Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1365737_0001.png
1365737_0002.png
1365737_0003.png
1365737_0004.png
1365737_0005.png
1365737_0006.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælderAnledning:Samråd i SAU 30. april 2014 vedr. ECOFIN 6. maj
Tid og sted: Kl. 10.30.
IndledningJeg vil først give en generel orientering om de største skattesagerunder græsk formandskab med fokus på informationsudveksling(direktivet om administrativt samarbejde) og sagen om finansielletransaktionsskatter (FTT). Udvalget blev også orienteret om blandtandet de to sager på det seneste samråd (6. november 2013).
Jeg vil herefter nævne en skattesag, der ligesom FTT, er pådagsorden for ECOFIN den 6. maj, nemligændring af moder-/datterselskabs-direktivet.

Det græske formandskab:

Informationsudveksling–direktivet om administrativtsamarbejdeDeterlykkedesatkommeimålmedsagenom
rentebeskatningsdirektivet.
Ændringerne af direktivet blev vedtaget på et rådsmøde den 24.marts 2014 efter athave været drøftet siden 2008. Udvalget blevogså orienteret om den sag på vores seneste samråd. Det er envigtig milepæl.
I forlængelse af beslutningen er der som bekendt på bådeeuropæisk og globalt plan et stort arbejde med at styrkeautomatisk informationsudveksling. Der erbred opbakning til, atder arbejdes frem mod én og kun én fælles global standard forudveksling af oplysninger.
EU og Danmark indgår meget aktivt i OECD-arbejdet med englobal standard. OECD fremlagde i februar 2014 sit udspil til enfælles global standard. Der foregår nu et arbejde med de tekniskedetaljer i standarden, og det er forventningen, at OECD- og G20-landene vil kunne godkende den endelige globale standard i løbetaf september i år.
I EU er der samtidig bred opbakning til at skabe en fælles EU-rammeforautomatiskinformationsudveksling,dereri
overensstemmelse med den kommende fælles globale standard
Kommissionens forslag til ændring afdirektivet om administrativtsamarbejde på skatteområdetskalsikre EU-rammen om styrketautomatisk informationsudveksling.
2
Det
nuværende
direktivs
hovedregel
er,
at
et
EU-lands
skattemyndigheder har pligt til at sende oplysninger til et andetEU-land, der sender en begrundetanmodningom det. Man harogså pligt tilautomatiskat sende oplysninger om fx lønindtægtertil lønmodtagerens hjemland, hvis myndighedernehar sådanneoplysninger.
Forslaget
medfører
en
styrket
pligt
til
indberetning
og
informationsudveksling. EU-landenes myndigheder skal pålæggederes banker at indberette flere typer indtægter og aktiver, somtilhører personer i andre EU-lande, mhp. at myndighederneautomatiskkan sende oplysningerne til de pågældende lande,dvs. uden at landene anmoder om det.
Direktivet skal sikre automatisk informationsudveksling på etbredere grundlag, dvs. indkomsttyper udover renter fra opsparing iandre lande, der er dækket af rentebeskatningsdirektivet.
Direktivet forventes forhandlet færdigt og vedtaget, når denglobale standard er endeligt på plads.Målet er, at det skal skeinden udgangen af 2014. Det blev understreget på DER i marts iår. Det er muligt, at sagen vil komme på ECOFIN til orienterendedrøftelse under det græske formandskab, men en egentligbeslutning ventes først i andet halvår af 2014.
Regeringen støtter stærkt automatisk informationsudveksling ogstøtter, at arbejdet i EU og på globalt plan er koordineret, så denfælles EU-ramme i form af det nye direktiv om administrativt
3
samarbejde bliver helt konsistent med den kommende fællesglobale standard.
Beskatning af finansielle transaktioner (FTT)Situationen er fortsat, at 11 EU-lande ønsker at indføre en skat påfinansielle transaktioner (FTT) inden for rammerne af et forstærketsamarbejde. ECOFIN skal have en statusdrøftelse af sagen i lysetaf det igangværende tekniske arbejde. Vi har i ECOFIN ikketidligere drøftet Kommissionens forslag til forstærket samarbejde.
Forslaget bygger på et etableringsprincip og etudstedelsesprincip.Begge principper vil kunne have betydning for både FTT-lande oglande, som ikke deltager, herunder Danmark.
Udstedelsesprincippet indebærer, at finansielle aktiver der erudstedt i et FTT-land som udgangspunkt er omfattet afbeskatning.
Etableringsprincippet betyder fx, at finansielle institutioner udenforFTT-landeneifølge forslaget vil blive anset som etableret i et FTT-land, hvis de handler med finansielle institutioner i et pågældendeFTT-land, og derfor skal betale afgift til dette FTT-land, når derhandles.
Rådets juridiske tjeneste hari september sidste år vurderet netopdette element af forslaget. Vurderingen er, at den form foretableringsprincip ikke er i overensstemmelse med gældendeinternational ret og EU-retten. EU-kommissionen er – nok ikkeoverraskende – uenig i den vurdering. [EU-Domstolen ventes påbaggrund af en sag, som UK har anlagt, at afsige dom (i dag) den30. april.]
4
Der er aktuelt ikke enighed mellem FTT-landene om det konkreteindholdafforslaget.Dererbl.a.ikkeenighedomog
afgiftensbeskatningsprincipper
densanvendelsesområde.Enmulighed eren trinvis indførelse afafgiften i de deltagende lande. En trinvis indførelse kunne fxbetyde, at afgiften indføres for aktier og evt. derivater i første trin,og at afgiften i et eller flere følgendetrin udvides til andrefinansielle instrumenter, herunder obligationer.
[Det er dog ikke klart, hvad der i givet fald kan opnås enighed om.]

