Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1327063_0001.png
1327063_0002.png
1327063_0003.png
1327063_0004.png
1327063_0005.png
1327063_0006.png
1327063_0007.png
1327063_0008.png
1327063_0009.png
1327063_0010.png
1327063_0011.png
1327063_0012.png
1327063_0013.png
1327063_0014.png
1327063_0015.png
1327063_0016.png
1327063_0017.png
1327063_0018.png
1327063_0019.png
1327063_0020.png
1327063_0021.png
1327063_0022.png
1327063_0023.png
1327063_0024.png
1327063_0025.png
1327063_0026.png
1327063_0027.png
1327063_0028.png
1327063_0029.png
1327063_0030.png
1327063_0031.png
1327063_0032.png
ForslagtilNationalpark
SkjoldungernesLand
Vedtagetafprojektetsstyregrupped.7.oktober2013
IndholdHvaderendansknationalpark?……………………………………………………………………………….Detoverordnedeidé‐ogudpegningsgrundlag………………………………………………………….Præmisser–degrundlæggendeforudsætningerforoprettelsen…………………………….Afgrænsningenafnationalparken……………………………………………………………………………Idegrundlagfor:Samarbejdeoglokaltejerskab…………………………………………………………………………………Naturoglandskab…………………………………………………………………………………………………....Kulturogrigshistorie……………………………………………………………………………………………….Landbrug,skovbrug,fiskeriogjagt…………………………………………………………………………..Friluftsliv………………………………………………………………………………………………………………….Adgangogstier……………………………………………………………………………………………………....Turismeogandreerhverv……………………………………………………………………………………….Formidling,undervisningogforskning…………………………………………………………………….Forslagtilnationalparkbestyrelsenssammensætning……………………………………………..Debatogborgermøder……………………………………………………………………………………………Nationalparkforslagetshistorikoghidtidigeborgerindragelse……………………………….Denvidereproces……………………………………………………………………………………………………Protokollatomtryghedvedforudsætningerne……………………………………………………….Udgiver:SkjoldungernesLand,RoskildeKommune,LejreKommuneogFrederikssundKommuneForsidefoto:SelsøSøBagsidefoto:SkibssætningenGl.LejreFotograf:OleMalling,PoulBjerager(s.20,27og32),JensWollesen(s.22)ogJohnLarsen(s.12)Tryk:RoskildeKopi&PrintApS
4678
10121416182022242627283031
2
StyregruppensforordDensamledeogbredtsammensattenationalparkstyregruppepræsentererhermedienighedsitendeligeoplægtildennationalpark,somnuharværetdrøftetogforberedtsiden2004.Idettehæftegiverviensammenfatningafdenendeligeversionafnationalparkensafgrænsning,visionerogidegrundlag.Styregruppenharformuleretotteemne‐ogindsatsområder.Hverafdisseindledesmedenintroduktionpåvenstresideafopslagetogselveforslagetpåhøjreside.Disseafsnitgørdetmuligtatdannesigetgodtbilledeaf,hvadnationalparkenvilarbejdefor.Bortsetfraetantalmindretilretningerpåbaggrundafhøringsprocesseniseptember2013erhæftetidentiskmeddethæfte,derblevbenyttetunderhøringen.Mankansåledesfortsatlæseomprojektetshistorikogom,hvadennationalparkeroghvilkevirkemidlerdenhar,denvidereprocesm.v.Pådennemådeharhæftetadressetilsåvelborgeresomkommunalbestyrelserogmiljøministeriet.Grundigeomtalerafnaturindholdetogdetøvrigeudpegningsgrundlagergivetidetidligereogmegetomfattendeslut‐ogbilagsrapporteri2005oginationalparkmagasineti2011,samttomindre,supplerendefagligeredegørelserfra2013.Altdettematerialekansespåprojektetshjemmesideskjoldungelandet.dk.MedpilotprojektSkjoldungelandetharvi”øvet”osiatværenationalparkgennemfireår.DetharværetenfornøjelseathøredemangepositivetilkendegivelseromSkjoldungelandets30projekteromnaturattraktioner,faciliteterogformidling.Enmegetstordelafnationalparkområdeteriprivateje.Styregruppenlæggerstorvægtpånationalparklovensbærendeprincipperomfrivillighedfordenenkeltelodsejeromkonkreteprojekter,samtatdergælderheltdensammelovgivningindenforparkensomudenfor.Ennationalparkbevirker,atalledeparter,somharhverderesberettigedeinteresserilandskabetmødesoggennemdialogogsamarbejdefinderfællesløsningerpåudfordringerogmuligheder.Medsinebetydeligefondsmidlerkannationalparkensættehandlingbagønskerne.Nationalparkenskalværetilglædeforlodsejere,beboereoggæsterilandskabetogtilgavnforlandskabetsnatur‐ogkulturværdier.Styregruppen:LejreKommuneRoskildeKommuneFrederikssundKommuneRoskildeMuseumVikingeskibsmuseetSagnlandetLejreRoskildeUniversitetDanmarksNaturfredningsforeningLandboforeningenGefionSjællandskeFamilielandbrugForeningenaflodsejereiNationalparkSkjoldungelandetLedreborgSlotFriluftsrådetNationalparkensVenner
3
Hvaderendansknationalpark?
