Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384063_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-3274670
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 644 af 12. juni 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Morten Østergaard
/ Claus Bruun Johannessen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384063_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. maj 2014 fra Lene Bach Madsen,
Thisted, vedrørende import af biler, jf. SAU alm. del
bilag 203.
Svar
Spørgsmålet er foranlediget af en henvendelse fra en borger, der har købt en bil i Tysk-
land og i den forbindelse har betalt registreringsafgift samt fået bilen registreret med dan-
ske nummerplader.
Jeg kan ikke kommentere på den konkrete sag, men SKAT har oplyst, at de har besvaret
henvendelsen direkte til borgeren. SKAT beklager, at borgeren har haft en dårlig oplevel-
se med indregistreringen af sin bil.
Derudover har jeg modtaget følgende fra SKAT:
”Generelt
har forhandlere (registreret efter registreringsafgiftsloven) mulighed for selv at
angive afgiften af et køretøj ved såvel import som eksport. Virksomheden hæfter for
afgiften af de køretøjer, som virksomheden angiver afgiften af. I registreringsafgiftsloven
er der fastsat objektive kriterier for at blive en registreret virksomhed, ligesom der skal
stilles sikkerhed for afgiften mv.
Muligheden for, at registrerede forhandlere selv kan angive afgiften, blev indført ved en
ændring af registreringsafgiftsloven i 2008. Det fremgik bl.a. af bemærkningerne til lov-
forslaget (L42 af 14. december 2007), at formålet var at lette administrationen af registre-
ringsafgiftsloven:
Det sker ved at udvide den gældende ordning med registrerede virksomheder fra kun
at omfatte nye køretøjer til også at omfatte brugte køretøjer.
Der er i dag registreret omkring 900 virksomheder efter registreringsafgiftsloven. SKATs
kontrol med de registrerede forhandlere sker dels ved en kontrol af forhandlerens må-
nedsangivelse, dels ved besøg i den enkelte virksomhed.
Behandling af sager med registreringsafgift af motorkøretøjer er koncentreret ved fire
Motorcentre i henholdsvis, Aalborg, Århus, Odense og Høje Taastrup.
Koncentration af opgaven ved fire Motorcentre sikrer et bedre fagligt miljø og medvirker
til ensartet sagsbehandling på landsplan, men er også en følge af, at det Digitale Motorre-
gister (DMR) blev indført i 2012. Via digital indberetning kan borgeren således selv angi-
ve et køretøj til afgiftsbetaling, og dermed undgå at køre til en motorekspedition.
I relation til sagsbehandlingstid bestræber SKAT sig naturligvis på at ekspedere sagerne
hurtigst muligt. SKAT beklager, at borgeren finder, at sagsbehandlingstiden ikke er til-
fredsstillende. Antallet af sager med bilafgifter er konjunkturfølsomt med skiftevis stigen-
de og faldende antal sager, og i spidsbelastningsperioder kan der forekomme længere
sagsbehandlingstider. SKATs sagsbehandlingstider på motorområdet fremgår af skat.dk.
For tiden er den vejledende sagsbehandlingstid for værdifastsættelser af importkøretøjer
op til 8 uger.”
Side 2 af 2