Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 251
Offentligt
Skatteministeriet
3. september 2014
J. nr. 14-3286777
Forslag
til
Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, kursgevinstloven, selskabsskattelo-
ven og skatteforvaltningsloven
(Lempelse af udbyttebeskatningen)
§1
I fondsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 14. august 2014, foretages følgen-
de ændring:
1.
I
§ 10
indsættes efter ”Selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2,”: ”og stk. 2,”.
§2
I kursgevinstloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 18. september 2013, som ændret ved §
20 i lov nr. 268 af 25. marts 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 31, stk. 1, 4. pkt.,
ændres ”selskabsskattelovens § 13, stk. 3-8” til: ”selskabsskattelovens § 13,
stk. 4-9”.
§3
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som ændret se-
nest ved § 2 i lov nr. 528 af 28. maj 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 13
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk. 2.
Udbytter af skattefri porteføljeaktier jf. aktieavancebeskatningslovens § 4 C, der ikke er
omfattet af stk. 1, nr. 2 eller 3, og som modtages af selskaber m.v., der er skattepligtige efter § 1
eller § 2, stk. 1, litra a, medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst med 70 pct. af
udbyttebeløbet. 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis aktierne i det udbyttegivende selskab er omfattet
af aktieavancebeskatningslovens §§ 17 eller 19. 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis det udbyttegi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
vende selskab har fradrag for udbytteudlodningen. Stk. 1, nr. 2, 4. pkt., finder tilsvarende anvendel-
se.”
Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.
2.
I
§ 13, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres ”stk. 3-9” til: ”stk. 4-10”.
3.
I
§ 13, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, 1. pkt.,
§ 13, stk. 4, 2. pkt.,
der bliver stk. 5, 2. pkt., og i
§
13, stk. 5, 6. pkt.,
der bliver stk. 6, 6. pkt., ændres ”stk. 2, 1. pkt.” til: ” stk. 3, 1. pkt.”
4.
I
§ 13, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres ”stk. 3” til: ”stk. 4”, og ”stk. 2, 1. pkt.” æn-
dres til: ” stk. 3, 1. pkt.”
5.
I
§ 13, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres ”stk. 3” til: ”stk. 4”.
6.
I
§ 13, stk. 5, 2. pkt.,
der bliver stk. 6, 2. pkt., ændres ”stk. 3” til: ”stk. 4” og ”stk. 4” ændres til:
”stk. 5”.
7.
I
§ 13, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 7, 1. pkt., ændres ”stk. 3 og 4” til: ”stk. 4 og 5”.
8.
I
§ 13, stk. 6, 4. pkt.,
der bliver stk. 7, 4. pkt., ændres ”stk. 3 og 4” til: ”stk. 4 og 5”, og ”stk. 2, 1.
pkt.” ændres til: ”stk. 3, 1. pkt.”
9.
I
§ 13, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver stk. 8, 1. pkt., ændres ”stk. 3, 5 og 6” til: ”stk. 4, 6 og 7”, og ”stk.
3, 1. pkt.,” ændres til: ”stk. 4, 1. pkt.”
10.
I
§ 13, stk. 7, 4. pkt.,
der bliver til stk. 8, 4. pkt., ændres ”stk. 3, 5 og 6” til: ”stk. 4, 6 og 7”.
11.
I
§ 13, stk. 8, 1. pkt.,
der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres ”stk. 2, 1. pkt.” til: ”stk. 3, 1. pkt.”, og
”stk. 3” ændres til: ”stk. 4”.
12.
I
§ 13, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres ”stk. 3-8” til: ”stk. 4-9”.
13.
I
§ 13 F, stk. 8,
ændres ”§ 13, stk. 3-9” til: ”§ 13, stk. 4-10”.
14.
I
§ 17, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter ”§ 13, stk. 1, nr. 2,”: ”eller stk. 2,”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
§4
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011, som ændret se-
nest ved § 1 i lov nr. 649 af 12. juni 2013, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 26, stk. 4, 2. pkt.,
ændres ”selskabsskattelovens § 13, stk. 3-9” til: ”selskabsskattelovens § 13,
stk. 4-10”.
§5
Loven træder i kraft den 1. januar 2015 og har virkning for udbytter, der vedtages eller besluttes
udloddet fra og med den 1. januar 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014 indgået en aftale om en vækst-
pakke indeholdende en række initiativer rettet mod bedre regulering, styrket virksomhedsservice,
forskning og uddannelse samt bedre erhvervsbeskatning m.v.
De enkelte dele af aftalen er indgået med tilslutning fra forskellige partier. Dette lovforslag vedrører
lempelse af udbyttebeskatningen. Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Fol-
keparti er enige om at gennemføre dette initiativ.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Det skal være lettere at tiltrække risikovillig kapital. Aftaleparterne bag denne del af aftalen om
Vækstpakke 2014 vil derfor lempe selskabers beskatning af udbytte fra unoterede porteføljeaktier.
Hensigten med forslaget er at tilskynde til, at flere selskaber investerer i unoterede virksomheder.
Det foreslås at gennemføre en målrettet lempelse af udbyttebeskatningen for danske selskabsaktio-
nærer. Lempelsen vil omfatte udbytte fra alle unoterede porteføljeaktier, som er omfattet af aktie-
avancebeskatningslovens § 4 C, og dermed kan afstås skattefrit. Lempelsen indebærer, at alene 70
pct. af udbytterne medregnes ved opgørelsen af danske selskabers skattepligtige indkomst i mod-
sætning til gældende regler, hvor 100 pct. medregnes. Dermed reduceres den reelle beskatning fra
24,5 pct. i 2014 til godt 16 pct. i 2015 og godt 15 pct. i 2016. Lempelsen vil desuden sikre en lige-
stilling af danske og udenlandske investorer.
3. Gældende ret
Før skattereformen i 2009 var selskaber m.v. skattepligtige af aktieavancer og havde fradrag for tab
på aktier, der var ejet i mindre end 3 år. Avancer på aktier ejet i 3 år eller mere var derimod skatte-
fri, og tab var ikke fradragsberettigede. Disse regler fandt anvendelse generelt og således også på
avancer og tab på unoterede porteføljeaktier. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst med-
regnede selskaber 66 pct. af udbyttebeløbet på porteføljeaktier.
I forbindelse med Forårspakke 2.0 i 2009 blev beskatningen af porteføljeaktier strammet på to
punkter som led i harmoniseringen af selskabers aktie- og udbyttebeskatning. Dels indførtes fuld
skattepligt af udbytter og dels indførtes fuld skattepligt af avancer. Dette skete som led i finansie-
ring af bl.a. en reduktion af marginalskatten på arbejdsindkomst (afskaffelse af mellemskatten og
højere topskattegrænse).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Indførelse af fuld beskatning af avancer og udbytter fra unoterede porteføljeaktier blev efterfølgen-
de genstand for betydelig kritik for at skabe en barriere for kapitaltilførsel til mindre virksomheder
(og blev omtalt som den såkaldte ”iværksætterskat”). ”Iværksætterskatten” blev som led i skattere-
formen i 2012 fjernet i form af skattefritagelse af avancer af selskabers unoterede porteføljeaktier.
De gældende regler for beskatning af selskabers unoterede porteføljeaktier omfattet af aktieavance-
beskatningslovens § 4 C indebærer, at avancer på unoterede porteføljeaktier er skattefri, og udbytter
på unoterede porteføljeaktier er skattepligtige.
Danske selskaber, der er omfattet af selskabsskattelovens § 1, og udenlandske selskaber, der har et
fast driftssted i Danmark, og hvor aktierne er tilknyttet det faste driftssted, beskattes fuldt ud af ud-
bytter på unoterede porteføljeaktier. Dette medfører en beskatning med selskabsskattesatsen på 24,5
pct. for indkomståret 2014. Selskabsskattesatsen er nedsat til 23,5 pct. for indkomståret 2015 og 22
pct. for indkomståret 2016 og efterfølgende indkomstår. Fonde og foreninger omfattet af fondsbe-
skatningsloven beskattes på tilsvarende måde.
Kildebeskatningen af udenlandske selskaber, der beskattes af udbytter fra danske selskaber efter
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, er nedsat til 15 pct., når det udenlandske selskab ejer mindre
end 10 pct. af aktiekapitalen i det danske selskab. Den nedsatte sats finder alene anvendelse, når der
eksisterer en aftale om udveksling af skatteoplysninger mellem den fremmede stat, Grønland eller
Færøerne, hvor selskabet er hjemmehørende, og Danmark.
4. Lovforslaget
Det foreslås, at danske selskaber og udenlandske selskabers faste driftssteder i Danmark alene skal
medregne 70 pct. af udbytterne fra unoterede porteføljeaktier ved opgørelse af den skattepligtige
indkomst. Nedsættelsen af beskatningen af udbytter fra unoterede porteføljeaktier foreslås at finde
tilsvarende anvendelse på beskatningen af fonde og foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven.
Nedsættelsen af udbyttebeskatningen sikrer, at beskatningen af danske investorer (stort set) svarer
til den danske kildebeskatning på udenlandske investorers udbytter fra danske unoterede portefølje-
aktier.
Det foreslås, at de omfattede unoterede porteføljeaktier afgrænses på samme måde som i aktieavan-
cebeskatningslovens § 4 C, som indeholder definitionen af de porteføljeaktier, der er fritaget fra
beskatning af avancer, og hvor tab ikke er fradragsberettigede. Definitionen omfatter aktier, der
ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, og som ejes af
et selskab m.v., der ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i porteføljeselskabet. Porteføljeaktier
ejet af livsforsikringsselskaber er dog ikke omfattet. Porteføljeselskabet skal være et aktie- eller
anpartsselskab, som er skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller et tilsvarende
udenlandsk selskab. Aktier i selskaber, der besidder en stor beholdning af noterede aktier målt i
forhold til egenkapitalen, er undtaget fra bestemmelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0006.png
6
Konvertible obligationer og tegningsretter til konvertible obligationer er ikke omfattet af definitio-
nen på porteføljeaktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 4 C. Datterselskabsaktier og
koncernselskabsaktier er også udtrykkeligt undtaget fra definitionen.
Det foreslås, at nedsættelsen skal have virkning for udbytter, der vedtages eller besluttes udloddet
den 1. januar 2015 eller senere.
5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det kan med endog meget stor usikkerhed anslås, at det årlige selskabsskatteprovenu, som kan hen-
føres til beskatningen af selskabers beholdning af unoterede porteføljeaktier, andrager et beløb i
størrelsesordenen 275 mio. kr. med en selskabsskattesats på 25 pct. Korrigeres der for nedsættelsen
af selskabsskattesatsen, skønnes det foreslåede nedslag på 30 pct. at indebære et umiddelbart min-
dreprovenu på ca. 75 mio. kr. årligt fra og med 2015,
jf. tabel 1.,
hvoraf ca. 10 mio. kr. årligt vedrø-
rer kommunerne. Efter tilbageløb skønnes forslaget at medføre et mindreprovenu på ca. 50 mio. kr.
årligt.
Tabel 1. Provenuvirkning af et nedslag på 30 pct. i beskatningen af udbytte fra selskabers
unoterede porteføljeaktier
Mio. kr. (2014-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
- heraf virkning for kommunerne
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Varig
2015 2016 2017 2018 2019 2020 virkning
-75
-10
-50
-45
-75
-10
-50
-45
-75
-10
-50
-45
-75
-10
-50
-45
-75
-10
-50
-45
-75
-10
-50
-45
-50
-45
-75
Anm.: Der er forudsat en automatisk tilbageløbsprocent via øgede aktionærskatter m.v. på ca. 35
pct.
Lempelsen af udbyttebeskatningen vil trække i retning af øgede investeringer som følge af lavere
afkastkrav. De højere investeringer vil igen medføre øgede skatte- og afgiftsindtægter, hvilket
skønnes at reducere mindreprovenuet til 45 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Den varige provenuvirkning ved forslaget skønnes at udgøre et mindreprovenu på 45 mio. kr. årligt.
For finansåret 2015 skønnes forslaget at medføre et mindreprovenu på ca. 75 mio. kr.
6. Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget ingen administrative konsekvenser for det offentlige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0007.png
7
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Den foreslåede lempelse af beskatningen af udbytter fra unoterede porteføljeaktier vil medføre en
umiddelbar skattelettelse på 75 mio. kr. årligt. Lempelsen vil endvidere gøre det lettere for selska-
ber at skaffe risikovillig kapital gennem andre selskaber.
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Advokatsamfundet, AE Rådet, ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæg-
lerforening, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater, Den Danske Fonds-
mæglerforening, Den danske Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Finansrådet, Forsikring & Pension, FSR – danske revisorer, Håndværksrådet, InvesteringsFor-
eningsRådet, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenha-
gen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SRF Skattefaglig Forening, Vi-
dencentret for Landbrug.
13. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Forslaget medfører et umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 75
mio. kr. og ca. 45 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd fra
og med 2015. Af det umiddel-
bare mindreprovenu vil ca. 10
mio. kr. årligt vedrøre kommu-
nerne.