EtkvalitetsstempelogenpengeposeEtstørreogsammenhængendelandskabkanfåtildeltdenfornemmestatusafnationalparknårområdetrummer natur‐ og landskabsværdier samt gerne kulturhistoriske værdier af national eller internationalbetydning.Deteretinternationaltkendtkvalitetsstempel.Iinternationalsammenhængspænderbegrebetnationalparkretvidt:fraenormestatsejedelandskabs‐ognaturområder til ganske små privatejede lokaliteter med en bestemt vigtig fortælling. Landbrug ogbymæssigbebyggelsekanindgåinationalparker.Idansksammenhængerdertaleomenganskerummeligudgaveafnationalparkbegrebet.Isagensnaturkanderiendanskparkikkeindgåsåmegetvildnatur,sommankanfindeandrestederiverden‐mendetgør ikke vor natur mindre spændende og værdifuld. Meget af jorden i danske nationalparker vil væreprivatejet,oglovgivningenbyggerderforpåetbærendeprincipomfrivillighedfordenenkeltelodsejeromatdeltageiprojekter,derfremmernationalparkensformål.I en dansk nationalpark gælder helt den samme lovgivning og de samme regler som udenfornationalparken.Altdansklandskabognaturergrundigtreguleretgennemdenomfattendelovgivningomplanlægning,miljø,naturbeskyttelse,landbrug,veje,jagtogmegetmere.OgsåEU’sdirektiverergældende,hvortilkommerkommunernesplanlægningogadministrationafenstordelafsammelovgivning.Endansknationalparketableresogadministreresjuridisksetsomenfondihenholdtilnationalparkloven.Nationalparkbekendtgørelsen udgør grundlaget og rammerne for fondens virke. Fonden modtager etbetydeligtårligtstatstilskud.Kommunernekanindskydemidlerogressourcertilarbejdet,ogandrefonde,virksomhederogprivatpersonerkanogsådonerebeløbtilnationalparkfonden.Fondensbestyrelseuddelermidlertilnatur‐oglandskabsformålibredforstandioverensstemmelsemednationalparkplanenogdensmålsætninger.
Nationalparklovensformålerat:Skabeogsikrestørresammenhængendenaturområderoglandskaberafnationaloginternationalbetydning.Bevareogstyrkenaturenskvalitetogmangfoldighed.Sikrekontinuitetogmulighederforfridynamikinaturen.Bevareogstyrkedegeologiskeoglandskabeligeværdier.Bevareogsynliggøredekulturhistoriskeværdierogmangfoldighedenikulturlandskabet.Understøtteforskningogundervisningiområdetsværdier.Fremmebefolkningensmulighederforatbrugeogoplevenaturenoglandskabet.Styrkeformidlingenafområdernesværdierogudvikling.Understøtteenudviklingtilgavnforlokalsamfundet,herundererhvervslivet,medrespektforbeskyttelsesinteresserne,ogstyrkebevidsthedenomområdernesværdiergenneminddragelseafbefolkningeninationalparkensetableringogudvikling.
4
Hvaderennationalparkikke?Ennationalparkerikkeenmyndighed,ogdenharingentvangsbeføjelser.Ennationalparkerderimodetformaliseretogfrivilligtinteressefællesskabblandtdeforskelligebrugereaflandskabet.Ennationalparkmåikkeagereimodstridmednogenøvriglovgivning.Detvilsige,atalreguleringaffastejendom,alfærdsel,allemiljø‐ognaturforholdosv.erunderlagtlandetslove,ogdisseforvaltesfortsatafde myndigheder, hvorunder de hører, dvs. primært kommuner, staten, fredningsmyndigheder m.fl.Myndighederneskaladministreredisseloveensindenforogudenfornationalparken.Ennationalparkkanikketvingenogenlodsejertilnoget.Mendenkantilbydebetalingforønskedetiltag.Det hele bygger på frivillighed. Kun indenfor en nationalparks grænser er der mulighed for at få tildeltpengefranationalparkfondentilnærmereaftalteprojekter.
EnnationalparksorganiseringNationalparkenerformeltsetenselvstændigfondoprettetihenholdtilNationalparkloven.Fondenledesafenbestyrelse,somsammensættesafmiljøministerenefterindstillingfrastyregruppen/kommunerne.Deretableresetstørrenationalparkråd,hvorallestørreinteressegruppererrepræsenterede.Deretableresetsekretariat,hvorderansættesetmindreantalmedarbejderemedderettekompetencerindenforplanlægningogadministration,natur‐oglandskabsforvaltningsamtformidlingindenfornatur,kulturhistorieogjordbrug.Derskalseneretagesstillingtil,hvorsekretariatetskalligge.
VirkemidleriennationalparkEnnationalparkkanalenefremmesinemålgennemoplysning(foldere,bøger,hjemmeside,foredrag,naturvejledningogguidedeture),gensidiginspirationisærblandtdedeltagendeparter,samtgennemfrivilligeaftalermedlodsejere,hvoribetalingkanindgå.Derudarbejdesennationalparkplanioverensstemmelsemednærværendenationalparkforslag.Herfastlæggesdelangsigtedevisionerogmålsætningerforisærnaturværdierneogdekulturhistoriskeværdier.Strategieroghandlingsplanangives.Nationalparkensbestyrelsekanuddelemidlertilnatur‐oglandskabsformålibredforstandioverensstemmelsemednationalparkplanen.Uddelingafmidlertilfysiskeforanstaltningerkankunskeefterfrivilligeaftalermedlodsejereogevt.andremyndigheder.Statenbidragerårligtmedetstørretilskudtilnationalparkfonden.Private,andreoffentligeinstanserogandrefondevilkunnebidrage,evt.medangivelseafønskerellerforudsætningerforbidraget.Nationalparkfondenkantilbydekøb,lejeellerplejeafjord.Detkanforeksempelværejord,somikkeersærligtinteressantilandbrugsdriften,mensomermereinteressantinatursammenhæng.Nationalparkfondenkanogsåmedvirkevedjordfordelingogkompensationsjordtilgavnforsåvellandbrugsbedriftsomnaturønsker.
Læsmerepåskjoldungelandet.dk5
Detoverordnedeide‐ogudpegningsgrundlagAfmiljøministerensbrevaf13.december2012tilstyregruppenogdetrekommunerfremgårdet,atforligskredsenbagnationalparklovenogministerenerenigeom,atderiværksættesenprocesmedhenblikpåenkommendeudpegningafnationalparkenietområdeomkringdensydligedelafRoskildeFjord.Detmeddeles,at”forligskredsenanerkenderdetstoreforarbejdeogerenigeom,atforslagetkanindfrikravenetilennationalpark”.Somgrundlagforsinopbakningharforligskredsenblandtandetlagtvægtpå,at”områdetskombinationafnaturmæssige,landskabelige,kulturhistoriskeogfriluftsmæssigeværdierersærligidansksammenhæng”.
