Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1427050_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
28. november 2014
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Andreas Christensen
Sagsnr.: 2014-0030-2517
Dok.:
1311286
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1540 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. september 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1540 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere Politikens artikel »Politikere mål-
løse over politiets håndtering af hackersag« fra den 12. sep-
tember 2014 og redegøre for, hvorfor politiet ikke har haft fy-
sisk adgang til it-systemerne hos CSC?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet et bidrag fra Københavns Politi, hvor efterforskningen
af sagen har været forankret.
1.
Københavns Politi har oplyst, at repræsentanter fra Rigspoli-
tiets IT-kriminalitetsbekæmpelsesenhed (det tidligere NITES,
som nu indgår i Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center,
NC3) i foråret 2013 orienterede politikredsen om hackerangre-
bet på CSC Danmark A/S (CSC). NITES havde konstateret
angrebet på baggrund af en logfil, der efter forudgående aftale
var modtaget fra svensk politi. Politiet i Sverige havde fundet
logfilen i forbindelse med undersøgelse af en computer tilhø-
rende den svenske statsborger Gottfrid Svartholm Warg, der på
daværende tidspunkt var sigtet i Sverige for at have hacket sig
ind i det firma i Sverige, som håndterede blandt andet svensk
politis it-systemer.
NITES havde forinden ved møder gjort CSC bekendt med an-
grebet. På møderne mellem relevant personale hos CSC og
NITES var det aftalt, hvad der fremadrettet skulle ske, herun-
der hvordan politiet ønskede en ”incident rapport” udarbejdet,
hvilke beviser der skulle sikres, og på hvilken måde de skulle
sikres. Ligeledes var der aftalt løbende statusmøder mellem
NITES og CSC med henblik på opfølgning på undersøgelserne
og bevissikringen. Der var efter det oplyste tale om en helt
normal fremgangsmåde i den type sager, hvor kun det ramte
firmas teknikere kunne betjene systemerne, uden at disse led
(yderligere) skade eller lukkede ned.
Endvidere blev det på et møde mellem NITES og Københavns
Politi besluttet, at der ud over den rapport, som CSC efter poli-
tiets retningslinjer skulle udarbejde, også skulle laves en paral-
lel undersøgelse af et eksternt firma. Formålet hermed var bl.a.
at undgå, at der kunne stilles spørgsmålstegn ved troværdighe-
den af den allerede igangsatte undersøgelse. Den eksterne un-
dersøgelse er udarbejdet af et svensk firma, men er betalt af
CSC. Under straffesagen er der blevet afhørt en række vidner,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der har forklaret om de foretagne undersøgelser, herunder et
vidne fra det svenske firma, der udarbejdede den eksterne un-
dersøgelse.
Det er i øvrigt Københavns Politis opfattelse, at samarbejdet
mellem teknikerne i politiet og CSC er foregået upåklageligt
under hele forløbet, og politiet har ikke haft anledning til på
noget tidspunkt at sætte spørgsmålstegn ved hverken måden el-
ler de personer, som har udført undersøgelser hos CSC.
2.
Rigspolitiet kan mere generelt oplyse, at Rigspolitiets Nati-
onale Cyber Crime Center (NC3), det tidligere NITES, efter
anmodning yder bistand til politikredsenes efterforskning og
retsforfølgning af it-kriminalitet mv., der kræver særlig avan-
ceret teknologi, ekspertise eller rutine.
Ved NC3’s bistand til politikredsenes efterforskninger af it-
kriminalitet foretages en konkret vurdering af, hvorvidt digitale
spor efter forbrydelsen skal tilvejebringes og sikres gennem en
(midlertidig) beslaglæggelse af en genstand (f.eks. en compu-
ter), eller om genstanden for forbrydelsen har et omfang
og/eller kompleksitet, der ikke muliggør en fysisk beslaglæg-
gelse.
