Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1367140_0001.png
1367140_0002.png
9. maj 2014J.nr. 14-2150142
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 456af 11. april 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Morten Østergaard/ Jeanette Rose Hansen

Spørgsmål

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål 154 og med baggrund iværnsreglerne give en sammenhængende redegørelse for, hvorfor det ikke skulle værerelevant at returnere stempelmærker f.eks. taget i betragtning, at nye skal påsættes vedafgiftsstigninger?

Svar

Virksomheder, der har indkøbt stempelmærker inden en afgiftsstigning, har umiddelbartintet incitament til at returnere disse stempelmærker efter afgiftsforhøjelsen, for istedet atkøbe nye stempelmærker til en højere afgift, da dette ville resultere i en merudgift forvirksomheden og højere priser for forbrugerne.Ved udlevering af stempelmærker betales et beløb svarende til stempelmærkeværdien ogved varernes overgang til forbrug forfalder tobaksafgiften. Varerne anses for overgået tilforbrug, når de udleveres fra virksomheden.For at forhindre at virksomheder hamstrede uhensigtsmæssigt store mængder stempel-mærker i forbindelse med afgiftsstigningen den 1. januar 2014, indførtes en værnsregel.Reglen fastslog, at hvis virksomhederne købte 20 pct. flere stempelmærker end normalt iperioden inden afgiftsforhøjelsen, ansås de overskydende stempelmærker for at være købttil den høje afgiftssats.Hvis virksomhederne derforkun køber 20 pct. flere stempelmærker end normalt, vil dekunne udlevere varerne med de ”gamle” stempelmærker og den lave afgift. Dette vil væreaf interesse for såvel virksomhederne som dens kunder, og derfor vil det ikke være rele-vant at returnere stempelmærker inden en afgiftsforhøjelse.
Side 2af 2