DetsærligevedNationalparkSkjoldungernesLanderDetsmukke,fuglerigeoghistoriskefjordlandskabiogomkringRoskildeFjord,somerinternationaltfuglebeskyttelsesområde.Detvidtstrakte,frededekulturlandskabmeddefireherregårdsgodserLedreborg,Selsø‐Lindholm,SonnerupgårdogÅstrupKlosterpåstribe,somrummerstorlandskabeligogbiologiskvariation.Detstatsejede,tidligerekongelige,skovhøjlandBidstrupskoveneiSjællandsnæststørsteskovområde.Idetstærktkuperedeskov‐ogoverdrevslandskabfindesmegetstorenaturværdier.IlandskabetaflæsesrigetsdannelsefraoldtidensmagtcenterLejretilmiddelalderenskonge‐ogkirkesædeRoskilde.Heleområdetersærdelesrigtpåkulturmiljøerogkulturhistorie,hvorafRoskildeDomkirkeerverdensarvogvikingeskibeneerverdenskendte.Indimellemliggerfrodigtoglandbrugsmæssigtværdifuldtagerland.Idennenationalparkønskerviisærliggradatsættefokuspåformidlingafjordbrugenesforhold.
AlledisseforholdgiverSkjoldungernesLandsinegenprofilsammenlignetmeddealleredeetableredenationalparker,ogdenneparkbidragerdermedtil,atdedanskenationalparkersamletkanfortælleforskelligenationalelandskabshistorier.Endeligbørdetnævnes,atdissestoregods‐oglandskabsfredninger,somdækkerstørstedelenafnationalparkenslandområde,blevgennemførti1960‐erneog1970‐ernemedhenblikpåskabelseafenstørrenaturparknærhovedstaden.DengangfandtesnationalparkbegrebetikkeiDanmark.Med40årsventenkanSkjoldungernesLandkronedissefredningerognationalparkintentionergennemenudpegningsomnæstedanskenationalpark.LæsmerepåSkjoldungelandet.dk
6
PræmisserNationalparkSkjoldungernesLandDegrundlæggendeforudsætningerforoprettelsenNærværendeforslagtilnationalparkbyggerpådengældendeLovomNationalparkeraf6.juni2007.Heraffremgårblandtandetfølgendebærendeprincipper,sommednærværendeforslagforudsættesatværegrundlagetfornationalparken,ogsåfremover:1. Dergældersammelovgivningsåvelindenforsomudenfornationalparken,2. Nationalparkenharikkemyndighedsfunktionerellertvangsbeføjelser,3. Aftalervedrørendetiltagpådenenkelteejendomindgåspåfrivilligbasismellemlodsejerognationalparkfonden,4. Nationalparkenopererergennemennationalparkfond,derskalmuliggøreenbredviftetogafbalanceretindsatsioverensstemmelsemednationalparkensformål,5. Derskalfortsatværelokalopbakningoglokaltejerskabtilnationalparken,herunderhosdeprivatelodsejere.Deterengrundlæggendeforudsætningforenbredlokalopbakningtilnationalparken,atbekendtgørelsenomnationalparkensåvelsomdenkommendebestyrelsesarbejdeialtvæsentligtbaserespådissepræmisserogpådetefterfølgendeidegrundlag.Note.DersomforudsætningerneidissePræmisserogiIdegrundlagetskulleændresvæsentligtogderdermedikkekanopretholdesbredlokalopbakningtilparkenskalderkunnetagesfornyetstillingtilmulighedenfornedlæggelseafparken,jf.protokollatibilaget,side31.
7
AfgrænsningenafparkenEfterensammenfattendevurderingerStyregruppenfornationalparkprojektetkommetfremtilatfremlæggedenhervisteafgrænsning,somrummer,hvadStyregruppenanserfordetheltafgørendeellerdetessentielleinationalparken:Etsærdelesværdifuldtnatur‐ogkulturhistorisklandskab,somiforvejenerfredet,Natura2000ellerpåandenmådefuldtbeskyttet,ogsomerudenkritiskefysiskebarrierer.I forhold til 2011‐forslaget er nu Selsø Sø og‐Slotsamt Østskoven i Frederikssund Kommune medtaget.Hervedervigtigenaturområderkommetmedogderessammenhængmedfjordenvilkunneunderbyggesafnationalparken.DisseområderejesafSelsø‐LindholmGods.Grænsen er altså lagt under hensyn til natur‐, kultur‐ og landskabsværdierne. Den helt præcise grænse ilandskabeterefterkonkretevurderingerlagtitopografiske,matrikulære,tekniskeogadministrativegrænser,hvorvedgrænsedragningenhelevejenrundterentydigogadministrativthåndterbar.Forbyerneerafgrænsningenforetagetmedmererundhånd.GrænseniRoskildeByfølgerheltoverordnetdenmiddelalderligebyvold,menerrentpraktisklagtibyensnuværendeindreringvej,somliggertætpådengamle byvold. Ved Gevninge Landsby er hele det store parcelhusområde, sommerhusområdet ogindustriområdetogsåmedtaget,idetdisseområderogsårummerdeleafdetsjællandskelandskabshistorie.NationalparkområdetitalSamletareal170km2Fjord,statsligtsøterritorium62km2Landareal108km2Privatejendom87km2Privateejendomme>5ha83km2Offentligejendomialt83km2Offentligejendompåland21km2Frededearealer66km2Natura2000områder89km2 Beskyttedenaturområder(§3)17km2Spredningskorridoreriflg.Kommuneplanerne77km2Værdifuldelandskaber(land)iflg.kommuneplanerne106km2Beskyttedediger160kmKystlinje99kmAfgrænsningenharikkenogetmedmyndighederneslovforvaltningatgøre,denernemligensindenforogudenforafgrænsningen.Hovedforskellener,atmanindenforafgrænsningenharmulighederforatfådelide økonomiske midler, som nationalparken råder over til diverse natur‐ og formidlingsprojekter, udenforfindesdennemulighedikke.
