Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384019_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-2639374
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 541 af 9. maj 2014 (alm. del).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384019_0002.png
Spørgsmål 541
Ministeren bedes vurdere, hvad det vil koste i mio. kr. at annullere
- ophævelsen af fradrag for formueforvaltningsomkostninger samt
- nedsættelsen af loftet for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og op-
hørende alderspension, som vedtaget med L 28, folketingsår 2011-12, herunder
den umiddelbare virkning, virkningen i 2020 og den varige virkning.
Svar
Med
Forårspakke 2.0
blev der fra 2010 indført et loft for fradragsberettigede indbetalinger
til ratepension og ophørende alderspension på 100.000 kr.
I forslaget til
Finansloven for 2012
indgik en yderligere nedsættelse af loftet til 55.000 kr.
samt en afskaffelse af fradrag for formueforvaltningsomkostninger.
Det viste sig imidlertid under folketingsbehandlingen, at forslaget om at ophæve fradraget
for formueforvaltningsomkostninger ikke kunne gennemføres i den form, der var lagt op
til.
Derfor blev forslaget erstattet med en forhøjelse af pensionsafkastskattesatsen med 0,3
pct.-point og en yderligere nedsættelse af loftet for indbetalinger til ratepensioner med
5.000 kr. årligt til 50.000 kr.
Samlet set imødekom disse to initiativer det umiddelbare finansieringsbehov, som udsky-
delsen af ophævelsen af fradraget for formueforvaltningsomkostninger indebar, og sikre-
de dermed, at finansloven for 2012 var fuldt finansieret.
Tiltagene var tænkt som midlertidige initiativer i 2012 og 2013, men var også betinget af,
at man fra 2014 kunne finde en løsning på udfordringerne ved at ophæve fradraget for
formueforvaltningsomkostninger.
I det efterfølgende analysearbejde blev det vurdereret, at en permanent forhøjelse af
PAL-skattesatsen var en bedre løsning end en direkte beskatning af formueforvaltnings-
omkostningerne.
Udmøntningen af
Finansloven for 2012
endte således med, at loftet for fradragsberettigede
indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension permanent er sænket til 50.000
kr. med virkning fra 2012, ligesom pensionsafkastskatten permanent er hævet fra 15 til
15,3 pct.
På baggrund af samme oplysninger om indbetalinger, som blev anvendt i forbindelse med
lovforslaget, skønnes en forhøjelse af loftet for fradragsberettigede indbetalinger til rate-
pension og ophørende alderspension til 100.000 kr. fra 2015 at medføre et mindreprove-
nu efter tilbageløb og adfærd på ca. 2,3 mia. kr. i 2015. Opgjort i varig virkning skønnes
mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd til ca. 340 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Baseret på
Konvergensprogram 2014
og
Økonomisk Redegørelse,
maj 2014 skønnes en nedsæt-
telse af pensionsafkastskattesatsen til 15 pct. at medføre et mindreprovenu efter tilbage-
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384019_0003.png
løb og adfærd på ca. 260 mio. kr. i 2015, mens den varige virkning skønnes til ca. 170
mio. kr. årligt.
Tabel 1. Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd ved dels en forhøjelse af loftet for fradragsberet-
tigede indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension til 100.000 kr. samt en nedsættelse
af pensionsafkastskatten til 15 pct. fra 2015
Mio. kr. (2014-niveau)
Forhøjelse af loftet for fradragsberettigede indbetalinger til ratepen-
sion og ophørende alderspension til 100.000 kr.
Reduktion af pensionsafkastskatten til 15 pct.
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd i alt
Kilde: Lovmodellen, Økonomisk Redegørelse, maj 2014 og KP14
2015
2020
Varig
virkning
340
170
510
2.270
260
2.530
1.630
240
1.870
Side 3 af 3