Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384147_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-3014596
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 599 af 28. maj 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384147_0002.png
Spørgsmål
Hvad er provenueffekten, hvis man sænker afgiften på vin med 40 øre og i stedet forhø-
jer emballageafgiften med 40 øre?
Svar
Emballageafgiften består blandt andet af en afgift på emballage til vin og spiritus. Afgiften
er opdelt efter volumenindholdet og materialet. Emballageafgiften på vin og spiritus blev
nedsat med 50 pct. ved Forårspakke 2.0.
Begrundelsen for nedsættelsen af emballageafgiften på vin- og spiritusemballager var, at
den høje afgift kunne ses som indirekte støtte til eksport af flasker. Det skyldes, at der var
en uhensigtsmæssig virkning ved samspillet mellem afgiften og godtgørelse af afgiften ved
eksport. Med den daværende højere emballageafgift var der incitament til at indsamle,
skylle og eksportere vin- og spiritusflasker alene med henblik på at nå eksportgodtgørelse
af emballageafgiften, da de, der får udbetalt godtgørelsen, typisk ikke er de samme, som
oprindeligt har betalt afgiften ved import.
Emballageafgiften kan anses som en form for indirekte statsstøtte til bl.a. flaskeskyllerier.
Det vurderes derfor, at en forhøjelse af emballageafgiften til vin og spiritus vil skulle
statsstøttegodkendes i EU, før den evt. vil kunne træde i kraft.
Emballageafgiften på vin og spiritus er opdelt efter volumen og materiale. Det nuværende
forhold mellem afgiften på karton og laminater i forhold til glas, plast mv. skal oprethol-
des ved en evt. nedsættelse. Det betyder, at en nedsættelse af afgiften på en almindelig
glasvinflaske på 75 cl dermed også vil få betydning for emballageafgiften på en fx 3 liters
vin i emballage af karton/laminater. Hvis emballageafgiften på emballage af glas med en
volumen på 60-110 cl forhøjes med 40 øre til 1,20 kr. pr. stk., skal emballageafgiften med
en volumen på over 160 cl af karton/laminater forhøjes fra 1,00 kr. til 1,50 kr. for at op-
retholde forholdet mellem afgiften på karton og laminater i forhold til glas, plast mv.
Afgiften på vin er fastsat pr. liter. Afgiften på vin med et ethanolindhold på mellem 6 og
15 pct. er 11,01 kr. pr. liter i 2014. Hvis vinafgiften nedsættes med 40 øre pr. liter, vil en
75 cl glasvinflaske være omfattet af en forhøjet emballageafgift på 40 øre og en nedsættel-
se af vinafgiften med 30 øre. Den samlede afgift for en 75 cl glasflaske vil således stige
med 10 øre. For en 3 liters vin i emballage af karton/laminater vil afgiften falde 36 øre pr.
liter. Hvis ændringen i afgiften slår fuldt igennem på prisen, vil det således være billigere
pr. liter at købe 3 liters vin i emballage af karton/laminater, hvor afgiften udgør ca. 11,1
kr. pr. liter,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384147_0003.png
Tabel 1. Satser for emballage- og vinafgift
2014-satser
Nuværende afgift
75 cl glas-
flaske
Emballageaf-
gift
Vinafgift
Afgift i alt
Afgift pr. liter
0,8
8,3
9,1
12,1
3 l i karton-
emballage
1,0
33,0
34,0
11,3
Forslag (vinafgift nedsæt- Forslag (vinafgift nedsæt-
tes med 40 øre pr. l)
tes med 40 øre pr. 75 cl)
75 cl glas-
3 l i karton- 75 cl glas-
3 l i karton-
flaske
emballage
flaske
emballage
1,2
8,0
9,2
12,2
1,5
31,8
33,3
11,1
1,2
7,9
9,1
12,1
1,5
31,4
32,9
11,0
Hvis vinafgiften i stedet stiger med 40 øre pr. 75 cl, vil en glasvinflaske på 75 cl være
mødt af en uændret afgift. Men for en 3 liters vin i emballage af karton/laminater vil af-
giften falde 36 øre pr. liter i forhold til de nuværende afgifter.
En spiritusflaske vil med forslaget kun være omfattet af en højere emballageafgift, hvilket
også vil påvirke forbruget, grænsehandlen og sammensætningen af alkoholforbruget.
En nedsættelse af emballageafgiften med 40 øre og en forhøjelse af vinafgiften med 40
øre går derfor ikke nødvendigvis op med hinanden, som ovenstående også viser. Derfor
er det vanskeligt at sikre, at staten ikke mister provenu, samtidig med at incitamenterne i
det nuværende system opretholdes.
Side 3 af 3