Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1369483_0001.png
1369483_0002.png
1369483_0003.png
15. maj 2014J.nr. 14-1626026
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 462af 23. april 2014 (alm. del).
Morten Østergaard/ Lars Tjærby Rasmussen
Spørgsmål
I forlængelse af den fremsendte oversigt over telefoniske og elektroniske henvendel-sertil SKAT, jf. SAU alm. del - bilag 66, bedes ministeren, såfremt derfindes en stati-stik over dette, oplyse den gennemsnitlige ventetid ved telefonopkaldtil SKAT.Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:”Den gennemsnitlige ventetidved telefonopkald til SKAT om etpersonspørgsmål var påca. 5½ minut i perioden 1. januar 2013 til 30. april 2014. En specifikation af ventetiden påde to største telefonsluser på personområdet fremgår af figur 1:Figur 1. Gennemsnitlig ventetid i perioden 1.1.2013 – 30.4.2014 med specifikation på deto størstetelefonsluser (person).141210Minutter864201234562013ForskudKilde: SKAT.
7
8
9
10
11
12
1
2
32014
4
Årsopgørelse
Alle sluser
De fleste spørgsmål på personområdet vedrører forskud og årsopgørelsen, og på dissespørgsmål var der i hele perioden en ventetid på mellem 2-10 minutter.Den gennemsnitlige ventetidved telefonopkald til SKAT om eterhvervs- eller motor-spørgsmål var på ca. 7 minutter i perioden 1. januar 2013 til 30. april 2014. En specifikati-on af ventetiden på fire af de største telefonsluser på erhvervs- og motorområdetfremgåraf figur 2:
Side 2af 2
Figur 2. Gennemsnitlig ventetid i perioden 1.1.2013 – 30.4.2014 med specifikation på fireaf de største telefonsluser (erhverv og motor).302520Minutter1510501234562013eIndkomstTastSelv Motor EjerskifteKilde: SKAT.
7
8
9
10
11
12
1
2
32014
4
Motor EjerskifteAlle sluser
TastSelv Moms mv.
Generelt påvirkes ventetiden på sluserne for spørgsmål om eIndkomst og indberetning afmoms og lønsum mv. af indberetningsfristerne (måneds-, kvartals- og halvårlig afreg-ningsperiode). Derudover har der i korte perioder i 2013 været problemer med at tilgåindberetningsløsningerne på TastSelv Erhverv, bl.a. på grund af opdateringer og imple-mentering af en ny sikkerhedsløsning i TastSelv Erhverv. Dette har medført et øget antaltelefoniske henvendelser med deraf følgende øget ventetid.På motorområdet er der mange henvendelser i forårsmånederne, hvor der sker flestkøb/salg af biler, motorcykler, campingvogne mv. Henvendelserne øger presset på tele-fonsluserne og dermed også ventetiden. På nogle af de motor-relaterede telefonsluser erder etableret en callback-løsning, hvor kunderne bliver kontaktet af SKAT, når det erderes tur i køen.”
Side 3af 3