Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384069_0001.png
26. juni 2014
J.nr. 14-2399525
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 469 af 25. april 2014 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384069_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del spm. 345 fremsende en opdateret
besvarelse, hvori ministeren angiver det beregnede provenu inklusiv indregning af positiv
nettokapitalindkomst i beskatningsgrundlaget. I svaret bedes ministeren levere en bereg-
ning, hvor den positive nettokapitalindkomst er indregnet efter nuværende skatteregler,
og en beregning, hvor den positive nettokapitalindkomst er indregnet med en ensartet
beskatning for arbejdsindkomst, jf. svar på SAU alm. del
spm. 349. Ministeren bedes i
sit svar angive fordelingen af provenuet på indkomstdeciler.
Svar
I alm. del spm. 345 efterspurgtes de provenumæssige konsekvenser ved at indføre en
ekstra skat på 10 pct. af personlig indkomst over 1 mio. kr. (2014-niveau).
I svaret på spm. 345 skønnedes de provenumæssige konsekvenser af en sådan skat til ca.
2,2 mia. kr. årligt (2014-niveau) i umiddelbar provenuvirkning, samt ca. 1,6 mia. kr. efter
tilbageløb og ca. 0,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. scenarie (a) i tabel 1.
Grundlaget
for skatten er alene den personlige indkomst, dvs. uden at eventuel positiv nettokapital-
indkomst medregnes i grundlaget.
Indregnes positiv nettokapitalindkomst i beskatningsgrundlaget, skønnes en umiddelbar
provenuvirkning i forhold til gældende regler til ca. 2,3 mia. kr.,
jf. scenarie (b) i tabel 1.
Det
er forudsat, at der kan ske modregning af negativ kapitalindkomst mellem ægtefæller.
Efter tilbageløb skønnes et merprovenu på ca. 1,7 mia. kr., og efter tilbageløb og adfærd
et merprovenu på ca. 1,0 mia. kr.
I alm. del spm. 349 efterspurgtes de provenumæssige konsekvenser, hvis kapitalindkomst
beskattes som arbejdsindkomst, uden at der gives fuldt fradrag for negativ nettokapital-
indkomst. Kapitalindkomst omfatter i denne sammenhæng også aktieindkomst. Givet en
sådan omlægning skønnes en ekstraskat på 10 pct. af dette indkomstgrundlag over 1 mio.
kr. at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 3,5 mia. kr.,
jf. scenarie (c) i tabel 1.
Efter
tilbageløb skønnes et merprovenu på ca. 2,6 mia. kr. og efter tilbageløb og adfærd et mer-
provenu på ca. 1,4 mia. kr.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384069_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en ekstra skat på 10 pct. af indkomst over 1 mio. kr. ved
forskellige indkomstgrundlag
(b)
Personlig
indkomst
inkl. positiv
nettokapitalind-
komst
2,3
1,7
1,0
(c)
Personlig
indkomst, hvor
kapitalindkomst
beskattes som
arbejdsindkomst
3,5
2,6
1,4
Mia. kr. (2014-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
1)
(a)
Personlig
indkomst
2,2
1,6
0,9
1. Adfærd omfatter både arbejdsudbud og anden adfærd som følge af ændret kapitalbeskatning. Der er beregningsteknisk
ved øget beskatning af kapitalindkomst anvendt den samme selvfinansieringsgrad som ved øget beskatning af arbejdsind-
komst. Det bemærkes, at grundlaget for kapitalindkomst mv. ved visse ændringer i beskatningen af kapitalindkomst kan
være mere følsomt end det tilsvarende for beskatningen af arbejdsindkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger
For alle tre scenarier gælder, at stort set hele provenuvirkningen kan henføres til 10. ind-
komstdecil,
jf. tabel 2.
Derudover falder en beskeden del af provenuvirkningen i 1. og 9.
indkomstdecil. Når der kan være en provenuvirkning i 1. decil af en skat på indkomster
over 1 mio. kr., skyldes det bl.a., at negativ nettokapitalindkomst ikke indgår i grundlaget
for den nye skat, mens den indgår i opgørelsen af den disponible indkomst til brug for
decilfordelingen. Personer med meget stor personlig indkomst og en stor negativ netto-
kapitalindkomst vil således have en meget lille disponibel indkomst, men samtidig kunne
komme til at betale den nye skat.
Tabel 2. Decilfordeling af den umiddelbare provenuvirkning (mio. kr., 2014-niveau)
(b)
Personlig
indkomst
inkl. positiv
nettokapitalind-
komst
25
0
0
0
0
0
0
0
25
2.275
2.325
(c)
Personlig
indkomst, hvor
kapitalindkomst
beskattes som
arbejdsindkomst
25
0
0
0
0
0
0
0
25
3.425
3.475
Indkomstdecil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Kilde: Lovmodelberegninger
Antal
(1.000)
551
551
551
551
551
551
551
551
551
551
5.511
(a)
Personlig
indkomst
25
0
0
0
0
0
0
0
25
2.100
2.150
Side 3 af 3