Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1383655_0001.png
25. juni 2014
J.nr. 14-2326718
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 432 af 7. april 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jacob Jensen (Venstre).
Morten Østergaard
/ Claus Bruun Johannessen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383655_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i detaljer redegøre for reglerne for håndtering af olie i transit, her-
under reglerne for håndtering af olie, såfremt olien ikke indføres i Danmark.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Reglerne
om olie i transit er fastsat i
EU’s
toldkodeks samt gennemførelsesbestemmel-
serne hertil. Olie behandles toldmæssigt som alle andre varer, undtagen når olien trans-
porteres i rørledninger.
Ved varer i transit forstås varer, der føres ind i EU, og som passerer igennem EU på vej
til et andet land/område fx Norge. Når varerne er i transit skal de angives elektronisk i
EU’s transitsystem,
og der stilles som hovedregel en garanti som sikkerhed for betaling af
told og afgifter.
Når olien ikke indføres i Danmark forudsættes, at der ikke sker en fortoldning her i lan-
det, der indebærer betaling af told og afgifter. Når varerne ikke fortoldes, har en virksom-
hed mulighed for at oplægge varerne told- og afgiftsfrit på et toldoplag, midlertidigt oplag
eller i en frihavn. Transport til og fra disse oplag kan ligeledes ske uden fortoldning.
Før en virksomhed må oplægge olie told- og afgiftsfrit på toldoplag mv., kræver det en
bevilling fra SKAT. Når en virksomhed oplægger olie på toldoplag mv. fremgår det ikke,
om olien skal blive i Danmark til virksomhedens egne formål, sælges til en kunde i EU
eller et tredjeland.
Når varer transporteres internt i EU ad søvejen er der mulighed for at anvende forenkle-
de procedurer. Alle varer, der transporteres ad søvejen, anses for at være ikke-
fælleskabsvarer, medmindre det dokumenteres, at de har fælleskabsstatus. Skibe, der ikke
sejler i toldmæssig fast rutefart med bevilling fra toldmyndighederne, og som har fælles-
skabsvarer om bord, skal dokumentere varernes status som fælleskabsvarer.
Hvis rederier, der ikke sejler i fast rutefart, ønsker at anvende skibets manifest (informati-
on om skibets passagerer, varer etc.) som dokumentation for varernes toldmæssige status,
er der krav til manifestets indhold, og manifestet påtegnes på rederiets anmodning af
toldmyndighederne i afgangshavnen. Der er dog mulighed for at få en bevilling fra told-
myndighederne til en forenklet procedure uden påtegning.
Rederier, der er etableret i EU eller har et regionalt kontor i EU, kan få tilladelse til at
afgive et elektronisk manifest, der skal dokumentere varernes status som fællesskabsvarer,
senest dagen efter skibets afgang, men i alle tilfælde før skibets ankomst til bestemmel-
seshavnen.
En udskrift af det elektroniske overførte manifest forelægges på forlangende for told-
myndighederne i afgangshavnen senest på arbejdsdagen efter skibet har forladt havnen og
i alle tilfælde før skibets ankomst til bestemmelseshavnen.”
Side 2 af 2