Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1382955_0001.png
23. juni 2014
J.nr. 14-3134962
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 639 af 12. juni 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382955_0002.png
Spørgsmål 639
Vil ministeren oplyse, hvilket provenu, der var regnet med at komme ind ved ændringen
af lovgivningen vedr. arbejdsudleje i 2012, hvad er der faktisk kommet ind og hvad vil der
blive mistet, hvis ændringen af styresignalet gennemføres?
Svar
Ved gennemførelsen af lovforslaget om beskatning af arbejdsudleje, L 195 af 14. august
2012, blev det skønnet, at der årligt er arbejdskraft med bopæl i udlandet svarende til ca.
2.500 fuldtidsbeskæftigede, der udfører arbejde i virksomheder i Danmark, og som samti-
dig undgår beskatning efter reglerne om arbejdsudleje.
Det blev endvidere med stor usikkerhed skønnet, at stramningerne af reglerne ville med-
føre, at yderligere ca. 1.000 fuldtidsbeskæftigede personer vil blive omfattet af reglerne
om arbejdsudleje.
På den baggrund blev det umiddelbare merprovenu ved lovændringen med stor usikker-
hed skønnet til ca. 90 mio. kr. i 2013 og ca. 100 mio. kr. årligt fra og med 2014 (2013-
niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning af beskatning af arbejdsudleje
Mio. kr. (2013-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter automatisk tilbageløb
Provenuvirkning inkl. arbejdsudbudseffekt
Varig virkning
100
90
80
2013
90
1)
80
2014
100
90
Anm.: Der er anvendt en tilbageløbsprocent på 10 i form af moms og afgifter.
1) Forslaget blev endvidere skønnet at medføre et umiddelbart merprovenu i 2012 på ca. 15 mio. kr.
Kilde: Lovforslag nr. L195 fremsat den 14. august 2012.
Generelt foretages der ikke genberegninger af de provenumæssige konsekvenser af tidli-
gere lovændringer, da de efterfølgende observerede provenuændringer normalt ikke alene
kan tilskrives lovændringen, men også er resultatet af fx ændrede konjunkturer.
Personer, der er omfattet af reglerne om arbejdsudleje, kan enten vælge at blive beskattet
efter de almindelige danske skatteregler eller at betale arbejdsmarkedsbidrag på 8 pct.
1
og
bruttoskat på 30 pct., der samlet set svarer til en gennemsnitsskat på 35,6 pct.
Det er ikke muligt at udskille skattebetalingen for de arbejdsudlejede personer, der har
valgt at blive beskattet efter de almindelige danske skatteregler.
Arbejdsudlejede personer, der er omfattet af bruttoskatteordningen, behandles separat,
hvorved udviklingen i skattebetalingen kan opgøres for denne personkreds. Der henvises
1
Siden indkomståret 2011 har alle arbejdsudlejede personer været AM-bidragspligtige. Tidligere var personer, der var
socialt sikret i hjemlandet, fritaget for AM-bidragspligt.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382955_0003.png
til svaret på spørgsmål nr. 586 (alm. del) for udviklingen i arbejdsudlejeskatten for ar-
bejdsudlejede personer, der har været omfattet af bruttoskatteordningen.
Det nye styresignal om arbejdsudleje, der vil gælde for alle brancher og skal præcisere de
gældende regler, skønnes ikke at have provenumæssige konsekvenser.
Et eventuelt mindreprovenu vil i givet fald neutralisere et utilsigtet merprovenu i forbin-
delse med lovændringen i 2012.
Side 3 af 3