8
Skjoldungernes LandAfgrænsningforslag 7. oktober 2013
0
5 Km
SamarbejdeoglokaltejerskabDetmesteafnationalparkenslandområdeeriprivatejeogdetervigtigt,atlodsejerneikkevilopleve,atnationalparkenkommer”tromlende”medideerogtiltag,derpåvirkerderesejendomme.Alleistyregruppenerenigeomdette.Lodsejerneskalføleejerskabikkeblottilderesejendom,mentilhelenationalparkenogdensidegrundlag.Blandtlodsejereerderidagenoplevelseaf,atderoveråreneharværetformangeuheldigeeksemplerpå,atforskelligeaktørerharforeslåetstierogprojekter,somlodsejerneikkeharværetorienteretom,endsigeinddrageti.Detharskabtettiltideranstrengtforholdmellemparterne.Nationalparkenønskeratskabeennydagsordenforudviklingen,hvorsamarbejde,samtale,forståelseogfrivillighederihøjsædet.ILejre,RoskildeogFrederikssunderetrigtforeningslivmedmangegodeildsjæle.Idegamlelandsbyererderdeflestestederetrigtiggodtfællesskabblandtbeboerne.Dissegodeenergierogkræftervilværeenstyrkefornationalparkenogvilogsåværedetfordeenkeltelodsejere,hvisenlokaldialogskabersamarbejdeomatarbejdefornationalparkensmålogånd.Dereriområdetrigtigmangebeboere,fagfolk,ildsjæleogfortællere,derkanfungeresomlokaleguider,ogderermangefolk,somgernevilgiveetnapmediforbindelsemedf.eks.naturpleje.
ForetparårsidenrejstesdenførsteskibssætningiverdensidenvikingetideniSagnlandetLejremedøkonomiskstøttefranationalparkprojektet.Mangefrivillige,lokaleforeningeroglandsbyerdeltog.Allefandtdetsjovt,interessantognyttigt.LæsmereomforprojektSkjoldungelandets30projekterpåskjoldungelandet.dk
10
Idegrundlag for
Samarbejde og lokalt ejerskabMed nationalparken vil vi opnå, atProjekter udvikles gennem frivillighed, samtale, forståelse og samarbejdeLodsejerne og lokalbefolkningen føler ejerskab til nationalparken og dens mål og aktiviteterDe væsentligste aktører, som har hver deres interesser i landskabet, mødes og finderafbalancerede løsninger på udfordringer og ønskerMere konkret betyder det, at nationalparken,med forudsætningen om frivillig deltagelse for den enkelte ejendom,vil arbejde for følgende:Nationalparken fremmer godt naboskab og lokalt samarbejde.Lodsejerne og lokalbefolkningen føler ejerskab til nationalparken og dens mål og aktiviteter.Nationalparken er katalysator for vækst og bæredygtig udvikling med lokal forankring.Nationalparken tilstræber en nedefra-op tilgang til udviklingstiltag.Nationalparkens ideer og projektforslag drøftes i såvel det bredt sammensattenationalparkråd som i de lokale interessegrupper, der måtte dannes i de enkelte nærområderi parken, for eksempel i ejerlaugene eller sognene.Samarbejdet i sådanne lokale interessegrupper styrker den lokale forståelse for de særligeudfordringer og muligheder, det enkelte nærområde har. De lokale interessegrupper vilrumme ressourcer og engagement, der vil være en styrke i løsningen, udførelsen og driftenaf de projekter, der måtte iværksættes i det pågældende område.Eventuelle divergerende ønsker mellem lodsejere indbyrdes, eller mellem lodsejere oglokalbefolkning løses gennem dialog, forståelse og aftaler om ”hvad, hvor, hvornår oghvordan” i vedkommende lokale interessegrupper, nationalparkrådet eller bestyrelsen.Den private ejendomsret og den offentligretlige regulering af brugen heraf gælder somhidtil. Ved et påtænkt nationalparkprojekt på en ejendom gennemføres en hørings- ellerinddragelsesproces, så det sikres, at mulige effekter for naboer eller berørte ejendomme erhørt, overvejet og taget hensyn til.Nationalparken tager ansvar for, at ønsker om nationalparkprojekter, for eksempel omfriluftsliv, stier og formidling, drøftes med de berørte og relevante lodsejere inden ennærmere konceptudvikling eller planlægning påbegyndes.
11
NaturogLandskabLandskabetomkringRoskilde‐Lejreindeholderenmangfoldighedafgamleognyerelandskabstypersamtenstornatur‐ogbiodiversitet,somnationalparkenønskeratværneom.Dererdefærrestestederilandetsåstorbiologiskvariationsamtkulturhistoriskeværdierindenforsåkoncentreretetområdesomher.RoskildeFjorderskabtidensidsteistidved,atsmeltevandhardannetetnetafdale.Deisoleredeholmeogøergørfjordentiletyndetyngle‐ograstestedforenrækkevandfugle.RoskildeFjordogSelsøSøm.fl.rummeretsærdelesrigtfuglelivogharstatussominternationaltfuglebeskyttelsesområde.Ca.10havørnelevernuvedfjordensenormeforrådskammer.Ledreborg, Selsø‐Lindholm, Sonnerupgård og Åstrup godser udgør Danmarks største sammenhængendefredede godslandskab. I dette findes en smuk landskabelig kombination af agerland, overdrev, kuperedeskove, vådområder, lokale hengemte naturområder, hegn, gærder og en rigdom af fortidsminder. Dettegodslandskab blev fredet i 1970‐erne med henblik på skabelse af en større naturpark nær hovedstaden,altsådet,viidagvilkaldeennationalpark.MidtpåSjællandligger,iomkring100metershøjdeoverhavet,etstortogmegetkuperetskovlandskab,derindeholderbådeskov,overdrev,eng,moserogsøer.Mangestederervandetsårent,atdetkandrikkesdirekte.DensærligefloraogfaunaerbaggrundfordenstoreNatura2000udpegningbegrundetiblandtandetstorvandsalamander,kalkrigeogrenesøer,overdrev,storebøge‐ogegeskovem.v.Kronhjortenerankommet.IforholdtilsinstørrelseerDanmarkénafEuropasstørstelandbrugsnationer,ogagerlandethargennem6000 år været, og er fortsat, en væsentlig del af vor natur‐ og kulturarv. De åbne sjællandskelandbrugsarealer udgør en vigtig del af nationalparkens landskab, og heri findes en høj koncentration affortidsminder.Såvel købstad som landsbyer er habitater for et særligt dyre‐ og planteliv, der også fortjeneropmærksomhed. De ældre bebyggelser er bogstaveligt bygget af det omkringliggende landskabsnaturmaterialer.DetgamleRoskildeharmedkirkerne,klostret,kommunenm.fl.bevaretganskemangeogstoregrønneområderiformafparker,markeroggamlehavermedtilhørendedyre‐ogfugleliv.FrafjordengårengrønbræmmeheltoptilRoskildeDomkirke.Læsmerepåskjoldungelandet.dk
DanmarksstørsterovfuglHavørnensesnuifjordlandskabet.10–12havørneynglerellerfouragererfortideninationalparkområdet.Medetvingefangpåmereen2metererhavørnenletgenkendeligiflugten.