Ingen
Administrative konsekvenser
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0008.png
8
for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Lempelsen af skatten på udbytter
fra unoterede porteføljeaktier vil
medføre en umiddelbar skatte-
lettelse på 75 mio. kr. årligt, og
vil gøre det lettere for selskaber
at skaffe risikovillig kapital fra
andre selskaber.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved at justere fondsbeskatningslovens § 10 foreslås det, at nedsættelsen af beskatningen af udbytter
på unoterede porteføljeaktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 4 C finder tilsvarende
anvendelse for udbytter, der modtages af fonde og foreninger, der er omfattet af fondsbeskatnings-
loven.
Det følger af fondsbeskatningslovens § 6, at indtægter, som i henhold til fondsbeskatningslovens §
3, stk. 2, (om det skattefrie bundfradrag) og § 10 (om skattefrie udbytter) ikke skal medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, i størst muligt omfang anses for medgået til uddelinger
og hensættelser, forinden nogen del af den skattepligtige indkomst anses for medgået hertil. Der kan
med andre ord kun foretages fradrag for uddelinger og hensættelser, i det omfang de pågældende
uddelinger og hensættelser overstiger bundfradraget og skattefri udbytter. Den skattefrie del af ud-
byttet på unoterede porteføljeaktier (30 pct. af udbyttet) medregnes ikke ved opgørelsen af den skat-
tepligtige indkomst, og er således omfattet som en skattefri indtægt af denne prioriteringsregel.
Til § 2
Til nr. 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af indsættelsen af et nyt stk. 2 i selskabsskattelo-
vens § 13, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at danske selskaber og udenlandske selskabers faste driftssteder i Danmark alene skal
medregne 70 pct. af udbytterne fra unoterede porteføljeaktier ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Dette medfører, at den reelle skattesats på disse udbyttebeskatninger bliver 16,45 pct. i
2015 (70 pct. af selskabsskattesatsen på 23,5 pct.) og 15,4 pct. i 2016 og efterfølgende indkomstår
(70 pct. af selskabsskattesatsen på 22 pct.).
Afgrænsningen af de omfattede unoterede porteføljeaktier foreslås foretaget på samme måde som i
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, som indeholder definitionen af de porteføljeaktier, der er frita-
get fra beskatning af avancer, og hvor tab ikke er fradragsberettigede. Det er efter denne definition
en betingelse, at aktierne ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral han-
delsfacilitet. De skal desuden ejes af et selskab m.v., der ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i
porteføljeselskabet. Livsforsikringsselskabers besiddelser af porteføljeaktier er ikke omfattet af de-
finitionen.
Det fremgår endvidere af aktieavancebeskatningslovens § 4 C, at porteføljeselskabet skal være et
aktie- eller anpartsselskab, som er skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller et
tilsvarende udenlandsk selskab. Den tidligere 66 pct. regel i selskabsskattelovens § 13 indeholdt en
specifik undtagelse for udbytter fra udloddende investeringsforeninger, der før den 1. januar 2013
har truffet beslutning om beskatning efter ligningslovens § 16 C, stk. 13, jf. lovbekendtgørelse nr.
1017 af 28. oktober 2011. Nedsættelsen af udbyttebeskatningen omfatter ikke udbytter fra sådanne
investeringsforeninger, da der ikke er tale om aktie- eller anpartsselskaber.
I bestemmelsen er der indsat en værnsregel, således at aktier i selskaber, der besidder en stor be-
holdning af noterede aktier målt i forhold til egenkapitalen, ikke er omfattet af definitionen på por-
teføljeaktier. Konvertible obligationer og tegningsretter til konvertible obligationer samt dattersel-
skabsaktier og koncernselskabsaktier er heller ikke omfattet af definitionen på porteføljeaktier om-
fattet af aktieavancebeskatningslovens § 4 C.
Det foreslås, at nedsættelsen af udbyttebeskatningen ligeledes ikke finder anvendelse, hvis aktierne
i det udbyttegivende selskab er næringsaktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 17 eller
investeringsselskabsaktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. Dette svarer til afgræns-
ningen for skattefriheden for avancer på porteføljeaktier, som ikke finder anvendelse, hvis der er
tale om næringsaktier og aktier i investeringsselskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Endelig foreslås det, at nedsættelsen af udbyttebeskatningen ikke finder anvendelse, hvis det udbyt-
tegivende selskab har fradrag for udbytteudlodningen. Herved undgås bl.a., at der opstår en asym-
metri mellem den skattemæssige behandling i porteføljeselskabet (ingen beskatning af indkomsten)
og investorselskabet (delvist skattefritaget), f.eks. som følge af, at det land, hvor porteføljeselskabet
er hjemmehørende, anser betalingen for at være en rentebetaling. For at sikre, at dette ikke omgås,
foreslås det, at nedsættelsen af udbyttebeskatningen heller ikke finder anvendelse, i det omfang et
datterselskab på et lavere ejerniveau har haft fradrag for udbytteudlodningen, jf. selskabsskattelo-
vens § 13, stk. 1, nr. 2, 4. pkt. Udbyttebeskatningen vil dog skulle nedsættes, hvis en udenlandsk
kildebeskatning på et mellemliggende ejerniveau har skullet frafaldes eller nedsættes efter moder-
/datterselskabsdirektivet.
