Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1373990_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samrådsspørgsmål AJ:
Såfremt ministeren er enig i, at anden kriminalitet end vold også er rele-
vant ved vurderingen af, om en forening har et ulovligt formål, bedes mini-
steren redegøre for, om ministeren agter at afsætte ressourcer til politi og
anklagemyndighed, så de i højere grad har mulighed for at løfte bevisbyr-
den i denne type sager.
Samrådsspørgsmål AK:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt det er en juridisk eller en politisk
beslutning, om det skal gøres nemmere henholdsvis at meddele besøgsfor-
bud ved rockerborge, lukke rockerborge eller opløse rockerklubber.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373990_0003.png
[Indledning]
1.
Udvalget har stillet fem samrådsspørgsmål vedrørende indsatsen over
for rockere.
Spørgsmålene handler dels om muligheden for at forbyde
rockergrup-
per
, dels om indsatsen over for
rockerborge,
og jeg vil derfor dele min
besvarelse op i de samme to overskrifter.
Det er to spørgsmål, som juridisk set er ret forskellige, men som ofte
bliver blandet sammen, når vi taler om indsatsen mod rockerkriminali-
tet.
Muligheden for at
forbyde rockergrupper
er således et spørgsmål om
foreningsfrihed efter grundlovens § 78. Spørgsmålet om
lukning af
rockerborge
drejer sig navnlig om den private ejendomsret efter grund-
lovens § 73 og forsamlingsfrihed efter grundlovens § 79.
[Grundlovens § 78]
2.
Lad mig lægge ud med spørgsmålet om muligheden for at forbyde
rockergrupper.
Det følger af grundlovens § 78, stk. 1, at ”borgerne
har ret til uden for-
udgående tilladelse at danne foreninger i ethvert lovligt øjemed”.
Bestemmelsen fastslår med andre ord, at vi i Danmark har foreningsfri-
hed.
Foreningsfriheden gælder dog kun for foreninger, der har et ”lovligt
øjemed”.
Hvis en forening derimod har et ulovligt øjemed, vil den kunne opløses
ved dom efter de nærmere regler herom i grundlovens § 78.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373990_0004.png
Det følger af § 78, stk. 2, at ”foreninger,
der virker eller søger at opnå
deres mål ved vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning
af anderledes tænkende, bliver at opløse ved dom”.
[Opløsning af rockergrupper]
3.
Spørgsmålet om muligheden for at søge en rockergruppe opløst ved
dom efter grundlovens § 78 har som bekendt tidligere været overvejet
flere gange.
Rigsadvokaten vurderede i 1998 mulighederne for at søge rockerklub-
berne Hells Angels og Bandidos opløst ved dom.
Senest har Rigsadvokaten og Rigspolitiet i 2010 afgivet en fælles udta-
lelse om, hvorvidt der burde iværksættes en undersøgelse af spørgsmå-
let om opløsning af visse bander og rockergrupper.
4.
Ingen af undersøgelserne har medført, at en rockergruppe er søgt op-
løst ved dom.
Det skyldes
lidt forenklet sagt
at anvendelse af grundlovens § 78
forudsætter, dels at betingelserne for at tage bestemmelsen i brug er til
stede, dels at der for domstolene kan
føres bevis
for, at dette er tilfældet.
Opløsning af en bestemt gruppe ved dom kræver således for det første,
at den pågældende gruppe udgør en
forening
i grundlovens forstand, og
at den pågældende forening har et
ulovligt øjemed
f.eks. ved at have
som formål at gennemføre overtrædelser af straffeloven.
For det andet skal det som sagt kunne
bevises,
at der er tale om en for-
ening i grundlovens forstand, og at foreningen har et ulovligt øjemed.
Hertil kommer, at man
før der træffes beslutning om at søge en rock-
ergruppe opløst ved dom
nøje må overveje en række særlige spørgs-
mål og problemstillinger.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373990_0005.png
Det drejer sig
udover de juridiske og bevismæssige spørgsmål
om
de
politifaglige vurderinger
af bl.a. betydningen af en eventuel opløs-
ning og om de
tidsmæssige aspekter
af en eventuel sag om opløsning.
5.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har som sagt afgivet en fælles udtalel-
se om spørgsmålet om en eventuel opløsning af bl.a. rockergrupper.
Det var i den forbindelse Rigsadvokatens og Rigspolitiets vurdering, at
der samlet set ikke var grundlag for at iværksætte en egentlig undersø-
gelse af muligheden for at søge rockergrupperne opløst ved dom.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet vurderede således bl.a., at det er forbun-
det med betydelig tvivl, om det vil være muligt at tilvejebringe et til-
strækkeligt
bevismæssigt grundlag
for, at domstolene vil anse betingel-
serne for et forbud i grundlovens § 78 for opfyldt.
Udover disse bevismæssige udfordringer pegede Rigsadvokaten og
Rigspolitiet også på, at der ikke er grundlag for at antage, at et forbud
mod visse grupperinger
i sig selv
vil føre til et fald i den kriminalitet,
som begås i tilknytning til de pågældende grupper.
Det var samtidig vurderingen, at et sådant forbud næppe vil have afgø-
rende indflydelse på risikoen for, at man gennem voldelige midler vil
beskytte et kriminelt marked, herunder f.eks. narkotikamarkedet.
6.
Den daværende regering konkluderede i lyset af udtalelsen fra Rigs-
advokaten og Rigspolitiet, at der ikke er grund til at tro, at et
i øvrigt
langvarigt og ressourcekrævende
forsøg på at få grupperne formelt
opløst vil kunne føre til noget, som samlet set virker i indsatsen for at få
bugt med bande- og rockerkriminaliteten.
Den daværende regering tilsluttede sig på den baggrund Rigsadvoka-
tens og Rigspolitiets vurdering af, at der ikke var grundlag for at iværk-
sætte en egentlig undersøgelse af muligheden for at søge rockergrup-
perne opløst ved dom.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg har ikke noget grundlag for ikke også at lægge den vurdering, som
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har foretaget, til grund.
Som den forrige regering gav udtryk for, så er det tvivlsomt
selv hvis
det mod forventning skulle lykkes at få en rockergruppe opløst ved dom
om det ville få afgørende betydning for den samlede indsats mod den
organiserede kriminalitet.
Det centrale omdrejningspunkt for en effektiv bekæmpelse af rocker-
og bandekriminalitet
er
og
bliver
en stærk politimæssig indsats, som
skaber tryghed i helt almindelige danskeres hverdag.
Det er derfor regeringen har sat konsekvent ind og løftet den politimæs-
sige og strafferetlige indsats til det højeste niveau nogensinde.
[Rockerborge]
7.
Nu vil jeg vende mig mod spørgsmålet om lukning af rockerborge.
Min forgænger og jeg har som bekendt i flere mundtlige og skriftlige
besvarelser af spørgsmål fra Retsudvalget og udvalgets medlemmer re-
degjort for de muligheder, som rockerloven og hashklubloven indehol-
der i forhold til indsatsen over for rockerborge.
Bl.a. indeholder Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 976 fra
sidste folketingsår en nærmere beskrivelse af de to love.
Herudover gennemgik jeg på et samråd her i udvalget den 16. januar i
år betingelserne for at bringe henholdsvis rockerloven og hashklublo-
ven i anvendelse.
Flere af besvarelserne indeholder tillige en beskrivelse af forholdet mel-
lem de to love og grundloven.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373990_0007.png
[Den private ejendomsret og forsamlingsfriheden]
8.
Det korte af det lange er, at grundloven sætter nogle rammer, som vi
naturligvis må holde os inden for
også
når det kommer til indsatsen
over for rockerborge.
Det drejer sig som sagt navnlig om den private ejendomsret efter grund-
lovens § 73 og forsamlingsfrihed efter grundlovens § 79.
9.
I
grundlovens § 73
fastslås princippet om den private ejendomsret.
To overordnede betingelser skal være opfyldt, for at der er tale om eks-
propriation i grundlovens forstand.
For det
første skal indgrebet være rettet mod ”ejendom”, som er beskyt-
tet af bestemmelsen. For det andet skal indgrebet være ekspropriativt i
den forstand, at der skal være tale om
”afståelse”.
Udtrykket
”ejendom” i grundlovens § 73 må
forstås i vid betydning.
Det er således almindeligt antaget, at bestemmelsen ikke alene beskyt-
ter ejendomsret i traditionel forstand.
Også
begrænsede rådighedsrettigheder
som f.eks. brugsrettigheder,
servitutter og panterettigheder er beskyttet af grundlovens ejendomsbe-
greb. Det samme gælder
rettigheder i henhold til private aftaler
.
For så vidt angår betingelsen om, at der skal være tale om et
eks-
propriativt indgreb,
er det ikke ethvert indgreb i en rettighed, som er
beskyttet af grundlovens § 73, der vil have karakter af ekspropriation.
Det er således almindeligt antaget, at lovgivningsmagten
uden at der
foreligger ekspropriation
kan regulere udøvelsen af de rettigheder, der
er beskyttet af grundlovens § 73, idet lovgivningsmagten bl.a. kan op-
stille almindelige regler om begrænsning i borgernes handlefrihed og i
deres råden over, hvad de ejer.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afgørelsen af, om der er tale om et ekspropriativt indgreb eller om
erstatningsfri regulering, beror på et samlet skøn over indgrebets be-
skaffenhed.
Som momenter, der tillægges betydning ved udøvelsen af dette skøn,
peger man i almindelighed navnlig på
indgrebets formål,
i hvilken grad
indgrebet er
generelt eller konkret
herunder om det rammer mange el-
ler få rettighedshavere
indgrebets
intensitet,
om indgrebet angår en
fremtidig eller aktuel
råden, og om der er tale om en
tilintetgørelse
af
rettigheden eller en
overførelse
til andre fysiske eller juridiske personer.
10.
Grundlovens § 73 sætter således rammer for, hvilke indgreb man fra
Folketingets eller myndighedernes side kan gøre i forhold til borgernes
ejendom.
Det gælder både i forhold til den faste ejendom som sådan og i forhold
til de beskyttede rettigheder, som måtte være forbundet med den pågæl-
dende ejendom
f.eks. hvis et eller flere medlemmer af en rockergrup-
pe
ejer
eller
lejer
ejendommen.
11.
Af
grundlovens § 79
følger, at borgerne har ret til uden forudgåen-
de tilladelse at samle sig ubevæbnede.
Bestemmelsen sikrer, at forsamlinger kan afholdes uden forudgående
tilladelse fra en offentlig myndighed og ikke vilkårligt kan forbydes.
Højesteret lagde i sin dom fra 1999 om rockerloven til grund, at grund-
lovens § 79 ikke hindrer, at der ved lov fastsættes regler, som
uden at
være rettet mod en forsamlings meningstilkendegivelser
begrænser
forsamlingsfriheden, når dette sker til beskyttelse af andre væsentlige
interesser, herunder andres liv og velfærd.
Sådanne begrænsninger må dog ikke gå videre end, hvad der er nød-
vendigt for en sådan beskyttelse.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373990_0009.png
Højesteret fandt som bekendt, at rockerloven ikke var i strid med
grundlovens § 79, og henviste i dommens præmisser bl.a. til, at der ef-
ter rockerloven gælder strenge betingelser for at nedlægge forbud.
Grundlovens § 79 sætter således grænser for, hvor langt man kan gå i
forhold til at forbyde personer med tilknytning til en rockergruppe at
mødes, herunder i bestemte ejendomme som f.eks. en rockerborg.
[Regeringens indsats over for rockerborge]
12.
Den private ejendomsret og forsamlingsfriheden efter grundlovens §
73 og § 79 er med andre ord nogle helt grundlæggende frihedsrettighe-
der, som gælder for alle.
Lidt firkantet sagt er det jo også grunden til, at rockerloven og hash-
klubloven stadig ser ud, som de gjorde, da de blev vedtaget i henholds-
vis 1996 og 2001.
Som jeg også har givet udtryk for flere gange tidligere, findes der gan-
ske enkelt ikke snuptagsløsninger, når det kommer til indsatsen mod
rockerborge.
Bekæmpelsen af rocker- og bandekriminalitet
er
og
bliver
et langt, sejt
træk.
Det er som sagt også derfor regeringen har sat konsekvent ind og løftet
den politimæssige og strafferetlige indsats til det højeste niveau nogen-
sinde.
13.
Senest har regeringen som bekendt besluttet at nedsætte et bredt
sammensat udvalg, der skal kortlægge de praktiske problemer med
rockerborge ude i lokalsamfundene.
Vi er ved at lægge sidste hånd på kommissoriet, som Retsudvalget vil få
tilsendt, så snart det foreligger.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Men det ligger allerede nu fast, at udvalget bl.a. skal kigge på de hidti-
dige erfaringer med bekæmpelse af rockerborge og komme med forslag
til, hvordan indsatsen over for rockerborge kan styrkes.
Udvalget vil i den forbindelse skulle se på, om ændringer af den gæl-
dende lovgivning kan være relevant. Det gælder også i forhold til rock-
erloven og hashklubloven.
Herudover skal udvalget overveje, hvordan vi kan forbedre samspillet
mellem myndigheder som f.eks. kommunerne og politiet.
Jeg er meget optaget af, at vi med udvalget får afprøvet og undersøgt al-
le tænkelige muligheder og får alle idéer og forslag til, hvordan vi yder-
ligere kan styrke indsatsen mod rockerborgene, på bordet.
Som jeg tidligere har sagt
men gerne gentager
lytter vi derfor også,
hvis der måtte være nogen, som sidder inde med gode idéer til, hvordan
vi kan styrke indsatsen yderligere.
Tak.
10