Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1383677_0001.png
25. juni 2014
J.nr. 14-2639374
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 549 af 9. maj 2014 (alm. del).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383677_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en beregning på, hvad det i mio. kr. vil koste at øge beskæfti-
gelsesfradraget samt forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag i et omfang svarende til,
at 2012-skattereformens forhøjelser havde været halvanden gang større end det aftalte
niveau. Ministeren bedes anføre den umiddelbare virkning i 2014, virkningen i 2020 samt
den varige virkning i et scenarie, hvor 2012-skattereformen indfases som aftalt, men hvor
den beregnede ekstraforhøjelse træder i kraft med det samme.
Svar
I fravær af 2012-skattereformen ville det maksimale beskæftigelsesfradrag i 2022 have
været 17.900 kr. (2014-niveau) og satsen for beskæftigelsesfradraget 5,60 pct. Skatteværdi-
en af det maksimale beskæftigelsesfradrag ville have været ca. 4.700 kr.,
jf. tabel 1.
Med 2012-skattereformen bliver beskæftigelsesfradraget gradvist øget frem til og med
2022, således at det maksimale beskæftigelsesfradrag forhøjes til 34.800 kr. og satsen til
10,65 pct. Skatteværdien af det maksimale beskæftigelsesfradraget bliver dermed forøget
til ca. 8.900 kr.
2012-skattereformen medfører således en forøgelse af skatteværdien af beskæftigelsesfra-
draget i 2022 fra ca. 4.700 kr. til ca. 8.900 kr., dvs. i alt ca. 4.200 kr. Skal skatteværdien
yderligere forøges, således at forøgelsen bliver halvanden gange større, skal skatteværdien
af fradraget forøges med yderligere ca. 6.350 kr., fra de gældende ca. 8.900 kr. til ca.
15.250 kr. I så fald skal det maksimale fradrag i 2022 være 59.500 kr. og satsen for be-
skæftigelsesfradraget 18,25 procent.
Tabel 1. Beskæftigelsesfradraget i 2022 før og efter 2012-skattereform samt ved en yderlig forhøjel-
se af fradraget
Skatteværdi af
maksimalt
fradrag
1
(kr.)
4.700
8.900
15.250
2014-niveau
Før 2012-skattereform
Efter 2012-skattereform
Yderligere forhøjelse
Beskæftigelses-
fradrag
(pct.)
5,60
10,65
18,25
Maksimalt
Fradrag
(kr.)
17.900
34.800
59.500
1. Skatteværdien af beskæftigelsesfradraget er udregnet med den gennemsnitlige kommune- og kirkeskat i 2014.
Med hensyn til indfasning af den yderligere forhøjelse forstås spørgsmålet således, at skat-
teværdien af det maksimale beskæftigelsesfradrag, der i 2022 vil udgøre ca. 15.250 kr. efter
den foreslåede forhøjelse, skal være det gældende niveau allerede fra og med 2014. I så
fald skal der som følge af den gradvise reduktion af skatteværdien frem til 2019 ske til-
pasninger af både procentsatsen og det maksimale fradrag fra 2014 og frem til 2019. I
2014 skal satsen fx forhøjes fra 7,65 pct. til 15,25 pct. og det maksimale fradrag fra 25.000
kr. til 49.800 kr.,
jf. tabel 2.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383677_0003.png
Tabel 2. Sats og maksimalt beskæftigelsesfradrag 2014-2022 efter forhøjelse
Beskæftigelsesfradrag
(pct.)
2014-
niveau
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Gældende
7,65
8,05
8,30
8,75
9,50
10,10
10,50
10,60
10,65
Efter
forhøjelse
15,25
15,70
16,25
16,90
17,55
18,25
18,25
18,25
18,25
Maksimalt fradrag
(kr.)
Gældende
25.000
26.400
27.200
28.600
31.000
32.900
34.200
34.500
34.800
Efter
forhøjelse
49.800
51.500
53.300
55.200
57.300
59.500
59.500
59.500
59.500
Skatteværdi af maksimalt
fradrag
1
(kr.)
Gældende
7.650
7.825
7.775
7.900
8.250
8.425
8.750
8.825
8.900
Efter
forhøjelse
15.250
15.250
15.250
15.250
15.250
15.250
15.250
15.250
15.250
1.
Skatteværdien af beskæftigelsesfradraget er beregnet med den gennemsnitlige kommune- og kirkeskat i 2014.
I 2014 skønnes forhøjelsen at ville medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 17,0
mia. kr. Efter tilbageløb skønnes mindreprovenuet til ca. 12,9 mia. kr. og efter tilbageløb
og adfærd til ca. 10,3 mia. kr.,
jf. tabel 3.
Målt i varig virkning skønnes der at blive tale om
et årligt mindreprovenu på ca. 8,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser af en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Mio. kr. (2014-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2014
-17.000
-12.850
-10.275
2020
-14.225
-10.750
-8.600
Varig virkning
-14.125
-10.675
-8.525
Kilde: Lovmodelberegninger
Side 3 af 3