Til nr. 2-14
Der er tale om konsekvensændringer som følge af indsættelsen af et nyt stk. 2 i selskabsskattelovens
§ 13, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.
Til § 4
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af indsættelsen af et nyt stk. 2 i selskabsskattelo-
vens § 13, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015 og har virkning for udbytter, der vedtages
eller besluttes udloddet fra og med den 1. januar 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0011.png
11
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I fondsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 934 af 14. august 2014, foretages følgende
ændring:
§ 10.
Selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2,
1.
I
§ 10
indsættes efter ”Selskabsskattelovens §
finder tilsvarende anvendelse på fonde og for- 13, stk. 1, nr. 2,”: ”og stk. 2,”.
eninger omfattet af denne lov.
§2
I kursgevinstloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1113 af 18. september 2013, som ændret ved §
20 i lov nr. 268 af 25. marts 2014, foretages
følgende ændring:
§ 31.
Skattepligtige omfattet af § 2, kan fradrage
1.
I
§ 31, stk. 1, 4. pkt.,
ændres ”selskabsskatte-
tab på kontrakter, der indeholder ret eller pligt lovens § 13, stk. 3-8” til: ”selskabsskattelovens
til at afstå aktier i det omfang, det angives i stk. § 13, stk. 4-9”.
2-4. 1. pkt. omfatter kun kontrakter, der inde-
holder ret eller pligt til at afstå aktier i selskaber,
hvori den skattepligtige eller koncernforbundne
selskaber, jf. § 4, stk. 2, ejer aktier, der er om-
fattet af definitionerne i aktieavancebeskat-
ningslovens §§ 4 A-4 C, og kontrakter, der in-
deholder ret eller pligt til at afstå aktier i det
selskab, der er udsteder eller erhverver af kon-
trakten. 1. pkt. gælder dog ikke for kontrakter
som nævnt i 2. pkt. vedrørende aktier, hvor den
skattepligtige skal opgøre gevinst og tab efter
reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 23,
stk. 5. 1. pkt. gælder endvidere ikke for livs-
forsikringsselskaber omfattet af selskabsskatte-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0012.png
12
lovens § 13, stk. 3-8.
§3
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1082 af 14. november 2012, som ændret senest
ved § 2 i lov nr. 528 af 28. maj 2014, foretages
følgende ændringer:
§ 13. ---
Stk. 2.
Forsikringsselskaber kan ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst efter reglerne i
stk. 3-9 eller § 13 F fradrage beløb, der er med-
gået til skat efter pensionsafkastbeskatningslo-
vens § 8, i det omfang indkomstårets skat efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 8 har redu-
ceret indkomstårets hensættelser eller ydelser til
de forsikrede vedrørende det indkomstår, der
svarer til indkomståret efter denne lov, og beløb,
der hensættes til dækning af forpligtelserne over
for de forsikrede i form af forsikringsmæssige
hensættelser og lovpligtige udjævningsreserver
inden for kredit- og kautionsforsikring.
Stk. 3.
Udbytter og aktie- og ejendomsavancer,
som ikke skal medregnes til et forsikringssel-
skabs eller til et dermed sambeskattet dattersel-
skabs skattepligtige indkomst, og derefter ud-
bytter, der er skattefritaget efter en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst anses i størst muligt
omfang for medgået til udbetalinger til de for-
sikrede, til de i stk. 2, 1. pkt., nævnte hensættel-
ser og til skat efter pensionsafkastbeskatnings-
lovens § 8, før disse beløb fragår i den skatte-
pligtige indkomst. Udbytter og avancer vedrø-
rende aktier i de af sambeskatningen omfattede
datterselskaber og egne aktier medregnes ikke
ved forsikringsselskabets, moderselskabets, op-
gørelse af de nævnte udbytter og avancer. For
det indkomstår, hvori aktier eller fast ejendom
sælges, reduceres summen af udbytter og avan-
cer som opgjort efter 1. og 2. pkt. med en skat-
1.
