Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1295798_0001.png
1295798_0002.png
1295798_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. november 2013FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0030-1718936487
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 42 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. oktober 2013.
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 42 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. september2013 fra Jørgen Larsen vedr. trafiksikkerhed, jf. REU alm. del- bilag 11.”

Svar:

Der peges i henvendelsen af 24. september 2013 fra Jørgen Larsen på enrække anvendelsesmuligheder ved installering af en såkaldt modificeretsmartphone installation i samtlige danske biler i forbindelse med indførel-se af roadpricing. Det anføres, at installationen efter Jørgen Larsens opfat-telse med fordel vil kunne anvendes til bl.a. at identificere hastighedsover-trædelser (herunder vanvidskørsel), spirituskørsel eller kørsel under på-virkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv. samt parkerings-forseelser.Justitsministeriet bemærker i den anledning mere generelt, at politiets ar-bejde på færdselsområdet, herunder kontrollen med overtrædelser af færd-selsloven, baserer sig på en række forskellige politifaglige indsatser, ogministeriet finder generelt, at dette arbejde fungerer tilfredsstillende.Justitsministeriet skal i anledning af henvendelsen samtidig mere princi-pielt bemærke, at muligheden for at bruge teknologiske eller it-baseredehjælpemidler som eneste bevis i straffesager bør begrænses til få områder,hvor der er et væsentligt behov herfor – f.eks. af færdselssikkerhedsmæs-sig karakter – hvor behovet er af mere varig karakter, og hvor det ville væ-re forbundet med betydelige omkostninger eller vanskeligheder at efterfor-ske og fremskaffe bevis på anden vis.Det bemærkes i den forbindelse, at hvis måleresultater fra et teknologiskeller it-baseret hjælpemiddel skal kunne anvendes som eneste bevis fordomfældelse i en straffesag – sådan som det i dag alene kendes på færd-selsområdet ved anvendelsen af Automatisk Trafikkontrol (ATK) – stillesder i praksis meget store krav til dokumentationen for, at det pågældendehjælpemiddel fungerede korrekt, da hver enkelt måling blev foretaget.Det bemærkes desuden, at Justitsministeriet er bekendt med, at visse trafi-kale informationsydelser allerede er tilgængelige ved hjælp af smart pho-ne-applikationer. F.eks. har Vejdirektoratet udviklet flere applikationer,herunder med henblik på oplæsning af trafikmeldinger fra Vejdirektoratetom kø, kraftig vind, glat eller spærret vej mv.2
Justitsministeriet og Rigspolitiet er i øvrigt løbende opmærksomme på, omny teknologi og nye it-løsninger kan anvendes i politiets arbejde, herunderi forbindelse med indsatsen på færdselsområdet. Henvendelsen fra JørgenLarsen er derfor også videresendt til Rigspolitiet med henblik på, at denkan indgå i de løbende overvejelser om udøvelsen af politiets kontrolvirk-somhed.
3