Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1383019_0001.png
23-juni 2014
J.nr. 14-3152848
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 645 af 12. juni 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383019_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. juni 2014 fra Bygge-, Anlægs- og Træ-
kartellet (BAT-Kartellet) vedrørende kommentar til forslag om ændring af styresignal for
arbejdsudleje, jf. SAU alm. del
bilag 214.
Svar
Ifølge BAT-Kartellet har ændringen af arbejdsudlejereglerne i 2012 været et særdeles
effektivt værn imod social dumping, fordi de atypiske ansættelsesformer, som var i en
overenskomstmæssig og skattemæssig gråzone, med et slag blev gjort langt mere entydige.
Reglerne har bl.a. medført, at det er blevet lettere at løse faglige sager. BAT-Kartellet
frygter, at SKATs præcisering af arbejdsudlejereglerne, som der lægges op til i høringsud-
gaven af SKATs styresignal om arbejdsudleje, vil medføre, at retstilstanden føres tilbage
til fortolkningen før lovændringen i 2012. BAT-Kartellet er derfor stærkt bekymret over
styresignalet.
Indledningsvis skal det understreges, at regeringen prioriterer bekæmpelse af social dum-
ping meget højt. Regeringen har derfor siden sin tiltrædelse iværksat flere initiativer for at
styrke indsatsen mod social dumping. Blandt andet har regeringen både i forbindelse med
finansloven for 2012 og 2013 indgået aftaler om en styrket indsats mod social dumping.
Regeringen er meget opmærksom på, at velfungerende arbejdsudlejeregler er et vigtigt
element i bekæmpelsen af social dumping. Det er også en af grundene til, at reglerne blev
ændret i 2012.
Når det er sagt, har det imidlertid aldrig været hensigten med lovændringen i 2012 at ind-
føre regler, der var strammere end
kommentarerne til OECD’s modeloverenskomst
ved-
rørende beskatning af international arbejdsudleje og dermed de dobbeltbeskatningsover-
enskomster, som vi har indgået med andre lande.
Efter arbejdsudlejereglerne skal der betales dansk arbejdsudlejeskat, når en udenlandsk
medarbejder reelt arbejder for en dansk arbejdsgiver i Danmark. Hverken mere eller min-
dre. Det forudsætter, at der foretages en konkret vurdering af, hvem der er den reelle
arbejdsgiver for de udenlandske arbejdstagere. Vurderingen skal foretages efter de kriteri-
er, der er anført i
OECD’s retningslinjer,
når en udenlandsk virksomhed hyres til at udfø-
re arbejde her i landet for en dansk virksomhed, og dette arbejde ligger inden for den
danske virksomheds forretningsområde.
Praksis for fortolkning af arbejdsudlejereglerne havde i et vist omfang udviklet sig på en
måde, så det blev anset for tilstrækkeligt til, at der forelå arbejdsudleje, at udenlandske
medarbejdere i udenlandske virksomheder udførte arbejde her i landet inden for samme
branche som de danske virksomheder, der fik udført arbejdet. Det medførte i flere tilfæl-
de, at arbejdsudlejereglerne blev anset for at finde anvendelse på arbejde udført her i lan-
det af medarbejdere i udenlandske virksomheder, uden at det fremgik om, eller i hvilket
omfang, der var foretaget en konkret vurdering af, om den danske virksomhed, der fik
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383019_0003.png
udført arbejdet, var den reelle
arbejdsgiver efter de kriterier, der fremgår af OECD’s ret-
ningslinjer.
Det er ikke i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer eller med lovændringen i
2012 og gav derfor anledning til usikkerhed om fortolkningen af reglerne og til stor kritik
fra erhvervslivet. På et samråd i Folketinget i januar 2014 tilkendegav min forgænger Jo-
nas Dahl derfor, at der var behov for at præcisere fortolkningen af reglerne om arbejds-
udleje og derved skabe større klarhed om, hvornår arbejdsudlejereglerne finder anvendel-
se.
Styresignalet om arbejdsudleje er nu offentliggjort. Jeg vil i den forbindelse gerne under-
strege, at der ikke er tale om, at retstilstanden føres tilbage til fortolkningen før lovæn-
dringen i 2012. I styresignalet anføres det således, at det er realiteterne i arbejdsforholdet,
der er afgørende for, om der er tale om arbejdsudleje, hvilket også illustreres i styresigna-
lets eksempler. Arbejdsudlejereglerne vil således fortsat være et værn mod social dumping.
Styresignalet skal nu virke i praksis. Regeringen vil følge udviklingen løbende for at se, om
reglerne har den virkning som var tilsigtet ved lovændringen i 2012.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at SKAT vil uddybe den juridiske vejledning vedrø-
rende danske virksomheders brug af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, ligesom de
vil have fokus på en hurtig offentliggørelse af relevante afgørelser på området.
Herudover vil SKAT fortsætte den styrkede indsats mod social dumping, så der sendes et
klart signal om, at man ikke gennem kreative ansættelsesformer kan undgå dansk skat.
Side 3 af 3