Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1347701_0001.png
1347701_0002.png
1347701_0003.png
1347701_0004.png
1347701_0005.png
1347701_0006.png
1347701_0007.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato: 18. marts 2014Kontor: ForvaltningsretskontoretSagsbeh: Sultana BaigSagsnr.: 2013-760-0117Dok.:958707

Erfaringer med tv-overvågning foretaget af boligorganisationer og

idrætsanlæg

1.

Den 1. juli 2010 trådte lov nr. 713 af 25. juni 2010 om ændring af lovom tv-overvågning (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning for boligor-ganisationer m.v. og idrætsanlæg) i kraft.Med ændringsloven kan boligorganisationer mv. i udsatte boligområder ef-ter tilladelse fra politidirektøren tv-overvåge boligområdet og arealer i di-rekte tilknytning hertil, f.eks. stiarealer og parkeringspladser, når overvåg-ningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.Desuden kan idrætsanlæg efter tilladelse fra politidirektøren tv-overvågeegne facader, indgange, indhegninger m.v. samt arealer i direkte tilknyt-ning til idrætsanlægget, f.eks. adgangsveje og parkeringspladser, når over-vågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.I besvarelse af spørgsmål nr. 20 af 17. maj 2010 fra Folketingets Retsud-valg til daværende justitsminister Lars Barfoed vedrørende det pågældendelovforslag (lovforslag nr. 185 af 24. marts 2010) tilkendegav justitsmini-steren, at det var regeringens opfattelse, at der burde indhøstes erfaringermed de nævnte ændringer, inden der eventuelt tages skridt til yderligereudvidelser af privates adgang til at foretage tv-overvågning.

2.

På den baggrund har Justitsministeriet anmodet Datatilsynet og Rigspo-litiet om at udarbejde redegørelser om erfaringerne med ændringsloven.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Justitsministeriet har således anmodet Datatilsynet om en redegørelse omerfaringerne med tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, og stk. 3, med hensyntil tilsynet med behandlingen af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning i medfør af den tilvejebragte hjemmel.Justitsministeriet har desuden anmodet Rigspolitiet om en redegørelse omerfaringerne med bestemmelserne, herunder om politiets almindelige erfa-ringer med hensyn til, i hvilket omfang den tilvejebragte hjemmel anven-des i praksis, og i hvilket omfang denne form for tv-overvågning skønnesat have bidraget til at opklare kriminalitet.

3.

