Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1416184_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
4. november 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Casper Grue Jensen
Sagsnr.: 2014-0030-2578
Dok.:
1335686
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1612 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1612 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt alle henvendelser til politiet
fra borgere/virksomheder med anmodning om politimæssig bi-
stand registreres på døgnrapport og/eller i journalsystem? Kan
ministeren i forlængelse heraf oplyse, hvorvidt en beslutning
om ikke at yde bistand, herunder grunden til at der ikke ydes
bistand, registreres på døgnrapport og/eller i journalsystem?”
Svar:
Der henvises til Justitsministeriets tidligere besvarelse af 16. juli 2014 af
spørgsmål nr. 1183 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg (samling 2013-
14). Som det fremgår af besvarelsen af dette spørgsmål, har Rigspolitiet
bl.a. oplyst følgende om registrering af henvendelser fra borgere:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at der i forlængelse af
Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse af 28. oktober
2008 om et politi i forandring og beslutningen om etablering af
servicecentre i politikredsene blev nedsat en arbejdsgruppe i
Rigspolitiet med deltagelse af politikredsene med henblik på at
udarbejde ensartede retningslinjer for registrering af borgernes
henvendelser til politiet.
På den baggrund blev der i juni 2009 i en såkaldt rundskrivelse
udsendt retningslinjer til politikredsene om registrering af bor-
gernes henvendelser. Retningslinjerne suppleres af Rigspoliti-
ets retningslinjer om føring af døgnrapport og anvendelse af
politiets sagsstyringssystem.
Det fremgår af rundskrivelsen fra juni 2009, at alle personlige,
telefoniske, elektroniske og skriftlige anmeldelser og hændel-
ser skal registreres i politiets sagsstyringssystem som hen-
holdsvis anmeldelser og hændelser i overensstemmelse med
politiets journalplan.
Det er således udgangspunktet, at borgernes anmeldelser skal
registreres som anmeldelser i politiets sagsstyringssystem.
Anmeldelser, der mundtligt afvises i henhold til retsplejelovens
§ 749, stk. 1, skal dog ifølge retningslinjerne registreres som
en hændelse med begrundelse for afvisningen og med notat
om, at klagevejledning har fundet sted.
Henvendelser i øvrigt, hvor der er tvivl om, hvorvidt der er tale
om en anmeldelse, skal ifølge retningslinjerne også registreres
som en hændelse.”
2