Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1351130_0001.png
1351130_0002.png
26. marts 2014J.nr. 14-0624824
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 292af 26. marts 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Morten Østergaard/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål

Vil ministeren oplyse de samlede omkostninger, hvis nystartede virksomheder i en toårigperiode efter etableringen bevilges skattefritagelse?

Svar

I besvarelsen af spørgsmålet er det lagt til grund, at skattefritagelsen alene omfatter over-skud fra nystartede personligt ejede virksomheder. Der indgår således ikke nystartedeA/S´er mv. Desuden forudsættes skattefritagelsen alene at omfatte iværksætterens førstevirksomhed. Personer, der starter en ny virksomhed og allerede har en eller flere virk-somheder, er ikke indregnet.Med disse afgrænsninger kan det umiddelbare mindreprovenu opgøres til ca. 600 mio. kr.årligt.I provenuvurderingen er der taget udgangspunkt i data fra SKATs systemer. Heraf frem-går, at der i 2010 var i alt ca. 15.000 personer, der startede en ny personlig drevet virk-somhed, og som ikke allerede havde en eller flere virksomheder i forvejen. For virksom-heder startet i 4. kvartal 2010 kan det samlede gennemsnitlige overskud i 2011 og 2012endvidere opgøres til ca. 50.000 kr. for begge år under et. Ved en marginalskatteprocentpå gennemsnitligt 40 pct. vil skattefritagelsen i to år således medføre en skattebesparelsefor iværksætteren på ca. 20.000 kr., hvilket opregnet med 15.000 personer medføre et-mindreprovenu på ca. 600 mio. kr.I provenuvurderingen er der ikke taget højde for, at en toårig skattefritagelse for nye virk-somheder vil medføre et incitament til at fremrykke indkomst til de skattefrie år og ud-skyde omkostninger til de efterfølgende år. Dette kan bl.a. ske ved at udskyde afskrivnin-ger til årene efter den skattefrie periode. Denne adfærdseffekt vil trække i retning af, atmindreprovenuet bliver større end angivet ovenfor.En skattefritagelse for nystartede selskaber i to år indebærer også en række praktiske ogadministrative problemer.For det første vil det formentlig ikke i praksis være muligt at afgrænse nystartede virk-somheder, da det eksempelvis vil være muligt at overflytte aktivitet fra en eksisterendevirksomhed til en ny virksomhed og herved opnå de to års skattefritagelse.For det andet vil skattefritagelsen for nye virksomheder medføre en skævvridning af kon-kurrencevilkårene mellem nye virksomheder og allerede etablerede virksomheder. Dettekan medføre et samfundsøkonomisk tab, i det omfang mindre effektive virksomhederopnår en konkurrencemæssig fordel.Endelig vil det være nødvendigt at foretage en nærmere vurdering af de EU-retlige aspek-ter. Herunder om skattefritagelsen er i strid med reglerne for statsstøtte, da en specielgruppe virksomheder opnår en ekstraordinær skattefordel.
Side 2af 2