Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1420248_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2014
Forvaltningsretskontoret
Sultana Baig
2014-0030-2440
1274370
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1434 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. august 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1434 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil justitsministeren kommentere diskussionen om falske
mindesider (jf. f.eks. artikel i Kristeligt Dagblad 12. august
2014), hvor snyltere opretter en falsk mindeside på internet-
tet/Facebook om f.eks. et for dem ukendt trafikdræbt barn, der
har været omtalt i pressen, og herunder bedes ministeren frem-
lægge nogle muligheder for at vanskeliggøre etableringen af
sådanne sider, evt. ved at internetudbydere kunne pålægges at
vanskeliggøre etableringen af sådanne mindesider evt. pålæg-
ges at fjerne sådanne sider, og vil ministeren desuden gennem-
gå evt. andre muligheder, f.eks. for af lovgivningsvej at mind-
ske omfanget af sådanne falske mindesider - og naturligvis
helst helt at eliminere fremkomsten af sådanne?”
Svar:
1.
Jeg skal indledningsvist fastslå, at jeg anser oprettelse af falske minde-
sider som omtalt i spørgsmålet for en grænseoverskridende adfærd, der
uden tvivl vil kunne opleves som meget krænkende for de efterladte fami-
liemedlemmer.
Der er en række bestemmelser i lovgivningen, der efter omstændighederne
vil kunne finde anvendelse i forhold til sådanne mindesider. Hvilken regu-
lering der er relevant i en konkret situation, vil i vidt omfang afhænge af,
hvilket formål der ligger bag oprettelsen af hjemmesiden og det nærmere
indhold af denne.
2.
Persondataloven indeholder dansk rets almindelige bestemmelser om
behandling af personoplysninger.
Persondataloven gælder ifølge lovens § 1, stk. 1, for behandling af person-
oplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk data-
behandling, og for ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der
er eller vil blive indeholdt i et register.
Loven gælder ifølge § 1, stk. 2, tillige for anden ikke-elektronisk systema-
tisk behandling, som udføres for private, og som omfatter oplysninger om
personers private eller økonomiske forhold eller i øvrigt oplysninger om
personlige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget offent-
ligheden.
Lovens § 2 indeholder en række undtagelser til bestemmelserne i § 1 om
lovens anvendelsesområde. Det følger af § 2, stk. 2, at loven ikke finder
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anvendelse, hvis det vil være i strid med informations- og ytringsfriheden,
jf. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
Det følger desuden af persondatalovens § 2, stk. 3, at loven ikke gælder for
behandlinger, som en fysisk person foretager med henblik på udøvelse af
aktiviteter af rent privat karakter.
For så vidt angår behandling af oplysninger om afdøde personer kan disse
efter omstændighederne være omfattet af persondataloven. Indsamling og
efterfølgende behandling af oplysninger om afdøde personer skal opfylde
lovens betingelser, hvis der foreligger et særligt beskyttelsesbehov, hvilket
i praksis navnlig vil få betydning for behandling af følsomme oplysninger
om afdøde personer. Der henvises i den forbindelse til kommentarer af
Henrik Waaben og Kristian Korfits Nielsen til lov om behandling af per-
sonoplysninger, 2. udgave (2008), side 101.
Persondatalovens regler indebærer bl.a., at behandling af personoplysnin-
ger kun kan ske, hvis lovens grundlæggende principper i § 5 om god data-
behandlingsskik, saglighed og proportionalitet er opfyldt. Loven indebærer
desuden, at behandling af personoplysninger kan ske, hvis de generelle be-
tingelser for behandling af henholdsvis almindelige og følsomme person-
oplysninger i lovens §§ 6-8 er opfyldt.
Behandling af billeder af en afdød person på en hjemmeside vil efter om-
stændighederne kunne indebære en overtrædelse af disse bestemmelser.
I medfør af persondatalovens § 59, stk. 1, kan Datatilsynet påbyde en pri-
vat dataansvarlig at ophøre med en behandling, der finder sted i strid med
loven, og at berigtige, slette eller blokere bestemte oplysninger, som er
omfattet af en sådan behandling.
Endvidere indeholder persondatalovens § 70 bestemmelser om strafansvar
for overtrædelse af lovens bestemmelser.
3.
Oprettelsen af sådanne falske mindesider som omtalt i spørgsmålet kan
endvidere efter omstændighederne indebære en overtrædelse af bestem-
melser i straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser, herunder
navnlig §§ 264 d og 267.
Efter straffelovens § 264 d straffes den, der uberettiget videregiver medde-
lelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt bil-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
leder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlan-
ges unddraget offentligheden, med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
vedrører en afdød person.
Efter straffelovens § 267 straffes den, som krænker en andens ære ved for-
nærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtel-
ser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborge-
res agtelse, med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Den konkrete omtale
af en afdød person vil således efter omstændighederne kunne have en ka-
rakter, der vil kunne anses for omfattet af straffelovens § 267.
Hvis oprettelsen af en falsk mindeside sker eksempelvis med henblik på at
indsamle penge på falskt grundlag vil der efter omstændighederne kunne
være tale om en overtrædelse af straffelovens § 279 om bedrageri. Det føl-
ger af straffelovens § 279, at for bedrageri straffes den, som for derigen-
nem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at frem-
kalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en
handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem
handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab
4.
I forhold til muligheden for at fjerne konkrete hjemmesider kan jeg op-
lyse, at retsplejelovens kapitel 40 indeholder regler om midlertidige afgø-
relser om forbud og påbud i en borgerlig sag. Retten kan efter retsplejelo-
vens § 411, stk. 1, bestemme, at bl.a. private midlertidigt skal foretage,
undlade eller tåle bestemte handlinger. Dette kan eksempelvis dreje sig om
et påbud om at hindre adgang til en hjemmeside.
Betingelserne for at meddele et forbud eller påbud er efter retsplejelovens
§ 413, at den part, der anmoder om meddelelse af forbuddet eller påbud-
det, godtgør eller sandsynliggør, 1) at parten har den ret, der søges beskyt-
tet ved forbuddet eller påbuddet, 2) at modpartens adfærd nødvendiggør, at
der meddeles forbud eller påbud, og 3) at partens mulighed for at opnå sin
ret vil forspildes, hvis parten henvises til at afvente tvistens retlige afgørel-
se.
Adgangen til at meddele forbud og påbud er begrænset af et almindeligt
proportionalitetsprincip og må vurderes i lyset af bl.a. relevante bestem-
melser i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, herunder f.eks.
artikel 10 om ytringsfrihed.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Som det fremgår, vil oprettelse af falske mindesider alt afhængig af det
nærmere indhold og formål med en hjemmeside kunne indebære en lov-
overtrædelse. Jeg har ikke umiddelbart planer om at indføre ny lovgivning
på området. De gældende regler indeholder således efter min opfattelse et
værn mod de mest alvorlige tilfælde af forskellige typer af krænkelser.
Jeg er dog helt opmærksom på, at der vil kunne forekomme tilfælde af ad-
færd, der kan opleves som krænkende for de efterladte, og som ikke vil in-
debære en lovovertrædelse. Hertil skal jeg bemærke, at det efter min opfat-
telse generelt ikke vil være muligt gennem lovgivningsmæssige tiltag at
forhindre alle tilfælde af adfærd, der kan opleves som krænkende for de ef-
terladte eller for andre.
Det kan imidlertid oplyses, at Datatilsynet har udarbejdet en vejledning om
sociale netværk og internettet, som er offentliggjort på Datatilsynets
hjemmeside. Endvidere har It-sikkerhedskomitéen nedsat af det daværende
Ministerium for Videnskab, Teknologi og Udvikling udarbejdet en kodeks
om god adfærd på online sociale netværkstjenester i Danmark, som ligele-
des er offentliggjort på Datatilsynets hjemmeside.
De nævnte publikationer vedlægges til Retsudvalgets orientering.
5