Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1367681_0001.png
1367681_0002.png
12. maj 2014J.nr. 14-2087252
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 430af 7. april 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Jacob Jensen (V).
Morten Østergaard/ Else Veggerby

Spørgsmål

Kan ministeren bekræfte, at bilimportør og bilforhandler lever op til kravene i lov omregistreringsafgift, hvis de samlet set har en avance på minimum 9 procent på salg af nyebiler i Danmark – uagtet hvordan bilforhandleren handler med kunden om f.eks. en rabatpå bilen mod til gengæld at tjene mere på salg af ikke afgiftspålagt eftermonteret udstyr?

Svar

Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:"Efter registreringsafgiftsloven skal der beregnes registreringsafgift af køretøjets alminde-lige pris ved salg til bruger her i landet. Det er den almindelige markedsdannede pris –handelsprisen - for den enkelte solgte bil, der er grundlaget for afgiftsberegningen. Det ersamtidig bestemt, at der i den afgiftspligtige værdi altid indregnes mindst 9 pct. i samletavance for importør og forhandler.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 428 (SAU alm. del).Det skal endvidere tilføjes, at det også fremgår af registreringsafgiftsloven, at hvis detkonstateres, at elementer, herunder avancer, som indgår i beregningen af den afgiftspligti-ge værdi, overflyttes eller faktureres, så de ikke længere er omfattet af den afgiftspligtigeværdi,kan de transaktioner, hvor den pågældende overflytning eller omfakturering er kon-stateret, tilsidesættes i forbindelse med beregningen af registreringsafgiften.”Jeg kan tilføje, at det ikke er tilstrækkeligt, at importør og forhandlere, her i landet, samletset har en avance på mindst 9 pct. Reglen om mindst 9 pct. avance samlet set er gældendebil for bil, og uanset eventuelle rabatter mv.
Side 2af 2