Således kan genstanden (f.eks. en computer, server eller main-
frame) for forbrydelsen indgå som led i en virksomheds forret-
ningskritiske systemer, herunder virksomhedens drift af andre
kunder, eller være af væsentlig betydning for understøttelse af
landets kritiske infrastruktur eller i øvrigt af samfundsvigtig
karakter. Såfremt dette er tilfældet, foretager NC3 en vurdering
af, hvorvidt en (midlertidig) beslaglæggelse af genstanden som
led i efterforskningen kan forårsage nedbrud eller væsentlige
driftsforstyrrelser. Hertil kommer, at genstanden kan være så
kompleks, at kun medarbejdere i virksomheder, der til daglig
beskæftiger sig med denne type genstand, til fulde kan gen-
nemskue opsætningen og derved uddrage relevante data herfra
uden at forårsage nedbrud eller væsentlige driftsforstyrrelser.
På denne baggrund er det helt sædvanligt ved denne type an-
greb at lade virksomhedens egne teknikere varetage dele af den
indledende undersøgelse enten efter politiets nærmere instruks
eller i samarbejde med politiets teknikere eller særligt udpege-
de eksterne eksperter. Særligt ved visse former for mere avan-
ceret it-kriminalitet kan kun længerevarende og mere dybdegå-
ende undersøgelse af genstanden samt analyse af de sikrede
spor afdække, hvordan forbrydelsen konkret er udført og der-
med afdække, hvad der konkret skal sikres, således at sporene
kan indgå i uangribelig bevisførelse.
Som beskrevet af Københavns Politi har NC3 (tidligere NI-
TES) ydet bistand til efterforskningen af hackerangrebet mod
CSC. I denne sag kunne hackerangrebets omfang og betydelige
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
avancerethed ikke umiddelbart afdækkes, idet opsætningen og
kompleksiteten af den angrebne mainframe hos CSC hindrede
en umiddelbar bevissikring. Endvidere var der tale om en ma-
inframe, hvor særdeles samfundskritiske systemer og registre
blev hostet. På denne baggrund indledte NC3 en dialog med
mainframens ejer, CSC, med henblik på at få afdækket, hvad
virksomheden konkret var blevet udsat for, og hvor der kunne
være relevante digitale spor fra forbrydelsen i CSC’s systemer.
Det bemærkes, at en sådan indledende dialog med ejeren af
angrebet it-udstyr er helt sædvanlig i sager af den pågældende
karakter. Herefter udarbejdede NC3 i samarbejde med Rigspo-
litiets Koncern IT et undersøgelsestema med spørgsmål til
CSC, der ønskedes belyst. I den forbindelse anmodede Rigspo-
litiet CSC om, at der blev udarbejdet en ”incident rapport” med
en nøje beskrivelse af hændelsen. Kompleksiteten af CSC’s
systemers opbygning medførte dog, at Rigspolitiet vurderede,
at en ekstern særlig sagkyndig bistand måtte inddrages i udar-
bejdelsen af rapporten med henblik på at søge påvist, hvilke
dele af systemerne der kunne være kompromitteret, i hvilket
omfang, og hvor digitale spor for forbrydelsen kunne forventes
at blive fundet.
I den anledning anmodede Rigspolitiet CSC om at anvende en
svensk virksomhed, idet denne virksomhed i forbindelse med
efterforskningen af en sag om bl.a. hacking af et pengeinstituts
it-systemer havde vist særlige kompetencer med den pågæl-
dende type mainframe. Rigspolitiet havde kendskab til den på-
gældende svenske virksomhed, idet Rigspolitiet havde samar-
bejdet med svensk politi om efterforskningen af en del af den
svenske sag.
Sammenfattende kan det oplyses, at ved angreb på store, kom-
plekse it-systemer er det ikke muligt for politiet uden risiko for
at skabe nedbrud eller væsentlige driftsforstyrrelser selvstæn-
digt at efterforske i det angrebne it-miljø. Der må således ud
fra en konkret vurdering af karakteren af den angrebne gen-
stand, herunder særligt samfundskritiske systemer, i et vist om-
fang inddrages den forurettede virksomheds egne teknikere el-
ler eksterne særligt udvalgte ressourcer, hvilket også fandt sted
i sagen om hackerangrebet mod CSC.”
4