Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1328664_0001.png
1328664_0002.png
1328664_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
30. januar 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Rasmus Krogh PedersenSagsnr.: 2013-0030-1755Dok.:956211
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 114 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Karen Hækkerup/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 114 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan justits-, forsvars- eller andre ministre lovligt give tilla-delse til, at en dansk efterretningstjeneste foretager indgreb imeddelelseshemmeligheden ud over de regler, der fremgår afretsplejeloven? I bekræftende fald ønskes oplyst, hvor dennemulighed er hjemlet ved lov, og om konkrete afgørelser afnævnte art er undergivet domstolskontrol. Der henvises til ar-tiklen "Eksperter kritiserer grundlag for efterretningstjenestersovervågning" (http://www.information.dk/476855).”

Svar:

Justitsministeriet kan oplyse, at Politiets Efterretningstjeneste kun kan fo-retage indgreb i meddelelseshemmeligheden, hvis det sker i overensstem-melse med retsplejelovens regler herom.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Forsvarsministeriet, der har oplyst følgende:”Bestemmelsen i forsvarslovens § 17, stk. 1, nr. 1, har følgen-de ordlyd:”§

17.

Under krig eller andre ekstraordinære for-hold kan forsvarsministeren1) uden retskendelse træffe foranstaltninger somomhandlet i grundlovens § 72 over for telefonsam-taler, postforsendelser og anden kommunikation,”.Forsvarslovens § 17, stk. 1, nr. 1, er én af flere bestemmelser,der ”under krig eller andre ekstraordinære forhold” giver for-svarsministeren bemyndigelse til at iværksætte en række foran-staltninger bl.a. med henblik på at organisere og forberedeimødegåelse af trusler mod Danmark. Det gælder f.eks. befø-jelsen til uden retskendelse at kunne foretage indgreb i medde-lelseshemmeligheden som omhandlet i grundlovens § 72.Det følger af bestemmelsens ordlyd, at den kun meget sjældentkan finde anvendelse, og at dens anvendelsesområde genereltkun kan antages at dække forhold, hvor statens handlefrihed ogsikkerhed er truet.Der er endvidere sikret parlamentarisk indsigt med en eventuelanvendelse af bestemmelsen i forsvarslovens § 17, stk. 1, nr. 1,idet regeringen – såfremt det måtte være aktuelt – underretterKontroludvalget om bestemmelsens anvendelse.Der kan i øvrigt henvises til tidligere besvarelser af spørgsmålfra Folketinget om bestemmelsen, senest besvarelsen af § 202
spørgsmål S 3777 af 8. august 2012 samt Forsvarsudvalgetsspørgsmål nr. 371 af 15. august 2012. Opmærksomheden kantillige henledes på det notat om § 17, som ligger på Forsvars-ministeriets hjemmeside.”Justitsministeriet kan endelig oplyse, at andre ministre ikke kan give tilla-delse til, at en dansk efterretningstjeneste foretager indgreb i meddelelses-hemmeligheden.
3