Datatilsynet har i forlængelse af Justitsministeriets anmodning bl.a. op-lyst følgende:”For at indhente erfaringer med privates tv-overvågning som følge aflovændringen fra 2010 har Datatilsynet i første halvdel af 2012 gen-nemført inspektioner hos fem boligorganisationer i hovedstadsområ-det.Tre af de fem boligorganisationer, som tilsynet inspicerede, havdepolitidirektørens tilladelse til at foretage tv-overvågning af områder,der benyttes til almindelig færdsel.Forud for inspektionerne indhentede Datatilsynet oplysninger frasamtlige landets politidirektører om, hvem der havde fået tilladelseefter tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, til at foretage tv-overvågningaf boligområder og af arealer, som ligger i direkte tilknytning hertil,og tilladelse efter tv-overvågningslovens § 2, stk. 3, til at foretage tv-overvågning af idrætsanlægs indgange, facader, indhegninger mv. ogaf arealer, som ligger i direkte tilknytning hertil. Tilsynet fik en kopiaf de meddelte tilladelser.Datatilsynet konstaterede i den forbindelse, at der alene var givet enenkelt tilladelse til tv-overvågning af idrætsanlæg efter tv-overvågningslovens § 2, stk. 3. Tilladelsen er givet til Odense Sport& Event, og Datatilsynet har endnu ikke gennemført en inspektionher, da tilsynet i 2012 har koncentreret sin indsats om hovedstadsom-rådet.Fire af de fem inspektionssager om tv-overvågning i boligorganisati-oner er afsluttet på nuværende tidspunkt.På inspektionerne blev der bl.a. drøftet følgende emner:
Formålet og begrundelsen for tv-overvågningenHvilke områder der overvåges2
Antal kameraer og deres placering mv.Tidsmæssig udstrækning af overvågningenAnvendelsen af optagelser fra tv-overvågningen, herun-der i husordenssagerSletterutinerVideregivelse af optagelser, herunder ved forevisningsamt udlevering til politietRettigheder for beboere og andre berørte personer, her-under indsigtsret og oplysningspligtSikkerhed, herunder foranstaltninger til beskyttelse afoptagelserne mod uvedkommendes adgang
Det er generelt Datatilsynets indtryk, at de fem boligorganisationer,som tilsynet har inspiceret, er opmærksomme på persondataloven oghar fået professionel bistand til løsningerne.Der blev imidlertid konstateret problemer bl.a. vedrørende:
Overvågning i opgange, hvor kameraer pegededirekte mod beboeres indgangsdøreOvervågning af områder med almindelig færdsel, uden attilladelse forelåOpbevaring af optagelser ud over de lovlige 30 dageMangelfuld information om tv-overvågningenDatasikkerhed – skærm, der kunne ses af uvedkommen-de, manglende retningslinjer og manglende databehand-leraftale
Datatilsynet har udarbejdet en rapport om tilsynets erfaringer fra defem inspektioner i boligorganisationer. Rapporten vedlægges til ori-entering.Datatilsynets brev til Tranemosegård afd. 13 om de væsentligste per-sondataretlige problemstillinger, der blev konstateret på inspektionenhos denne boligorganisation, er tilgængelig på tilsynets hjemmeside.1Som bekendt har Datatilsynet i efteråret 2012 offentliggjort en vej-ledning om boligorganisationers tv-overvågning. Vejledningen erbl.a. udarbejdet på grundlag af de erfaringer, som tilsynet har indhø-stet ved de gennemførte inspektioner. Ud over at beskrive reglerne itv-overvågningsloven og persondataloven i hovedtræk indeholdervejledningen en række konkrete eksempler til illustration heraf. Vej-ledningen findes påwww.datatilsynet.dk.”En kopi af den tilsynsrapport, som er nævnt i Datatilsynets bidrag, ved-lægges til Retsudvalgets orientering.
31
http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/seneste-afgoerelser/artikel/inspektion-af-boligselskabs-tv-overvaagning/

4.

