Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1382923_0001.png
23. juni 2014
J.nr. 14-2905970
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 581 af 26. maj 2014 (alm. del).
Morten Østergaard
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382923_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, hvad det vil koste i mio. kr. at annullere afgiftsforhøjelsen ved-
taget med L 33 (folketingsår 2011-12) - Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, to-
baksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love, herunder afgiften på
chokolade- og sukkervarer, konsum-is, mineralvand, tobak samt øl og vin. Spørgsmålet
vedrører en situation, hvor L 33 annulleres, men hvor de ændringer, der blev vedtaget i
forbindelse med Skattereformen 2012 bibeholdes, samtidig med, at der tages højde for
afskaffelsen af sodavandsafgiften samt reduktionen af afgiften på øl med 15 pct., L 217
(folketingsår 2012-13). Ministeren bedes oplyse den samlede udgift og udgiften for hvert
enkelt initiativ i lovforslaget målt på den umiddelbare virkning, virkningen i 2020 samt
den varige virkning.
Svar
På baggrund af de forudsatte provenuvirkninger i bemærkningerne til de ovennævnte
lovforslag (L 33 (folketingsår 2011-12), L 197 (folketingsår 2011-12) og L 217 (folketings-
år 2012-13)) skønnes en tilbagerulning af afgiftsforhøjelserne i førstnævnte forslag samt
en fastholdelse af ændringerne i de to sidstnævnte forslag at medføre et varigt mindre-
provenu på omkring 790 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved tilbagerulning af afgiftsforhøjelser i Finanslovsaftalen for 2012
Mio. kr.,
2014-niveau
Umiddelbart
mindreprovenu
chokolade
konsum-is
ølafgift
vinafgift
tobaksafgift
I alt
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
chokolade
konsum-is
ølafgift
vinafgift
tobaksafgift
I alt
560
110
60
690
950
2.370
560
110
60
690
950
2.370
560
110
60
690
950
2.370
560
110
60
690
950
2.370
560
110
60
690
950
2.370
560
110
60
690
950
2.370
560
110
60
690
950
2.370
Varig
virkning
2015
2016
2017
2018
2019
2020
370
80
30
370
-60
790
370
80
30
370
-60
790
370
80
30
370
-60
790
370
80
30
370
-60
790
370
80
30
370
-60
790
370
80
30
370
-60
790
370
80
30
370
-60
790
Anm.: Provenuvirkningen er beregnet på bagrund af de forventede provenuvirkninger i bemærkningerne til L 33 (folketings-
år 2011-12) og L 217 (folketingsår 2012-13). Provenuet afspejler derfor udelukkende de forudsatte virkninger af ændringer i
forhold til daværende afgiftsgrundlag mv. En genberegning af afgifterne på baggrund af opdaterede grundlag mv. ville
kunne give et andet resultat. Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd er opgjort inkl. arbejdsudbud.
Det bør bemærkes, at en annullering af forhøjelserne i finanslovsaftalen for 2012 som
udgangspunkt vil påvirke det forudsatte merprovenu som følge af indekseringen i skatte-
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382923_0003.png
reformen i 2012. Det er derfor forudsat, at reguleringen af afgiftssatserne som følge af
indekseringen udformes, så det forudsatte merprovenu fra skattereformen fastholdes.
Side 3 af 3