12
Idegrundlag for
Natur og LandskabMed en nationalpark vil vi opnå, at:Naturen beskyttes og plejes bedreNaturen bliver yderligere varieret, får mere plads og bliver mere sammenhængendeLandskabet bliver flottere, mere markant og mere levendeMere konkret betyder det, at nationalparken,med forudsætningen om frivillig deltagelse for den enkelte ejendom,vil arbejde for følgende:Eksisterende naturværdier værnes om gennem målrettet naturbeskyttelse og naturpleje, oghvor det er muligt søges naturværdierne forbedret.Der skabes bedre sammenhænge mellem naturområder; dette kan ske gennem forbedring ogudvidelse af eksisterende naturområder og ved etablering af flere ”trædesten”,”naturstrenge” og grønne korridorer.Tilbagegang i biologisk mangfoldighed søges vendt til fremgang i området. Tilgroning ogforurening søges modvirket.Der ydes faglig rådgivning og økonomisk støtte til initiativer fra lodsejere, der ønsker atbevare, forbedre eller skabe mere natur på deres jorder.I enighed med lodsejerne kan tidligere naturområder og naturtyper genskabes helt ellerdelvist efter en vurdering af det pågældende steds historie og biologiske potentiale. Hermedvil også naturudviklingen gennem tiderne kunne illustreres.Dannelse af pasningslaug eller høsletlaug, der for eksempel passer og plejer særligenaturområder, kan støttes fagligt og økonomisk. Tilsvarende kan nationalparken støtte, atfrivilligt arbejde med naturpleje m.v. forankres i lokalområderne.Nationalparken vil understøtte, at området kan blive selvforsynende med fedekvæg og andredyr, der kan afgræsse og pleje naturarealer i parken.Gennem oplysning og inspiration kan nationalparken arbejde for udbredelse af bevidsthedom landskabets særlige karaktertræk, som ønskes sikret eller udviklet. Nationalparken vilkunne støtte beplantningsmæssig sløring af anlæg i landskabet samt sanering eller rydningaf beplantning, således at landskabets karakter eller kulturhistorie bliver fremhævet.
13
KulturogrigshistorieVikingekongenHaraldBlåtandopgiverdetkortvarigekongesædeiJelling,ogvælgeromkringår980nærdet500‐årigekongesædeiLejreatetablerenytfælleshovedsædeforkonge‐ogkirkemagt,oghanopkalderRoskildeefterdennavnkundigeLejrekongeRoar.FradeneuropæiskestorbyRoskildeopbyggedesdetkristnerige.Københavnblevkongelighovedstad450år senere. Med Domkirken på Verdensarvlisten, de verdensberømte vikingeskibe på Roskilde Fjord, medkongemagt i Lejre i oldtiden og i Roskilde i middelalderen ligger det foreslåede nationalparkområde heltcentraltidendanskerigshistorie.
Det danske landskabs kulturhistorie fra stenalder til nutid findes næppe mere koncentreret og bedrerepræsenteret end her. Jægerstenalderens køkkenmøddinger fulde af østers‐ og muslingskaller ogredskaber af hjortetak, flint og ben. Bondestenalderens dysse‐ og jættestuer. Bronzealderfolketsimponerende gravmæler: kæmpehøjene. Jernalderens og vikingetidens skibssætninger, vikingeskibe,kongehaller,gårde,smykkerogvåbennærmestvælteropafjordeniLejre‐ogRoskildeområdetidisseår.
I nationalparkområdet kan det fortælles, hvordan adelen udvikledes. Godserne og hovedgårdene findesstadig – nogle har været der siden middelalderen, andre har kun voldstederne tilbage som minde.Middelalderens landsbymønster og de fleste af ejendomsskellene fra udskiftningen sidst i 1700tallet kandirektesesilandskabetsomstorehegnoggærder.Andels‐oghusmandbevægelsenkanogsåaflæses.Læsmerepåskjoldungelandet.dk
RoskildeDomkirkeerverdensarv.Enarkitektoniskeneståendekatedralifortsatudviklingitidensånd.Intetandetstediverdenhvilersåmangekongeligesomher.
14
Idegrundlag for
Kultur og rigshistorieMed en nationalpark vil vi opnå, atVærdifulde kulturmiljøer og kulturspor fra stenalder til nutid værdsættes og beskyttes;Kulturhistorie, rigshistorie og lokalhistorie synliggøres og formidles i nutidigt perspektiv.