Rigspolitiet har i forlængelse af Justitsministeriets anmodning bl.a. op-lyst følgende:”Til brug for besvarelsen har Rigspolitiet indhentet bidrag fra landets12 politikredse om erfaringerne med ændringsloven. 11 politikredsehar erfaring hermed.Det fremgår af politikredsenes høringssvar, at den tilvejebragtehjemmel har været anvendt hyppigt for så vidt angår tilladelse til tv-overvågning af boligområder (lovens § 2, stk. 2). Der er således si-den ændringslovens ikrafttræden den 1. juli 2010 givet mere end 100tilladelser til at opsætte tv-overvågning i boligområder. Der er end-videre givet en række afslag, hovedsageligt fordi hensynet til krimi-nalitetsbekæmpelse ikke kunne begrunde tv-overvågning. Flere sagerer under behandling.Kun ganske få idrætsanlæg har søgt om tilladelse til opsætning af tv-overvågning (lovens § 2, stk. 3). Der er således alene givet 1 tilladel-se til opsætning af tv-overvågning i idrætsanlæg.Det er Rigspolitiets opfattelse, at der er gode erfaringer med at be-nytte optagelserne fra kameraer, der er placeret i boligområder, til ef-terforskning af bl.a. færden, ildspåsættelse og hærværk.Politikredsene har således oplyst, at tv-overvågningsmaterialet i enrække sager har været direkte årsag eller medvirkende til opklaringaf kriminalitet, hovedsageligt ved at man ud fra tv-optagelserne harkunnet identificere gerningsmænd. De fleste sager har vedrørt hær-værk, men tv-overvågningsbilleder har også ført til identificering isager om mere alvorlig kriminalitet, herunder et væbnet røveri af enpengetransport.På baggrund heraf er det i en politikreds blevet almindelig praksisrutinemæssigt at undersøge tilgængeligheden af overvågningsmateri-ale ved efterforskning af straffelovsovertrædelser.Politikredsene har videre oplyst, at den præventive effekt af tv-overvågningen de fleste steder har været markant med store fald i an-tallet af anmeldelser, ligesom man nogle steder har set, at f.eks. salgaf narkotika er ophørt i området efter opsættelse af tv-overvågningskameraer. I nogle områder har der dog enten ikke væreten målbar effekt eller ligefrem en stigning i antallet af anmeldelser.Endvidere har flere politikredse peget på, at tv-overvågningen mangesteder har medført en større tryghed for borgerne i de berørte bolig-områder.
4
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at der fra politikredsenes forsøgmed indkøbte stationære eller mobile tv-overvågningsanlæg, tegnersig et billede af, at tv-overvågning ikke forebygger spontant opståetkriminalitet som f.eks. voldelige overfald, men at tv-overvågning fo-rebygger, forhindrer eller forskyder planlagt kriminalitet som f.eks.gaderøverier, tyveri fra parkerede biler, tyveri fra udstillinger og ta-sketyverier. Dermed følger de foreløbige erfaringer fra politikredse-ne internationale undersøgelser fra bl.a. England.Det er dog også Rigspolitiets erfaring, at boligselskaber og idræts-foreninger mangler kendskab til, hvor lovgivning og vejledning kanfindes. Mange oplever det omstændeligt, at regelsættet på områdetskal findes både i lov om tv-overvågning og i persondataloven. Påden baggrund efterlyses lettere adgang til gældende lovgivnings- ogvejledningsmateriale.”

5.

Justitsministeriet har noteret sig Datatilsynets oplysninger om, at det ge-nerelt er Datatilsynets indtryk, at de inspicerede boligorganisationer eropmærksomme på persondataloven og har fået professionel bistand til løs-ningerne. Ministeriet har samtidig noteret sig, at Datatilsynet også har kon-stateret problemer i relation til beskyttelsen af personoplysninger.Justitsministeriet har desuden noteret sig Rigspolitiets oplysninger om, atden præventive effekt af tv-overvågningen af boligområder de fleste stederhar været markant med store fald i antallet af anmeldelser, og at flere poli-tikredse har peget på, at tv-overvågningen mange steder har medført enstørre tryghed for borgerne i de berørte områder. Ministeriet har dog lige-ledes noteret sig, at der i nogle områder enten ikke har været en målbar ef-fekt af tv-overvågningen eller ligefrem er sket en stigning i antallet af an-meldelser.Justitsministeriet finder, at de indhøstede erfaringer med tv-overvågningfor boligorganisationer mv. og idrætsanlæg samlet set må anses for positi-ve. Ministeriet vil fortsat følge området og i den forbindelse løbende over-veje behovet for justeringer i tv-overvågningslovens bestemmelser vedrø-rende privates adgang til tv-overvågning.
5
Justitsministeriet har i lyset af det, som Rigspolitiet har anført om behovetfor at udbrede kendskabet til vejledningsmaterialet om loven, anmodetRigspolitiet om at gøre politikredsene opmærksomme på den omtalte vej-ledning om boligorganisationers tv-overvågning, som Datatilsynet har ud-stedt i efteråret 2012. Politikredsene bør herefter gøre boligorganisationermv., som ansøger om eller er blevet meddelt tilladelse til tv-overvågning,opmærksomme på vejledningen.
Karen Hækkerup/Carsten Madsen
6
7