Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1378000_0001.png
27. maj 2014
J.nr. 14-0255668
Samrådsspørgsmål
Ø:
Ministeren bedes redegøre for sine planer
for placering af SKATs skattecentre, her-
under ønskes en redegørelse for, hvornår
der forventes en afgørelse om, hvilke skat-
tecentre skatteministeren planlægger at
lukke.
Tak for invitationen.
SKATs fremtidige lokalisering blev fast-
lagt i torsdags, og I har sikkert alle læst
den grundige analyse, som ligger til grund
for planen. Jeg vil dog gerne benytte lej-
ligheden til også selv at sætte nogle ord
på de principper og hensyn, som regerin-
gen har lagt vægt på i forbindelse med
samlingen af SKATs aktiviteter på 20 ho-
vedadresser.
Først vil jeg dog kort redegøre for bag-
grunden for at reducere antallet af skatte-
Indledning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378000_0002.png
centre.
Samlingen på fær-
re adresser ligger i
naturlig forlængel-
se af fusionen fra
2005
Beslutningen om at placere SKAT på 20
hovedadresser ligger i naturlig forlængelse
af den moderniserings- og effektiviserings-
proces, som SKAT har gennemgået siden
den fusion af de kommunale og statslige
skattemyndigheder, som den tidligere rege-
ring gennemførte i 2005.
Ved fusionen blev det forudsat, at SKAT
kunne reducere både medarbejderantallet
og sine bevillinger på Finansloven.
Regeringen har
fortsat modernise-
ring
Regeringen har fortsat ud af det moderni-
seringsspor, som blev lagt dengang, og
SKAT er i dag en virksomhed, hvor en
meget stor del af processerne er digitalise-
rede og automatiserede.
Medarbejderantallet er derfor som forud-
sat faldet fra ca. 10.000 i 2005 til under
7.000 i dag, og når vi ser bare lidt fremad,
Medarbejderantal-
let er faldet fra
10.000 til under
7.000
Side 2 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378000_0003.png
vil de igangværende effektiviseringsinitia-
tiver betyde, at medarbejderantallet vil
falde yderligere til under 6.000.
Øget specialisering
og brug af digitale
kanaler
Samtidig er opgaverne blevet samlet i me-
re specialiserede landsdækkende enheder,
ligesom borgernes behov for at møde fy-
sisk op i et skattecenter er blevet væsent-
ligt mindre i takt med udviklingen af digi-
tale selvbetjeningsløsninger.
På trods af denne udvikling er der siden
2005 kun blevet foretaget få justeringer af
SKATs lokalisering. SKAT har derfor i
dag ca. 1.100 overskydende kontorpladser
set i forhold til antallet af medarbejdere.
Dette tal vil
i forhold til de nuværende
lejemål
vokse med yderligere ca. 1.000
kontorpladser frem mod 2017. SKAT er
ligesom andre offentlige virksomheder
ikke i en situation, hvor der er penge til
at betale for tomme kontorpladser.
For mange ledige
kvadratmeter ift.
medarbejdere
Side 3 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378000_0004.png
Stort behov for at
opbygge stærke
faglige miljøer
Samtidig er der et stort behov for at op-
bygge fagligt stærke skattecentre, som har
en størrelse, der kan understøtte effektivi-
tet og en høj kvalitet i opgaveløsningen,
så SKAT kan håndtere den stigende
kompleksitet, der blandt andet følger af
globaliseringen, den teknologiske udvik-
ling og en øget digital adfærd. Det er gan-
ske enkelt nødvendigt for at kunne fas-
holde skatteprovenuet.
Det har derfor også stået klart, at den
geografiske lokalisering, der blev fastlagt i
forbindelse med fusionen for snart 10 år
siden, ikke længere er tidsvarende. Og,
derfor har vi valgt at samle SKAT på 20
hovedadresser.
Den tidligere VK-regering var jo også
selv opmærksom på, at der på et tids-
punkt ville blive behov for en tilpasning
af SKATs lokalisering, da den i Finans-
lovsaftalen for 2009 med Dansk Folke-
Behov for at til-
passe lokaler
Den tidligere VK-
regering var selv
opmærksom på
behovet for tilpas-
ning
Side 4 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378000_0005.png
parti og Liberal Alliance løsnede de per-
sonalemæssige og organisatoriske bindin-
ger, som SKAT havde været underlagt si-
den fusionen i 2005.
3 afgørende hen-
syn ved lokalise-
ringen
For regeringen og jeg har der været tre
hensyn for SKATs fremtidige lokalise-
ring, som har været særligt afgørende, og
som vi ikke har ønsket at gå på kompro-
mis med.