Mere konkret betyder det, at nationalparken,med forudsætningen om frivillig deltagelse for den enkelte ejendom,vil arbejde for følgende:Befolkningen kender de væsentligste dele af deres landskabs kulturhistorie og der skabesmuligheder for, at befolkningen kan bidrage til kulturmiljøers bevaring og pasning.Udvalgte kulturspor og fortidsminder beskyttes, bevares og plejes så de er synlige og kan”forstås”. For eksempel gror gravhøje og gamle diger til, hvis ikke der gøres en fortløbendeindsats.Flere fredede fortidsminder søges gjort synlige eller tilgængelige, f. eks. blot ad simple spor ilandskabet. Til visse fortidsminder kan det af forskellige grunde, herunder beskyttelseshensynog hensyn til privatlivets fred, være ønskeligt ikke at give sådan adgang.Initiativer fra lodsejere, der ønsker at fremvise kulturarv på deres ejendom, støttes.De store kulturhistoriske fortællinger formidles gennem skoleundervisning, gennembogudgivelser, på nationalparkens hjemmeside, ved foredrag, i foldere, på kort, viamobiltelefoner, sociale medier m.v. Formidlingen skal også afspejle nutidige perspektiver påkulturhistorien.De lokale kulturhistoriske fortællinger i det enkelte nære landskab bliver formidlet tilsvarende.Lokale guider, der bor på stedet og som kender landskabets lokalhistorie, og som får dennødvendige efteroplæring og certificering, tænkes at bære en stor del af den konkreteformidling i landskabet.
15
Landbrug,skovbrug,fjordbrugogjagtIdenforeslåedenationalparkerderstoreogganskeværdifuldelandbrugsarealer.Bedrifternebliverstørreogstørre.Demindrebedrifterdrivessomregelpådeltidsbasisellerlandbrugsarealerneerbortforpagtede,sågårdenalenebrugestilbeboelse.Dererkunfåsvine‐ogmælkeproducenterindenfordetforeslåedenationalparkområde.Derersåvelkonventionelsomøkologiskdriftiområdet.Ideprivateskoveerdertendenstilatnaturindholdetøges,bl.a.pågrundafjagtinteresserne.Naturindholdet øges også i statsskovene, der nu drives efter principperne for naturnær skovdrift. Detbetyder blandt andet, at søer, enge og lysninger genskabes, at faldne træer får lov at ligge, og at denoprindeligedanskevegetationfremmesitaktmedatskovenfornys.Altdetteertilgavnfordenbiologiskemangfoldighed.RoskildeFjordharsidenstenalderenværetetsandtforrådskammerforbefolkningen.Erhvervsfiskerieteridag stort set ophørt, men langs kysten vidner havne og stejlepladser om fortsat fiskeri på fritids‐ ogdeltidsbasis.Idagfangermangelystfiskereblandtandethornfiskogørrederifjorden.Derharværetdrevetjagtidettelandskabgennem12.000år.Vildtbestandeneervoksetmarkantoverdesidste årtier og det synes nødvendigt at regulere en del bestande. Målet er at opretholde sundevildtbestandeilandskabet.
VedGevninge.”Køeroghesteogfårpågræs,henoverbredeagre,åbneladerforfuldelæs,sejlsomstrygeromklintognæs,bygersomgårogkommer,deterdendanskesommer”.ThøgerLarsen1914.
16
Idegrundlag for:
Landbrug, skovbrug, fjordbrug og jagtMed en nationalpark vil vi opnå, at
Jordbrugserhvervene i området får flere muligheder for at være i miljømæssig og økonomiskbalance og i fortsat udviklingBefolkningens forståelse for jordbrugserhvervenes forhold og rolle i forvaltningen af naturog landskab øgesLandbrugets, skovbrugets, fjordbrugets og jagtens samspil med landskabet, miljøet, naturen,kulturhistorien, friluftslivet og formidlingen er alt i alt er positivt set bredt i forhold tilnationalparkens samlede målsætninger.Mere konkret betyder det, at nationalparken, med forudsætningen om frivilligdeltagelse for den enkelte ejendom, vil arbejde for følgende:Aftaler mellem lodsejere og nationalpark indgås på gensidig frivillig basis, idet lodsejernefår tilbud om fuld kompensation for muligt indtægtstab samt betaling for udført arbejde.Landbrug og skovbrug har fortsat ret til strukturudvikling og produktionstilpasning indenforlovgivningens rammer. Jagtretten reguleres ikke af nationalparken men af øvrig lovgivning,som forudsættes at være den samme såvel indenfor som udenfor nationalparken.Jordbrugserhvervenes muligheder for rentabel drift og langsigtet positiv økonomi skal ikkeforringes, men derimod søges øget.Lodsejere, landbrugere, skovbrugere og andre producenter kan efter nærmere kriterierbenytte et særligt kvalitetsbrand, som erhvervene udvikler i samråd mednationalparkbestyrelsen.Nationalparken samarbejder med såvel konventionelle som økologiskelandbrugsejendomme. Lodsejerne får særlige tilbud om frivilligt at deltage i at udførearbejde, der måtte blive foranlediget af nationalparken, f. eks. anlæg af stier, drift ogvedligeholdelse af naturarealer, formidling, m.v.Lodsejerne indenfor nationalparkensgrænser får supplerende fordele i form af flere muligheder for iværksættelse af særligenaturfremmende foranstaltninger og –omlægninger.Lodsejerne har mulighed for at tilbyde nationalparkfonden at erhverve dele af deres jordertil mulige kulturhistoriske, naturmæssige eller formidlingsmæssige formål. Nationalparkensvil i givet fald prioritere tilbud om køb af marginale jorder, hvor naturindholdet er eller kanblive højt. Som udgangspunkt har nationalparken ikke ønsker om at købe god dyrkningsbarlandbrugsjord. Ved eventuel erhvervelse af arealer gennemføres en dialog med nærliggendelodsejere om projektet.Jordbrug, skovbrug, fjordbrug og jagt, fra husmandsbrug til godsforvaltning, formidles pålige fod med natur og kulturhistorie.Ved gennemførelse af nationalparkprojekter skal der foretages en relevant risikoanalyse afprojektets konsekvenser for husdyrproducenternes fortsatte drifts- og udviklingsmuligheder,og der skal søges løsninger, der ikke forringer producentens stilling.
