Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1415914_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
4. november 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Casper Grue Jensen
Sagsnr.: 2014-0030-2573
Dok.:
1335585
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1607 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1607 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at de for politiets virksomhed op-
stillede mål i høj grad er landsdækkende og fastsættes uden
hensyntagen til særlige lokale forhold i de enkelte politikred-
se?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen indledningsvis oply-
se, at det efter Rigspolitiets opfattelse er vigtigt, at politiet fast-
sætter mål, der sikrer et stærkt landsdækkende fokus på de hø-
jest prioriterede områder, men at det samtidig er væsentligt, at
antallet af mål begrænses, og at de operative mål baseres på
politifaglige vurderinger og analyser af det aktuelle trusselsbil-
lede. Hertil kommer, at målene primært skal være rettet mod at
bekæmpe og forebygge kriminalitet, skabe tryghed og forhin-
dre uro.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at størstedelen af målfast-
læggelsen for politiets opgavevaretagelse sker i politikredsenes
resultatkontrakter. Fastlæggelsen af de operative mål tager ud-
gangspunkt i flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden
for 2012-15, den overordnede strategi for politiet og anklage-
myndigheden for 2011-15 og den årligt udarbejdede nationale
strategiplan for politiets operative indsats samt det aktuelle
trusselsbillede i politikredsene.
Rigspolitiet kan videre oplyse, at der i de senere år er foretaget
en række grundlæggende ændringer af mål- og resultatstyrin-
gen i politiet med henblik på at forbedre og forenkle styringen.
Disse ændringer er dels iværksat på politiets eget initiativ og
dels på baggrund af de Rigsrevisionsundersøgelser og budget-
analyser mv., som løbende foretages af politiets opgavevareta-
gelse og styring. Forbedringerne har blandt andet medført, at
der er sat en klarere og mere langsigtet retning for politiets op-
gavevaretagelse. Samtidig er den tidligere meget centrale og
detaljerede styring af politikredsenes økonomi- og opgavevare-
tagelse afløst af en styringsform, der sikrer et større lokalt rå-
derum til politikredsene med henblik på at undgå detailstyring
og give kredsene størst mulig fleksibilitet til at sætte ind over
for de lokale kriminalitetsproblemer.
Disse forbedringer er sket samtidigt med, at politiet i forbin-
delse med de seneste finanslovsaftaler har fået større fleksibili-
tet til både at tilrettelægge opgavevaretagelsen og disponere
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bevillingerne. De seneste aftaler indeholder således – i mod-
sætning til de forudgående aftaler – kun ganske få helt over-
ordnede mål, der primært drejer sig om bekæmpelsen af hen-
holdsvis indbrudskriminalitet, rocker- og bandekriminalitet og
kriminaliteten i de særligt udsatte boligområder samt admini-
strative mål. Det bemærkes, at flere af disse mål er lokale mål,
der blandt andet fastsættes på baggrund af de enkelte politi-
kredses trusselsvurderinger og analyser.
Rigspolitiet kan endelig oplyse, at der som led i forbedringen
af mål- og resultatstyringen i politiet er foretaget en videreud-
vikling af politiets og anklagemyndighedens kontraktkoncept,
som understøtter, at målene i politikredsenes resultatkontrakter
i højere grad kobles til den lokale kriminalitetsbekæmpelse, og
fokuserer på, at indsatserne skal give resultater. Det kan ek-
sempelvis være i form af færre anmeldelser om indbrud i privat
beboelse, eller at der rejses flere sigtelser for indbrudskrimina-
litet.”
3