I
§ 13
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk. 2.
Udbytter, der ikke er omfattet af stk. 1,
og som modtages af selskaber m.v., der er skat-
tepligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, litra a, på
porteføljeaktier omfattet af aktieavancebeskat-
ningslovens § 4 C, medregnes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst med 70 pct. af ud-
byttebeløbet. 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis
aktierne i det udbyttegivende selskab er omfattet
af aktieavancebeskatningslovens §§ 17 eller 19.
1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis det udbytte-
givende selskab har fradrag for udbytteudlod-
ningen. Stk. 1, nr. 2, 4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.”
Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10
2.
I
§ 13, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”stk. 3-9” til: ”stk. 4-10”.
3.
I
§ 13, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, 1. pkt.,
§ 13, stk. 4, 2. pkt.,
der bliver stk. 5, 2. pkt., og i
§ 13, stk. 5, 6. pkt.,
der bliver stk. 6, 6. pkt., æn-
dres ”stk. 2, 1. pkt.” til: ” stk. 3, 1. pkt.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0013.png
13
tepligtig fortjeneste ved salget. Summen af ud-
bytter og avancer som opgjort efter 1. og 2. pkt.
tillægges et fradragsberettiget tab ved salg af
aktier eller fast ejendom i det indkomstår, hvori
tabet anvendes til modregning. Et selskabs uud-
nyttede fradragsberettigede tab ved udgangen af
det sidste indkomstår, hvori udbytter og avancer
i det pågældende selskab kan reducere fradrags-
retten i forsikringsselskabet, tillægges ved for-
sikringsselskabets opgørelse af summen af ud-
bytter og avancer efter 1. og 2. pkt. for det efter-
følgende indkomstår. 4. og 5. pkt. gælder dog
kun, i det omfang tabet har påvirket summen af
udbytter og avancer efter 1. og 2. pkt. i forsik-
ringsselskabet i tidligere indkomstår. Hvis ikke
samtlige aktier i et sambeskattet datterselskab
ejes direkte eller indirekte af forsikringsselska-
bet, medregnes den del af de skattefri og lem-
pelsesberettigede udbytter og avancer i datter-
selskabet, der svarer til forsikringsselskabets
gennemsnitlige ejerandel af datterselskabets
aktiekapital i indkomståret.
Stk. 4.
For skadesforsikringsselskaber udgør
4.
I
§ 13, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt.,
reduktionen af fradragsretten efter stk. 3 dog ændres ”stk. 3” til: ”stk. 4”, og ”stk. 2, 1. pkt.”
højst den del af selskabets skattefri og lempel- ændres til: ” stk. 3, 1. pkt.”
sesberettigede udbytter og avancer m.m., der
svarer til det beløb, hvormed selskabets udbeta-
linger til de forsikrede, de i stk. 2, 1. pkt., nævn-
te hensættelser og øvrige fradragsberettigede
driftsomkostninger overstiger selskabets skatte-
pligtige præmieindtægter med tillæg af 50 pct.
af den forsikringstekniske rente for egen reg-
ning. Opgørelsen efter 1. pkt. sker ved, at sel-
skabet fra år til år fører en konto over selskabets
samlede skattefri og lempelsesberettigede ud-
bytter samt skattefri avancer og modsvarende
tab (finanskonto) og en konto over det beløb,
hvormed selskabets udbetalinger til de forsikre-
de, de i stk. 2, 1. pkt., nævnte hensættelser og
øvrige fradragsberettigede driftsomkostninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0014.png
14
overstiger selskabets skattepligtige præmieind-
tægter med tillæg af 50 pct. af den forsikrings-
tekniske rente for egen regning (driftskonto).
Hvis saldoen på driftskontoen er positiv og der
samtidig er en positiv saldo på finanskontoen,
anvendes det mindste af de to beløb i 1. pkt.
Saldoen på begge konti reduceres med det be-
løb, der anvendes i 1. pkt., hvorefter de reste-
rende saldi overføres til det efterfølgende ind-
komstår.
Stk. 5.
