Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1400014_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 17. september
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: kadr
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 21. august 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 1448 (REU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Sagsnr. 2014-7208
Spørgsmål nr. 1448:
” Vil ministeren kommentere artiklen "Chok-rapport: Unge stak af 324 gange
- pædagoger turde ikke gå efter" bragt i BT den 15. august 2014 og oplyse,
hvad ministeren vil gøre for at sikre, at der tages hånd om de unge kriminel-
le, herunder at de forhindres i at stikke af fra institutioner og begå ny krimi-
nalitet. ”
Svar:
Som det fremgår af mit svar på REU alm. del 1392, er jeg meget optaget af,
at udsatte børn og unge, som begår kriminalitet, oplever, at samfundet rea-
gerer hurtigt og konsekvent på den asociale adfærd. Derfor er jeg også gan-
ske tilfreds med de gode muligheder, der er for at fastholde unge i et social-
pædagogisk forløb i dag, og for at regeringen med nedsættelsen af magtan-
vendelsesudvalget har taget initiativ til, at området bliver set grundigt efter i
sømmene.
Kommuner, der driver institutioner, har ansvar for at sikre forsvarlig drift af
kommunens institutioner. Det gælder i forhold til at ansætte personale med
de rette pædagogiske kvalifikationer til at håndtere den målgruppe, som
tilbuddet angiver at kunne håndtere. Det gælder imidlertid også i forhold til at
sikre, at man på kommunens institutioner er bevidste om de pædagogiske
metoder, man har besluttet at anvende, og derudover anvender metoderne
rigtigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Den ansvarlige kommune har derudover et afgørende ansvar i forhold til at
sikre, at anbragte kriminelle børn og unge er anbragt på et anbringelsessted,
der matcher deres behov.
Jeg forstår på baggrund af den nævnte artikel, at de unge, som der henvises
til i spørgsmålet, er anbragt på en åben døgninstitution. Det gælder for åbne
døgninstitutioner, at der ikke er mulighed for at låse børn eller unge inde
eller for at fastholde dem fysisk. Børn og unge kan imidlertid tilbageholdes i
op til 14 dage umiddelbart efter anbringelse på en døgninstitution eller et
opholdssted, når det anses for at være af væsentlig betydning for at imøde-
komme et barns eller en ungs særlige behov for støtte, og det vurderes at
have afgørende betydning for den socialpædagogiske behandling jf. service-
loven § 123 c, stk. 1.
Kommunen har derudover en række alternativer til anbringelse på en åben
døgninstitution. Som det også fremgår af mit svar på REU alm. del 1392,
kan en kommune, som oplever, at en ung gentagne gange stikker af fra
anbringelsesstedet, begår kriminalitet eller på anden måde viser sig ikke at
profitere af anbringelsen i det forventede omfang, træffe afgørelse om an-
bringelse på et andet anbringelsessted. Det kan være på et anbringelses-
sted med en anden pædagogisk tilgang, eller det kan være en delvis lukket
døgninstitution, en delvis lukket afdeling eller en sikret døgninstitution, hvor
der er andre muligheder for insisterende pædagogiske tiltag, magtanvendel-
se og tiltag som fx aflåste yderdøre, der gør det muligt at forhindre de unge i
at stikke af.
De kommunale børn og unge-udvalg kan således træffe afgørelse om at
anbringe unge mellem 12 og 17 år på delvis lukkede institutioner og delvis
lukkede afdelinger på åbne døgninstitutioner. Afgørelsen kan træffes, når
det vurderes afgørende for den socialpædagogiske behandling, og der er
risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig
skade, herunder f.eks. på grund af kriminel adfærd hos barnet eller den un-
ge. På sådanne institutioner og afdelinger er der bl.a. mulighed for at aflåse
yderdøre og vinduer i perioder, for at tilbageholde den unge i perioder på op
til 5 sammenhængende dage og for fysisk at fasholde unge, hvis det f.eks.
formodes, at barnet vil rømme fra institutionen.
Kommunen har desuden mulighed for at træffe afgørelse om anbringelse på
en sikret afdeling, hvis det f.eks. vurderes at være absolut påkrævet for at
sikre, at den unge ikke skader sig selv eller andre. På en sikret afdeling er
det tilladt at have yderdøre og vinduer konstant aflåst, ligesom der er mulig-
heder for at isolere den unge i kortere perioder.
Regeringen har, som også nævnt ovenfor, nedsat et magtanvendelsesud-
valg, der har til formål at vurdere reglerne om magtanvendelse over for børn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
og unge, der er anbragt uden for hjemmet, herunder om der er behov for
yderligere tiltag på området.
I udvalget sidder eksperter og praktikere, der kender området indgående, og
jeg forventer, at udvalget afgiver betænkning primo 2015. Når udvalgets
betænkning foreligger, vil jeg tage stilling til, om der er behov for yderligere
tiltag på området.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl