
se af konkursbegæring, allerede af andre eller af egen drift er taget under bobehandling.
I forhold til den bobehandling, der er igangsat på andres initiativ, har SKAT anmeldt de
krav, der er under inddrivelse i SKAT.
Der er i foråret 2014 etableret en midlertidig akutproces for gennemførsel af udlæg mv.
Processen håndterer de tilfælde, hvor SKAT får viden om en virksomhed med en restan-
ce af betydelig størrelse, der næppe kan betales, eller hvor der er andre bekymrende for-
hold, der gør, at virksomheden bør restancehåndteres manuelt. Akutprocessen har med-
virket til, at restanceinddrivelsen ikke kun er rettet mod forældelsestruede fordringer, men
også mod fordringer, hvor der er stor risiko for, at de offentlige kasser kommer til at lide
tab.
I den prioriterede trinvise idriftsættelse af EFI skal der gennemføres udlæg for alle restan-
ter, der vurderes til højrisiko. Dette betyder, at andre restantkategorier, som næste trin i
håndteringen af den ophobede restancemasse, vil blive vurderet og eventuelt tilsagt til
udlæg. Der er endvidere tilrettelagt en proces i SKAT i forbindelse med særlige kontrol-
sager, herunder kædesvig mv., hvor det vurderes, om der er sager, som kunne være kon-
kursmodne.
Med et stigende antal af gennemførte udlæg i virksomheder, der er vurderet til højrisiko,
forventes det, at en andel af disse udlægsforretninger afsluttes uden betaling af restancen
eller uden, at der er indgået betalingsaftale. Næste skridt vil i så fald være en vurdering om
indgivelse af konkursbegæring fra SKATs side.
Forventet effekt
Med ovennævnte tiltag forventer SKAT, at der vil ske en stigning i antallet af de kon-
kursbegæringer, som SKAT indgiver.
Antallet af konkursbegæringer skal ses i sammenhæng med SKATs mulighed for at
tvangsafmelde virksomheder fra registrering, hvor en sådan afmeldelse er et andet effek-
tivt skridt til at forebygge, at en virksomheds restancer til det offentlige stiger yderligere.
Opfølgning
Der gennemføres ved udgangen af hvert kvartal en optælling henholdsvis af det antal
udlæg, der er gennemført i højrisikovirksomheder, det antal konkursbegæringer, der i
kvartalet er indgivet af SKAT, og det antal tvangsafmeldelser, SKAT har iværksat over
for virksomheder.
Side 2 af 2