Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384141_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-2639374
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 555 af 9. maj 2014 (alm. del).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384141_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, hvad det i mio. kr. vil koste at hæve topskattegrænsen til
750.000 kr. samt indføre en ny mellemskat på 7,5 pct. af indkomster mellem den nuvæ-
rende topskattegrænse og en ny grænse på 750.000 kr. Der bedes regnet på følgende tre
scenarier:
- Den umiddelbare virkning i 2014, hvor topskattegrænsen hæves til 750.000 kr. og hvor
mellemskatten beregnes som forskellen mellem den nuværende topskattegrænse og en
grænse på 750.000 kr. i 2014-priser
- Virkningen i 2020, hvor topskattegrænsen hæves til 750.000 kr. omregnet til 2020-priser,
og hvor mellemskatten beregnes som forskellen mellem den eksisterende topskattegrænse
på det tidspunkt og en ny grænse på 750.000 kr. omregnet til 2020-priser,
- Den varige virkning i 2022 efter, at skattereformen er fuldt indfaset, hvor topskatte-
grænsen hæves til 750.000 kr. omregnet til 2022-priser og hvor mellemskatten beregnes
som forskellen mellem den eksisterende topskattegrænse på det tidspunkt og en ny græn-
se på 750.000 kr. omregnet til 2022-priser.
Svar
Efter gældende regler beregnes der topskat med 15 pct. af indkomsten over 449.100 kr.
(2014). Som følge af 2012-skattereformen øges topskattegrænsen gradvist til 475.500 kr.
(2014-niveau) i 2022. Den tidligere mellemskat blev som led i
Forårspakke 2.0
afskaffet
med virkning fra 2010.
Det er beregningsteknisk forudsat, at den ”nye” mellemskat, der efterspørges beregninger
for, har samme beregningsgrundlag mv. som den nuværende topskat. Det vil bl.a. sige, at
der ikke er overførsel af et eventuelt uudnyttet bundfradrag mellem ægtefæller. Endvidere
indgår kapitalindkomsten på samme måde som i den nuværende topskat med bl.a. et
bundfradrag for beskatningen. Dermed får beregningerne mere karakter af en topskat i to
trin, med en sats på hhv. 7,5 pct. og 15 pct., end en genindførelse af den tidligere mellem-
skat,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Satser og beløbsgrænser for topskat og en foreslået ny mellemskat
2014
Gældende regler
Topskattegrænse (kr., 2014-niveau)
Topskattesats (pct.)
Forslag
"Ny" mellemskattegrænse (kr., 2014-niveau)
"Ny" mellemskattesats (pct.)
Topskattegrænse (kr., 2014-niveau)
Topskattesats (pct.)
449.100
7,5
750.000
7,5
472.900
7,5
750.000
7,5
475.500
7,5
750.000
7,5
449.100
15
472.900
15
475.500
15
2020
2022
Det skønnes, at en sådan omlægning vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca.
4,65 mia. kr. i 2014. Efter tilbageløb skønnes et mindreprovenu på ca. 3,5 mia. kr. og efter
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384141_0003.png
tilbageløb og adfærd på ca. 2,0 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Den varige virkning skønnes til ca. 1,7
mia. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 2.
Provenumæssige konsekvenser af en ændring af topskat og indførelse af en ”ny” mellem-
skat
Mio. kr. (2014-niveau)
Gældende regler
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Lovmodelberegninger
2014
2020
Varig
virkning
4.650
3.500
2.000
3.900
2.950
1.750
3.900
2.950
1.700
Side 3 af 3