Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1364237_0001.png
1364237_0002.png
2. maj 2014J.nr. 14-2050094
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 414af 4. april 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Mads Rørvig (V).
Morten Østergaard/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål

Vil ministeren som supplement til SAU alm. del - spm. 390 redegøre for, om det vil væremuligt inden for rammerne af EU-retten enten at fritage almene vandforsyninger fra skat-tepligt og eventuelt kompensere via vandafgiften eller alternativt løfte private vandforsy-ninger ud af vandsektorloven og skattepligt?

Svar

Der er med vandsektorloven m.m. tale om udmøntning af en bred politisk aftale fra 2007om en mere effektiv vandsektor, hvis overordnede formål var at tilvejebringe en moder-nisering af reguleringenog organiseringen af sektoren. Det fremgår udtrykkeligt af aftalen,at forsyningerne skal underlægges de almindelige regler for selskaber om skattepligt medhenblik på at sikre en ensartet skattemæssig behandling.I forhold til den skattemæssige regulering er aftalen udmøntet således, at alle de vandfor-syninger, som omfattes af vandsektorloven, er omfattet af den almindelige selskabsskat-tepligt. For de forsyninger, der ikke omfattes af vandsektorloven, dvs. små private forsy-ninger, er den hidtidige skattefrihedsbestemmelse videreført.Det er lidt uklart hvad, der tænkes på i forhold til begrebet ”almene”. Alle vandforsynin-ger er omfattet af hvile-i-sig-selv princippet. Skillelinjen går et andet sted, nemlig i forholdtil hvor stor forsyningen er, og hvilket reguleringsmæssige krav forsyningen er undergivet.Dette gælder både i forhold til miljøreglerne mv. og i forhold til skattereglerne. Dette erefter min opfattelse også den relevante sondring, hvis der skal være en forskellig skatte-mæssig behandling. Jeg mener desuden, at det vil være uhensigtsmæssigt at lade den skat-temæssige behandling af en given vandforsyning være afhængig af, hvem der er ejer. Detsavner begrundelse, at en vandforsyning skulle være skattepligtig, blot fordi selskabetsaktionærer eller interessenterne, hvor forsyningen drives som et I/S, er kommuner, mensforsyninger, der ikke har kommuner i ejerkredsen, alene af denne grund skal være skatte-fri.EU sætter den ramme, at de danske skatteregler skal være udformet på en sådan måde, atdeikke indebærer en forskelsbehandling af aktiviteter på tværs af medlemsstaterne. Indenfor denne ramme erdet overladt til medlemsstaterne at bestemme, hvorledes de indretterderes skattesystemer, blot det sker med respekt for traktatens forbud mod diskriminationog statsstøtte og på en sådan måde, at de nationale regler ikke afviger fra en eventuel EU-regulering på det pågældende område. Der er således et nationalt råderum.I overensstemmelse med forligsaftalen fra 2007 er der netop ved Deloitte gennemført enekstern evaluering af vandsektorloven. Hvordan evalueringen skal bruges, er næste skridt,som vil blive drøftet med forligskredsen (alle Folketingets partier med undtagelse af Libe-ral Alliance). Forligspartierne vil således få mulighed for at fremlægge deres synspunktervedrørende de konsekvenser, der efter deres opfattelse bør drages af den gennemførteevaluering.
Side 2af 2