17
FriluftslivBegrebet friluftsliv spænder fra spontan nydelse af livet og fornemmelse af vejr og vind i det fri, tildeltagelse i organiserede udendørs fællesaktiviteter med et bestemt sigte. Det spænder fra mennesketssøgenefterægtenatur,tilsøndagsturenibilmedbesøgpåenattraktion.Ogdetkanværeglædenvedatdrikketermokaffen,mensmannyderudsigtenfraenhøjtliggendelandsbykirke.I Danmark er friluftslivet i disse årtier i vækst. Ikke mindst interessen for sundhed og velvære har givetønsketomfriskluftogbrugenafstieriby,skovogdetåbnelandetløft.Afhensyntilnaturbeskyttelsen,dyrelivetogde,derborpålandet,erderilovgivningenfastsatreglerforfriluftslivet,isæromadgangogfærdsel.Etmegetkoncentreretfriluftslivietbestemtområdevilselvsagtkunne påvirke selve oplevelsen af naturen eller kulturhistorien, og det vil kunne forstyrre beboere ogdyreliv.Nogleaffriluftsaktiviteternekanværeidirektemodstridmedhinanden.Foreksempelkanfuglekiggerenognaturelskerenikkenyderoen,hvishurtigogstøjendeaktivitetforstyrrer.Mangeopleverandresløsehundesometstressendeproblem.Hesteellercyklerkanælteogødelæggeenstiforvandrere.Forstyrrende aktiviteter præget af støj og fartudøvet af relativt fåkan søges holdt geografisk ogtidsmæssigtadskiltfrademerestillenaturoplevelser‐udøvetafderelativtmange.
Landbrugsproduktionen vil i sagens natur medføre såvel støj som lugt med videre. Det månaturelskerentagesomenoplevelse,derermedtilatsættenatureniperspektiv.
FriluftslivmedfamilienensommerdagvedGershøj.
18
Idegrundlag for:FriluftslivMed en nationalpark vil vi opnå, atRespekt for natur, dyreliv og lokale beboere og lodsejere er en selvfølgelig del af friluftslivetBefolkningen får bedre muligheder for at opleve landskab, natur og kulturhistorieDer tages vidtgående hensyn til naturens sårbarhed, forstyrrelse, slid og visuel påvirkningMere konkret betyder det, at nationalparken,med forudsætningen om frivillig deltagelse for den enkelte ejendom,vil arbejde for følgende:Sikring af at nationalparkgæsters færden i parken, særligt på private veje og arealer, ikkemedfører øgede gener for lodsejere, beboere og natur. Tværtimod skal nationalparkenarbejde for at de allerede forekommende gener mindskes. Der kan arbejdes med ensårbarhedszonering for formidlingen og indsatsen i nationalparken.Der bliver bedre muligheder for gode oplevelser i landskab og natur - med respekt forlandskabets naturværdier, lodsejere og beboere.Modsatrettede ønsker mellem lodsejere og friluftsliv og mellem friluftslivets forskelligeudøvere indbyrdes løses gennem forståelse og aftaler om ”hvad, hvor, hvornår og hvordan”.Her kan også de lokale nationalpark-interessegrupper spille en positiv rolle.Friluftslivet kanaliseres gennem etablering af et tilpas antal hensigtsmæssigt placeredeparkeringspladser, stier, indhegnede hundeluftningsarealer, udsigtspunkter m.v. uden at selvelandskabskarakteren forringes og i respekt for lodsejerne og for naturen.Der kan udpeges et passende antal forstyrrelsesfri områder i landskabet, skove ognaturområder, herunder særligt stille- og mørkeområder. Etableringen af sådanne områdersker af hensyn til dyrelivet samt muligheden for på nærmere fastsatte måder at oplevenaturen på dens egne præmisser.Mulighederne for friluftslivet formidles på hjemmesider, aviser, foldere, interaktivtfriluftskort, via mobiltelefoner osv. Mange tilbud er gratis, medens andre kan være modbetaling.I overensstemmelse med lovgivningen og i fællesskab med lodsejerne udarbejdes tydeligeregler for god opførsel og korrekt færden på stier og i landskabet. Disse regler bliverformidlet gennem omfattende kampagner, målrettede foldere, skiltning i terrænet etc.Problemer med løse hunde og ureglementeret færdsel søges løst gennem målrettedekampagner og konkrete foranstaltninger på stedet, evt. omlægning af stier m.v.Det skal formidles tydeligt, at det meste af nationalparkens landjord er i privateje, hvorforfærdsel skal ske med den yderste hensyntagen til lodsejere og beboere.Der søges etableret et tilpas antal hensigtsmæssige stier og faciliteter for handicappede.19
AdgangogstierDerfindesidagetnetværkafforskelligevejeogstierilandskabet,somihenholdtilNaturbeskyttelseslovenikke må nedlægges uden tilladelse, og som kan benyttes af alle. Desuden giver loven adgang til færdsellangsstrandkantensamtpåandrenaturarealerundervissebetingelser.Gennemåreneerenheldelmindrestierilandskabetdogblevetinddragettilandreformål.Stier bruges i stadigt stigende grad til motion, og fremmer dermed befolkningens fysiske og mentalesundhed.Behovetforstiertildisseforskelligeformålvurderesatværefortsatstigende.Kommunerneharideres kommuneplaner udlagt de stiforløb, som de anser for væsentlige for befolkningens adgang tiloplevelseaflandskab,naturogkulturhistorie.Med en nationalpark kan interessen for at benytte stier i landskabet stige, men nationalparken vil haveforskelligemulighederforatimødegådegener,derhervedmåskekanopståfordyrelivogbeboere,ikkemindst ved fornuftig formidling af stiforholdene. Visse omlægninger af stiforløb kan også værehensigtsmæssige.Påfjordeneerderingenstier,mendogsømærkertilmarkeringafsejlrenderm.m.fordestørrebåde.Medkano og kajak har man ret til at padle næsten overalt på fjorden og at gå i land, hvor der ikke erreservatbestemmelser om adgangsforbud. Denne landgang giver af og til problemer, idet ikke alle harforståelsefordyrelivetssårbarhed.Ennationalparkviludbrededenneforståelse.
Kanaliseretfærdselviaformidlingogskiltningm.v.:HerenguidetturiBoserupSkovpåvejtilStilleskoven.
