Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1364266_0001.png
1364266_0002.png
1364266_0003.png
2. maj 2014J.nr. 14-1624305
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 371af 26. marts 2014 (alm.del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Østergaard/ Søren Schou

Spørgsmål

Ministeren bedes oplyse antallet af lønmodtagere og selvstændige i Danmark, som har enlavere indkomst efter betaling af skat end modtagere af kontanthjælpens grundbeløb harefter betaling af skat.

Svar

Jeg har fra Økonomi- og Indenrigsministeriet modtaget nedestående bidrag til besvarelse,som jeg kan henholde mig til:”Det lægges til grund for besvarelsen, at opgørelsen af indkomsten for lønmodtagere ogselvstændige, i det omfang det er muligt, skal korrigeres for beskæftigelsesomfang, såledesat lønmodtagere med et forholdsvist lavt timeantal ikke tælles med i opgørelsen. Det læg-ges også til grund, at det kontanthjælpsniveau, der sammenlignes med, er opgjort medudgangspunkt i den kontanthjælpssats, som pågældende personer ville kunne få givetderes alder og forsørgerstatus, men uden at tage højde for egen formue og en eventuelægtefælles eller samlevers indkomster eller formue.Spørgsmålet kan dog under ingen omstændigheder besvares særlig præcist. Det skyldes, atopgørelsen nødvendigvis må baseres på de registrerede informationer om indkomstni-veau og arbejdstid, men i nogle situationer er det tvivlsomt, om disse giver et reelt billedeaf personens indkomstforhold. Det gælder især selvstændige og personer, der ejer ellerhar væsentlig indflydelse på driften af den virksomhed, hvor de formelt er ansat somlønmodtagere. Sådanne personer kan eventuelt ”vælge” at aflønne sig selv meget lavt i etenkelt år og samtidig foretage en muligvis betydelig ”opsparing” i virksomheden. Af-skrivningsregler kan også betyde, at det skattemæssige resultat af virksomhedsdriften (idet aktuelle år) ligger væsentligt under det reelle, driftsøkonomiske resultat.For lønmodtagere er der det særlige usikkerhedselement, at kvaliteten af den registreredeinformation om antallet af arbejdede timer i nogle tilfælde kan være tvivlsom, ligesomkorrektioner for reelle fejl ikke nødvendigvis er registreret fuldt ud. På den måde kan enperson ifølge registrerede data se ud til at have modtaget en forholdsvis lav løn og arbej-det fuld tid (hele året) – også selv om vedkommende reelt kun har arbejdet i relativt lilleomfang.Der er dog ingen tvivl om, at antallet af fuldtidsbeskæftigedelønmodtageremed indkomsterunder de niveauer, der er anført i spørgsmålet, er meget lavt, ikke over ca. 2.500, muligvisunder 1.000. Der er her set bort fra ”hovedaktionærer”, jf. ovenfor, elever (især fordiopgørelse af arbejdstid for disse kan være misvisende) og personer, der samtidig driverselvstændig virksomhed. I 2012, som er det seneste år med detaljerede indkomstoplysnin-ger, var der ca. 1,6 mio. lønmodtagere, der arbejdede på fuld tid hele året i ustøttet be-skæftigelse.Antallet afselvstændigemed indkomster under de niveauer, der er anført i spørgsmålet, kantilsvarende opgøres til 25-30.000. Resultatet må vurderes i lyset af, at der ikke er informa-tion om, hvorvidt der er tale om en virksomhed, der kræver en arbejdsindsats i større
Side 2af 2
omfang, eller om der er tale om en form for ”hobbyvirksomhed”. Der er således tale omet øvre skøn for antal selvstændige med indkomst under de i spørgsmålet anførte niveau-er. Hvis det var muligt at korrigere indkomsterne for arbejdsomfang mv., ville antalletformentlig være væsentlig lavere.Afslutningsvis skal det også understreges, at opgørelsen bygger på de skatteoplysningerfor 2012, der er registreret medio november 2013. Disse kan efterfølgende være blevetjusteret (eller kan blive det på et senere tidspunkt). Opgørelsen kan i sagens natur ikketage højde for sådanne korrektioner.”
Side 3af 3