Hvis et forsikringsselskab er sambeskat-
tet med et andet forsikringsselskab, foretages en
samlet opgørelse af skattefri og lempelsesberet-
tigede udbytter og avancer m.m. efter stk. 3. Det
opgjorte beløb fordeles forholdsmæssigt mellem
forsikringsselskaberne, hvorefter der foretages
fradragsbegrænsning efter stk. 3 henholdsvis
stk. 4. Der foretages hver sin samlede opgørelse
efter 1. og 2. pkt. for livsforsikringsselskaber og
skadesforsikringsselskaber. Forsikringsselska-
ber, der ved den forholdsmæssige fordeling ud-
nytter et andet forsikringsselskabs tab, skal
godtgøre sidstnævnte selskab den skattemæssige
værdi af tabet. Godtgørelsen har ikke skatte-
mæssige konsekvenser for selskaberne. Hvis et
livsforsikringsselskab direkte eller indirekte ejer
et skadesforsikringsselskab, som det er sambe-
skattet med, skal skattefri og lempelsesberetti-
gede udbytter og avancer m.m., der ikke vil bli-
ve anset for medgået til skadesforsikringssel-
skabets udbetalinger til de forsikrede og til de i
stk. 2, 1. pkt., nævnte hensættelser og fradrags-
berettigede driftsomkostninger, henføres til livs-
forsikringsselskabet, moderselskabet, med hen-
blik på fradragsbegrænsning i dette selskab.
Stk. 6.
Hvis et forsikringsselskab i hele ind-
komståret direkte eller indirekte ejer 25 pct.
eller mere af et eller flere selskaber, der ikke er
omfattet af sambeskatning, medregner forsik-
ringsselskabet, moderselskabet, ved anvendel-
5.
I
§ 13, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt.,
ændres ”stk. 3” til: ”stk. 4”.
6.
I
§ 13, stk. 5, 2. pkt.,
der bliver stk. 6, 2. pkt.,
ændres ”stk. 3” til: ”stk. 4” og ”stk. 4” ændres
til: ”stk. 5”.
7.
I
§ 13, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 7, 1. pkt.,
ændres ”stk. 3 og 4” til: ”stk. 4 og 5”.
8.
I
§ 13, stk. 6, 4. pkt.,
der bliver stk. 7, 4. pkt.,
ændres ”stk. 3 og 4” til: ”stk. 4 og 5”, og ”stk. 2,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0015.png
15
sen af reglerne i stk. 3 og 4 tillige skattefri og
lempelsesberettigede udbytter og avancer i dat-
terselskaberne. Fra datterselskaberne medregnes
den del af de skattefri og lempelsesberettigede
udbytter og avancer, der svarer til moderselska-
bets gennemsnitligt ejede andel af datterselska-
bets aktiekapital i indkomståret. Udbytter og
avancer vedrørende moderselskabets aktier i
datterselskaberne medregnes ikke. I det omfang
skattefri og lempelsesberettigede udbytter og
avancer i datterselskaber, der er forsikringssel-
skaber, efter stk. 3 og 4 er anset for medgået til
udbetalinger til de forsikrede, til de i stk. 2, 1.
pkt., nævnte hensættelser og til skat efter pensi-
onsafkastbeskatningslovens § 8 i disse selska-
ber, skal de ikke medregnes i moderselskabet
efter 1. og 2. pkt. For faste driftssteder i udlan-
det, som driver forsikringsvirksomhed, og som
ikke er omfattet af international sambeskatning,
finder 4. pkt. tilsvarende anvendelse.
Stk. 7. Hvis summen af udbytter og avancer
opgjort efter stk. 3, 5 og 6 for et livsforsikrings-
selskab overstiger udbetalinger, hensættelser
og skat efter pensionsafkastbeskatningslovens §
8 som nævnt i stk. 3, 1. pkt., medregnes det
overskydende beløb til selskabets skattepligtige
indkomst. Hvis summen er negativ for livsfor-
sikringsselskabet, fradrages beløbet ved opgø-
relse af selskabets skattepligtige indkomst. Fra-
draget foretages før fremførsel af eventuelle
uudnyttede underskud vedrørende tidligere ind-
komstår og kan ikke gøre selskabets skatteplig-
tige indkomst negativ. Et eventuelt resterende
negativt sumbeløb fragår i udbytter og avancer
som opgjort efter stk. 3, 5 og 6 for efterfølgende
indkomstår. Ved undtagelse fra beskatning efter
§ 3 kan selskabet få udbetalt skatteværdien be-
regnet med den i § 17, stk. 1, nævnte procent af
et resterende negativt sumbeløb efter 4. pkt.
vedrørende det sidste indkomstår, hvor selska-
1. pkt.” ændres til: ”stk. 3, 1. pkt.”
9.
I
§ 13, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver stk. 8, 1. pkt.,
ændres ”stk. 3, 5 og 6” til: ”stk. 4, 6 og 7”, og
”stk. 3, 1. pkt.,” ændres til: ”stk. 4, 1. pkt.”
10.