20
Idegrundlag for
Adgang og stierMed en Nationalpark vil vi opnå, atStier i nationalparken placeres så dyreliv og sårbare naturområder beskyttes og underhensyntagen til lodsejere og beboere.Befolkningen får adgang til varieret natur og landskab ad velplanlagte ruter med gode kig”ud” i landskabet og ”ind” i naturenLandskabsruterne giver adgang til spændende oplevelser, fordybelse og indsigtMere konkret betyder det, at nationalparken,med forudsætningen om frivillig deltagelse for den enkelte ejendom,vil arbejde for følgende:Alle stier i nationalpark-regi etableres efter frivillig aftale med lodsejerne.Der udlægges et tilpas antal hensigtsmæssige stiforløb, der tager hensyn til både beskyttelseaf følsomme natur- og landskabsområder, lodsejerne samt befolkningens behov for adgangtil naturoplevelse og fordybelse, herunder med flotte kig ”ud” i landskabet og ”ind” inaturen.Det samlede stinet giver mulighed for både korte rundture og lange landskabs- ognaturvandringer over flere dage. Mange af stierne skal henligge på naturens præmisser ogkan være ufremkommelige i dele af året.Der søges etableret stier fra de større byer ud i landskabet og naturen, samt stier mellem destørre naturområder. Såvel gående, cyklende, ridende og handicappede skal betænkes i tilpasomfang.Der etableres flere faciliteter langs fjorden i form af bålpladser, shelters mv. samtvejledninger om samt færdsel og ophold på strandenge og holme. Anbefalede ruter påfjorden formidles.Der anlægges flere indhegnede hundeluftningsarealer, hvor hunde må løbe frit. Udenfordisse arealer skal hunde føres i snor af hensyn til vildtet og andre naturgæster i henhold tilnaturbeskyttelseslovens regler herom.Skiltning mv. langs stierne udføres så diskret og minimalt som muligt, så den passer ind iområdet. Skiltningen skal dog være tilpas tydelig. Skiltningen understøttes af turfoldere medkort samt mulighed for navigation via GPS og information via mobiltelefon.Stierne i det åbne land kan formidles differentieret i forhold til en konkret gennemgang ogvurdering af deres betydning, sårbarhed m.v. Således vil der være nogle stier, somhenvender sig til udefra kommende gæster og andre stier, der primært kendes aflokalbefolkningen.
21
TurismeogandreerhvervsmulighederEn nationalpark er et potentiale for de erhverv, som på den ene eller anden måde kan udnytte parkensstatus og muligheder til at skabe værdi for deres virksomheders produkter og eller tjenester. Ennationalparkkanunderstøttelokalvirkelystognyepartnerskaberblandtbådenyeoggamlevirksomheder.Blandt oplevelseserhverv er der dels alle de entré‐baserede attraktioner i området, dels f.eks.cykeludlejning,udlejningafkanoogkajakker,guidedeture,specialbutikkeroglignende.Der er endvidere en lang række erhverv, som på en mere indirekte måde kan udvikles i takt med enstigendeinteressefornationalparken.Detkanværespecialprodukter,somkansælgestilenmerprisalenepå grund af relationen til nationalparken. Eksempler kunne være øl, fødevarer, malerier, fotografier,håndarbejder,tøjogklæde,overnatning,spisestederosv.
Det er vigtigt, at der i nationalparken holdes fast i autentiske landskabsværdier og i tilbud og produkter,somlokalbefolkningenselvharlystatbenyttesigaf.Derbørf.eks.ikkeskabesenkunstigfolkloreellerenoverbelastningafværdifuldenaturområder.Styregruppenvurderer,athvadderergodtforlokalbefolkningen,erogsågodtforturisterne–menhvadder er godt for turisterne er ikke nødvendigvis godt for lokalbefolkningen. Derfor skal turismetilbuddenetilrettelæggesmedomtanke,ogværdienforlodsejereoglokalbefolkningskalindtænkes.LæsmerepåSkjoldungelandet.dk
På én økodag kommer der 10.000 besøgende og ser køerne blive sluppet ud på græs. Til sammenligning tiltrækkerområdetsstørsteattraktionVikingeskibsmuseet120.000gæsteromåret.
22
Idegrundlag for
Turisme og andre erhvervMed en nationalpark vil vi opnå, atDer udvikles hensynsfuld natur- og kulturturisme, som giver indsigt og bevægelse.Mulighederne for natur- og kulturturisme øges, hvilket afleder nye erhvervsmuligheder ogarbejdspladser.Turismen tilfører området værdi uden at landskabs- og naturværdier forringes.Mere konkret betyder det, at nationalparken,med forudsætningen om frivillig deltagelse for den enkelte ejendom,vil arbejde for følgende:Nationalparken fungerer som løftestang dels for de kendte store attraktioner, dels forovernatningssteder, spisesteder, transporttilbud, guides, salg eller udlejning af tøj og udstyrtil ture i landskabet, gårdbutikker, gallerier osv.I samarbejde mellem erhverv og nationalpark udvikles en certificering afnationalparkprodukter og services, som giver mulighed for branding med nationalparkenslogo m.v. Fokus på lokal oprindelse og kvalitet. Der kan være tale om for eksempel føde- ogdrikkevarer, historiske produkter, guider, overnatning m.v.Turister tilbydes samlede pakkeløsninger, hvor områdets store attraktioner er i højsædet. Dekan med fordel bindes sammen med de mindre attraktioner og bestemte guidede ture ilandskabet således, at overnatning bliver en attraktiv del af pakkeløsningen.Nationalparken bliver for danskere et interessant alternativ til ferieture til udlandet. Dedanske og lokale besøgende kan opleve det samme som turisterne, men vil også ofte hældetil selvplanlagte oplevelser baseret på information fra nationalparkens hjemmeside m.m.Landsbykirker indlægges som varder og stoppesteder ved busturisme, ligesom derindtænkes muligheder for at gå småture i landskabet fra kirkerne. Endvidere kan kirkernesom levende kulturmiljøer formidles.Der satses primært på reelle natur- og kulturnære oplevelser, der bevæger og gør en forskelfor krop og sjæl. Nationalparkens turismetilbud bør have en klar profil og tilrettelægges medhjerte, holdning og samfundssind.Der skal arbejdes for etablering af hensigtsmæssige måder at opleve fjordlandskabet på. