Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1417888_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2014
Forvaltningsretskontoret
Kristian Gyde Poulsen
2014-0030-2566
1329051
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1605 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. oktober 2014.
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1605 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil Danmark inden for de gældende EU-regler og de EU-
regler, der aktuelt er under gennemførelse, kunne give Datatil-
synet hjemmel til at udstede bøder til henholdsvis private virk-
somheder og offentlige myndigheder for overtrædelse af data-
sikkerhedsbestemmelserne, og vil en sådan hjemmel kunne
gavne datasikkerheden?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at der sigtes til en ordning
med administrative bøder – det vil sige bøder pålagt direkte af en admini-
strativ myndighed – og således ikke til en ordning med bødeforelæg, som
politiet kan udstede med hjemmel i retsplejeloves § 832.
Om de gældende regler i EU’s databeskyttelsesdirektiv (direktiv 95/46/EF)
kan Justitsministeriet oplyse, at det følger af direktivets artikel 24, at med-
lemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at direkti-
vet gennemføres i fuldt omfang, og at de bl.a. fastsætter de sanktioner, der
skal finde anvendelse i tilfælde af overtrædelse af de bestemmelser, der
vedtages til dette direktivs gennemførelse. Det er således op til de enkelte
medlemsstater at fastsatte regler om, hvilke sanktioner der skal være for-
bundet med overtrædelser af nationale bestemmelser om behandling af
personoplysninger.
Om det udkast til en generel databeskyttelsesforordning, som aktuelt er
under forhandling, kan Justitsministeriet oplyse, at forhandlingerne af de
relevante bestemmelser i forordningsforslaget endnu ikke er afsluttede.
Forordningsforslaget lægger i sin nuværende udformning i artikel 79 og 79
a op til, at tilsynsmyndighederne tildeles beføjelse til at udstede admini-
strative bøder for overtrædelser af forordningens bestemmelser, herunder
også bestemmelserne om datasikkerhed.
I dansk retspleje er det et grundlæggende princip, at bøder kun kan pålæg-
ges ved domstolene og efter retsplejelovens regler. Dette sikrer borgernes
retssikkerhed, idet domstolsprocessen sikrer en effektiv beskyttelse af den
sigtede.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417888_0003.png
Hertil kommer, at det fremgår af grundlovens § 3, at den lovgivende magt
er hos kongen (regeringen) og folketinget i forening, at den udøvende magt
er hos kongen (regeringen), og at den dømmende magt er hos domstolene.
Bestemmelsen i grundlovens § 3 må antages at indebære, at lovgivnings-
magten ikke i almindelighed kan henlægge behandlingen af strafferetlige
bødesager til administrative myndigheder. Der kan henvises til Poul An-
dersen, Dansk Statsforfatningsret, 1954, side 100, Alf Ross, Dansk Stats-
forfatningsret, 3. udgave, 1983, bind 2, side 534, Max Sørensen, Statsfor-
fatningsret, 2. udgave, 1973, side 291, Henrik Zahle, Dansk Forfatningsret,
3. udgave 2007, bind 2, side 92, Peter Germer, Statsforfatningsret, 5. ud-
gave 2012, side 197-201 og Jens Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret,
2012, side 121.
Bestemmelser i forslag til EU-retsakter, navnlig direktiver og forordninger,
der pålægger Danmark at indføre administrative bøder på bestemte områ-
der, kan derfor give anledning til forfatningsretlige betænkeligheder.
Det bemærkes, at man i forhandlingerne fra dansk side har gjort opmærk-
som på, at administrative bøder som udgangspunkt ikke anvendes i dansk
ret, og at Danmark lægger afgørende vægt på, at der ikke indføres en pligt
til at indføre et sådant bødesystem. Dette er således et element i den linje,
som blev forelagt af den daværende justitsminister i Folketingets Euro-
paudvalg i november 2013 (i forbindelse med sagens forelæggelse for det-
te udvalg til forhandlingsoplæg).
3