I
§ 13, stk. 7, 4. pkt.,
der bliver til stk. 8, 4.
pkt., ændres ”stk. 3, 5 og 6” til: ”stk. 4, 6 og 7”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0016.png
16
bet er skattepligtigt. Det udbetalte beløb er ikke
skattepligtigt. 5. og 6. pkt. finder tilsvarende
anvendelse på livsforsikringsselskaber for det
indkomstår, hvor selskabet får taget livsforsik-
ringsbestanden under administration efter §§
253-258 i lov om finansiel virksomhed, idet et
resterende negativt sumbeløb efter 4. pkt. dog
tillægges uudnyttede fradragsberettigede tab,
som har påvirket opgørelsen af sumbeløbet for
det indkomstår, hvor aktier eller fast ejendom er
solgt. Disse uudnyttede tab kan herefter ikke
anvendes efter reglerne i aktieavancebeskat-
ningsloven eller ejendomsavancebeskatningslo-
ven.
Stk. 8. Aktie- og ejendomsavancer, som medgår
til udbetalinger til de forsikrede, til hensættelser
efter stk. 2, 1. pkt., og til skat efter pensionsaf-
kastbeskatningslovens § 8, og de i stk. 3 nævnte
avancer opgøres som forskellen mellem værdien
ved indkomstårets udløb og værdien ved ind-
komstårets begyndelse (lagerprincippet). Ved
køb og salg i løbet af indkomståret indgår hen-
holdsvis anskaffelsessum og afståelsessum ved
opgørelsen af aktie- og ejendomsavancer som
nævnt i 1. pkt.
Stk. 9. Ved opgørelsen i henhold til stk. 3-8
behandles aktieavancer, der oppebæres gennem
en kontoførende investeringsforening, ligesom
aktieavancer, der oppebæres direkte.
11.
I
§ 13, stk. 8, 1. pkt.,
der bliver stk. 9, 1. pkt.,
ændres ”stk. 2, 1. pkt.” til: ”stk. 3, 1. pkt.”, og
”stk. 3” ændres til: ”stk. 4”.
12.
I
§ 13, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres ”stk.
3-8” til: ”stk. 4-9”.
§ 13 F. ---
Stk. 8.
Opgøres det skattepligtige afkast af en
13.
I
§ 13 F, stk. 8,
ændres ”§ 13, stk. 3-9” til:
andel i en juridisk person efter stk. 1, finder § ”§ 13, stk. 4-10”.
13, stk. 3-9, ikke anvendelse.
§ 17. ---
Stk. 3.
Såfremt der i den skattepligtige indkomst
14.
I
§ 17, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter ”§ 13,
indgår udbytte fra selskaber, hvis aktier er om- stk. 1, nr. 2,”: ”eller stk. 2,”.
fattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, og
som er eller har været hjemmehørende i udlan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395895_0017.png
17
det, og udbyttet ikke er omfattet af skattefrita-
gelsen i § 13, stk. 1, nr. 2, eller af nærværende
paragrafs stk. 2, kan told- og skatteforvaltningen
efter ansøgning eftergive det udbyttemodtagen-
de selskab en del af skatten. Der kan dog ikke
eftergives et større beløb end det, hvormed
summen af det beløb, som det udbyttegivende
selskab har udredet i skat af den del af indkom-
sten, der ligger til grund for udbyttet, og det
beløb, som det udbyttemodtagende selskab har
udredet i skat af den til udbyttet svarende del af
indkomsten, overstiger summen af de beløb, der
skulle have været udredet i skat af henholdsvis
det udbyttegivende og det udbyttemodtagende
selskab, såfremt det udbyttegivende selskab
skulle have været beskattet her i landet af den til
grund for udbyttet liggende indkomst.
§4
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 175 af 23. februar 2011, som ændret senest
ved § 1 i lov nr. 649 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændring:
§ 26. ---
Stk. 4.
En ansættelse kan ikke foretages eller
ændres efter stk. 1, i det omfang ansættelsen
beror på en ændret bedømmelse af et fremfør-
selsberettiget underskud eller tab, der er selvan-
givet i et indkomstår, der ligger uden for frister-
ne efter denne bestemmelse. Bestemmelsen i 1.
pkt. finder tilsvarende anvendelse vedrørende
opgørelserne efter selskabsskattelovens § 13,
stk. 3-9.
1.
I
§ 26, stk. 4, 2. pkt.,
ændres ”selskabsskatte-
lovens § 13, stk. 3-9” til: ”selskabsskattelovens
§ 13, stk. 4-10”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18