Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1369316_0001.png
1369316_0002.png
15. maj 2014J.nr. 14-2115051
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 443af 9. april 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Stine Brix (EL).
Morten Østergaard/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 443

Mener ministeren, at det er rimeligt, at udligningsafgiften er steget med 52 pct. i 2013også på handicapbiler og -busser, når borgere med handicap, som hører til vores dårligtøkonomisk stillede, typisk er helt afskåret fra at vælge en lille benzinbil eller offentligtransport?

Svar

Kørestolsbrugere får ofte bevilliget en bil, der som udgangspunkt er en bus, men hvor deraf hensyn til kørestolen og indstigningsforholdene i øvrigt er afmonteret et eller fleresæder.Afmonteringen af sæder kan medføre, at bilen ikke længere falder ind under definitionenaf en bus.Udligningsafgiften er højere for personbiler end for busser.Busser fås stort set kun som dieseldrevne, og de, der får bevilliget en kørestolsbus, harderfor kun sjældent mulighed for at vælge et benzindrevent køretøj uden udligningsafgift.Jeg vil gerne se på mulighederne for at sikre, at der for busser, der er bevilliget som hjæl-pemidler til kørestolsbrugere efter reglerne i Serviceloven,betales udligningsafgift eftervægtafgiftslovens lavere satser for busser.
Side 2af 2