Øvrige emner

Det græske formandskab har på arbejdsgruppeniveau fortsatarbejdet med blandt andet forslaget om en fælles konsolideretselskabsskattebase, revisionen af energibeskatningsdirektivet,samt indførelse af standardiserede momsangivelser.
Det er forventningen, at ingen af disse sager vil blivesubstansbehandlet på ECOFIN under det græske formandskab.
5

ECOFIN den 6. maj 2014:

Ændring af moder-/datterselskabsdirektivetKommissionen fremsatte den 25. november 2013 et forslag tilændringer af det eksisterende moder/datterselskabs-direktiv.
Det
nuværende
direktiv
skal
forhindre
økonomisk
dobbeltbeskatning,når et datterselskab i ét EU-landeudbetalerudbytte til et moderselskab i et andet EU-land.
Ændringsforslaget skal blandt andet modvirke tilfælde afdobbeltikke-beskatning.Der kan fx opstå dobbelt ikke-beskatning iforbindelse med hybride finansielle instrumenter. Det er tilfældet,hvis instrumentet i datterselskabslandet behandles som etfradragsberettigetgældsinstrument,mensinstrumenteti
moderselskabslandet behandles som en skattefri udbetaling afudbytte.
Kommissionen foreslår derfor, at moderselskabets landskalbeskattemoderselskabetsmodtagneudbytter,når
udbyttebetalingen er fradragsberettiget for datterselskabet. Derventes enighed om den del af direktivforslaget på ECOFIN.DerudoverforeslårKommissionen, at direktivet skal gøre detobligatorisk for EU-landene at vedtage en værnsregel tilbekæmpelse af misbrug af direktivet. En værnsregel skal sikre, atdirektivets fordele i form af skattefritagelse ikke gælder forkunstige arrangementer, fx selskabskonstruktioner, som erdesignet med det hovedformål at opnå en skattefordel. Den del afdirektivforslaget kræver yderligere drøftelser.
Direktivet(begge elementer) vil medføre behov for mindretilpasninger af dansk selskabsskattelovgivning.
6