Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1383854_0001.png
Tale
25. juni 2014
J.nr. 14-2641808
Samrådsspørgsmål AH
skattemæssig succession
Samrådsspørgsmål
AH
Ministeren bedes redegøre for, hvilken be-
tydning de inden for den nuværende valg-
periode ændrede regler for skattemæssig
succession ved overdragelse af familieejede
virksomheder fra en generation til den næ-
ste har haft for dansk erhvervsliv
herun-
der for antallet af familieejede virksomhe-
der samt finansieringen og driften af disse.
Tak for samrådsspørgsmålet, der giver mig
lejlighed til at uddybe regeringens politik i
forhold til skattemæssig succession.
Lad mig indledningsvis kort ridse op, hvad
formålet med adgangen til skattemæssig
succession er. Når en virksomhed afstås,
skal der som udgangspunkt betales skat af
den avance, ejeren opnår. Det skyldes, at
Indledning
Succession i dag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383854_0002.png
skatten netop ikke betales løbende i takt
med, at indkomsten opstår, men først når
den konstateres.
Skattemæssig succession giver mulighed
for, at den, der overtager virksomheden,
ligeledes overtager giverens skattemæssige
forpligtigelser, så der ikke udløses beskat-
ning af en eventuel avance ved overdragel-
sen, men først når aktiverne overdrages til
tredjepart.
Adgangen til succession er således en sær-
lig skattemæssig begunstigelse af familie-
ejede virksomheder mv., der skal afhjælpe
de likviditetsmæssige udfordringer, som
beskatning ved et generationsskifte ellers
kan medføre.
Passiv pengean-
bringelse
Pengetankreglen indebærer i dag, at aktier-
ne i et selskab ikke kan overdrages med
skattemæssig succession, hvis over 50 pct.
af selskabets aktiver har karakter af passiv
pengeanbringelse.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383854_0003.png
Ændring af penge-
tankreglen
Pengetankreglen blev senest ændret i 2011,
hvor grænsen for passiv pengeanbringelse
blev ændret fra 75 pct. til 50 pct. Ændrin-
gen trådte i kraft 1. januar 2012.
Der er ikke statistiske oplysninger, der gør
en egentlig effektvurdering af ændringen
mulig. For eksempel er det ikke muligt at
opgøre, hvor mange generationsskifter, der
foretages med skattemæssig succession -
hverken før eller efter ændringen.
Pengetankreglen har kun betydning, hvis
over 50 procent af selskabets aktiver har
karakter af passiv kapitalanbringelse. Den
type aktiver er typisk meget likvide. Det
må derfor formodes, at en eventuel avan-
cebeskatning kan udredes, uden at selska-
bets videre drift bringes i fare.
På den baggrund er det vurderingen, at
ændringen af pengetankreglen ikke har på-
Effektvurdering ik-
ke mulig
Vækst og beskæf-
tigelse
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383854_0004.png
virket væksten og beskæftigelsen i sam-
fundsøkonomien.
Provenuvurdering
I forhold til provenuvirkningen blev det i
forbindelse med folketingsbehandlingen
vurderet med stor usikkerhed, at ændrin-
gen af pengetankreglen ville medføre et va-
rigt merprovenu på 25 mio. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd. Der foreligger ikke
oplysninger, som giver anledning til at ju-
stere dette skøn.
Side 4 af 4