Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384159_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-3014596
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 600 af 28. maj 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384159_0002.png
Spørgsmål
Hvilken samfundsøkonomisk betydning vil det have, hvis hele flaskegenbrugsbranchen
lukker, og alt glasemballage skal køres til omsmeltning? Hvor mange arbejdspladser vil
det koste, at hele genbrugsbranchen lukker? Hvad vil de økonomiske konsekvenser være
for kommunerne, hvis genbrugsbranchen lukker, og Reiling Glasrecycling Danmark ApS
får monopol?
Svar
Emballageafgiften på vin og spiritus blev nedsat med 50 pct. ved Forårspakke 2.0. Be-
grundelsen for nedsættelsen af emballageafgiften på vin- og spiritusemballager var, at den
høje afgift kunne ses som indirekte støtte til eksport af flasker. Det skyldes, at der var en
uhensigtsmæssig virkning ved samspillet mellem afgiften og godtgørelse af afgiften ved
eksport. Med den daværende højere emballageafgift var der incitament til at indsamle,
skylle og eksportere vin- og spiritusflasker alene med henblik på at nå eksportgodtgørelse
af emballageafgiften, da de, der får udbetalt godtgørelsen, typisk ikke er de samme, som
oprindeligt har betalt afgiften ved import.
Det fremgår også af bemærkningerne til lovforslaget om nedsættelse af emballageafgiften
på vin og spiritus (L204, 2008-2009), at der er et vist vand- og energiforbrug forbundet
med selve skylleriet, ligesom transporten af flaskerne medfører udledning af CO2 udenfor
kvotesystemet.
En halvering af emballageafgiften blev skønnet til at medføre en stigning i brugen af en-
gangsemballage. Det blev vurderet, at vin- og spiritusflaskerne således hovedsageligt ville
blive genanvendt ved omsmeltning i stedet for genpåfyldning.
Selvom der ikke var (og heller ikke er i dag) et obligatorisk pant- og retursystem for vin-
og spiritusflasker, ville der stadig være incitamenter til at genanvende vin- og spiritusfla-
sker. Genbruget af flasker ville dog falde. Incitamentet til at indsamle vinflasker til gen-
brug ville blive mindre hos blandt andet kommuner, men det blev vurderet, at forbruger-
ne i stort omfang stadig ville sortere glasaffald fra den øvrige dagrenovation. Hvis der
ikke længere ville være flaskebehandlere til at modtage de tomme vin- og spiritusflasker,
kan det ikke afvises, at afgiftsnedsættelsen ville være forbundet med merudgifter i form af
et højere renovationsbidrag for hoteller, restauranter og private husstande. Kommunerne
indsamler glasemballager, herunder også vin- og spiritusflasker, fra husholdninger. Hvis
der ikke er en flaskegenbrugsbranche, der vil modtage de hele vin- og spiritusflasker, skal
kommunen aflevere disse et andet sted.
I bemærkningerne til lovforslaget om nedsættelse af emballageafgiften på vin og spiritus
fremgår det, at der dengang var ca. 10 virksomheder, der beskæftigede mellem 200 og 250
medarbejdere i flaskegenbrugsbranchen. En nedsættelse af emballageafgiften vil alt andet
lige øge beskæftigelsen samlet set. På grund af den hjemvendte grænsehandel blev det
skønnet, at beskæftigelsen ville stige i andre brancher, mens beskæftigelsen i flaskegen-
brugsbranchen ville falde med 100-125 beskæftigede.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384159_0003.png
Det fremgår af Brancheforeningen for Flaskegenbrugs hjemmeside, at der i dag er 7 med-
lemmer af foreningen. Blandt medlemmerne er det eneste flaskeskylleri i Danmark. Med-
lemmerne indsamler og sorterer vinflasker mv., der enten skylles og videresælges til tap-
ning i Danmark eller eksporteres til skyllerier og tapperier i udlandet.
Side 3 af 3