For det første har det været en klar for-
udsætning, at SKAT ikke skulle afskedige
medarbejdere som følge af den ændrede
lokalisering. Øvelsen handler således ale-
ne om adresser og lokaler og om at redu-
cere antallet af kvadratmeter, så det pas-
ser til antallet af medarbejdere i SKAT i
dag og i fremtiden. I alt berøres ca. 1.100
medarbejdere af planen, som vil få mu-
lighed for at arbejde på andre nærtliggen-
de skattecentre.
Første hensyn:
Ingen afskedigel-
ser som følge af
lokaliseringen
Side 5 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378000_0006.png
Andet hensyn:
SKAT skal være
en landsdækken-
de virksomhed
For det andet har det været en helt klar
præmis, at SKAT også fremover skal væ-
re en landsdækkende virksomhed. Sådan
har det altid været
og sådan skal det og-
så være i fremtiden. Det har således været
en klar forudsætning, at planen ikke æn-
drede (væsentligt) på den forholdsmæssi-
ge regionale fordeling af antal medarbej-
dere i SKAT.
Samtidig har det været afgørende for re-
geringen, at det ikke skulle være en stor-
by-øvelse, som samler SKAT i Køben-
havn, Odense eller Århus. Det er også
derfor, at vi blandt andet fastholder en
række mindre skattecentre med under 200
medarbejdere i Hjørring, Thisted, Skive,
Grenaa, Tønder, Maribo og Rønne.
Den ændrede lokalisering betyder da også
både, at SKAT er mere til stede i hele
Ikke en storby-
øvelse og der
fastholdes fortsat
små centre
Den relative andel
af arbejdspladser
stiger i småbyre-
gioner
Side 6 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378000_0007.png
landet (udenfor København) end andre
statslige virksomheder, og at den relative
andel af arbejdspladser i småbyregionerne
stiger. Dette har ligget regeringen meget
på sinde.
Fleste skattecen-
tre placeres hvor
koncentrationen af
borgere og virk-
somheder er størst
Samtidig tager planen dog omvendt også
hensyn til, at de fleste skattecentre place-
res, hvor der er en stor koncentration af
borgere, virksomheder og medarbejdere
og hvor der er gode infrastrukturforhold.
Det gør det lettere for borgere og virk-
somheder at komme i kontakt med
SKAT, og lettere for SKAT at gennemfø-
re sine geografiafhængige opgaver på
blandt andet indsats- og inddrivelsesom-
rådet effektivt og uden spild af tid på lan-
ge køreture. Samtidig er det en væsentlig
forudsætning for at kunne fastholde de
nuværende medarbejdere.
Det handler kort og godt om både at tage
hensyn til borgerne og til SKATs medar-
Gode pendlerfor-
hold
Side 7 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378000_0008.png
bejdere og sikre, at medarbejderne også
fremover har gode pendlerforhold.
Tredje hensyn:
SKAT skal have
større enheder,
der kan styrke
øget kvalitet og
effektivitet
For det tredje er det et væsentligt hensyn,
at lokaliseringen spiller sammen med den
moderniseringsproces, som SKAT i for-
vejen er i gang med. Det forudsætter, at
SKAT opbygger nogle større, stærkere og
mere specialiserede enheder, som kan
understøtte øget kvalitet i og udvikling af
opgaveløsningen.
Herudover er færre og større enheder
selvfølgelig også en væsentlig forudsæt-
ning for, at SKAT kan realisere sine for-
udsatte effektiviseringer. Lokaliserings-
planen bidrager således med huslejebe-
sparelser og stordriftsgevinster på over
100 mio. kr. årligt fra 2020. Det er mange
penge, som ellers skulle findes andre ste-
der i SKAT eller den øvrige offentlige
sektor.
Lokaliseringspla-
nen bidrager med
effektiviseringer
på over 100 mio.
kr. årligt fra 2020
Side 8 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378000_0009.png
Afslutning
Det er alle disse centrale hensyn, som har
været afgørende for beslutningen om lo-
kaliseringen af SKAT.
Afslutningsvis vil jeg gerne fremhæve, at
jeg er meget tilfreds med omsider at kun-
ne meddele medarbejdere og andre berør-
te i SKAT om de fremtidige planer. Det
er også mit håb, at udvalget vil bakke op
om planen og sikre, at vi også fremover
får et stærkt og velfungerende skattevæ-
sen som er rustet til fremtidens udfor-
dringer, hvor der samtidig tages hensyn
til de mange engagerede og dygtige med-
arbejdere i SKAT.
Side 9 af 9