Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1385325_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1032 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvilken dokumentation Rigspolitiet
lægger til grund for konklusionen om, at det er farligt at køre
med tivolitog på mindre befærdede veje i byzone, der er omfat-
tet af færdselsloven? Herunder bedes oplyst, hvor mange ulyk-
ker der er sket i forbindelse med kørsel med tivolitog siden
1996.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
er ikke i besiddelse af statistiske oplysninger om,
hvor mange ulykker der er sket i forbindelse med kørsel med
tivolitog, idet ulykker med tivolitog ikke har en selvstændig
gerningskode i politiets sagsstyringssystem. Besvarelsen af
spørgsmålet vil derfor forudsætte en meget ressourcekrævende
manuel gennemgang af alle sager vedrørende færdselsuheld i
landets politikredse.
Rigspolitiet har ikke umiddelbart fundet grundlag for at iværk-
sætte en sådan manuel gennemgang.”
Justitsministeriet kan supplerende bemærke, at det må antages, at der i
praksis alene forekommer få uheld med tivolitog i Danmark, da det i be-
kendtgørelse nr. 1035 af 5. december 1996 om tivolitog i § 2, stk. 2-4 er
fastsat, at en tilladelse i almindelighed alene kan gives til kørsel på områ-
der, hvor der i det væsentligste kun færdes gående og cyklister. Dette vil
sige områder, som på betryggende måde er afmærket eller afspærret fra
steder, hvor der foregår almindelig færdsel med motorkøretøjer, eller om-
råder, hvor almindelig færdsel med motorkøretøjer er væsentligt begræn-
set, opholds- og legeområder, visse gågader mv. Såfremt det skønnes for-
svarligt, kan der i forbindelse med tilladelsen gives adgang til at krydse
vej, som benyttes til almindelig færdsel med motorkøretøjer. Tilladelse til
kørsel uden for forlystelsesparker gives ud fra de nævnte hensyn hovedsa-
geligt i enkeltstående tilfælde, f.eks. i forbindelse med byfester og optog.
Tilladelse for en længere periode vil dog kunne gives i særlige tilfælde,
hvis en sådan tilladelse ud fra de nævnte hensyn skønnes færdselssikker-
hedsmæssigt forsvarlig.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1031
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2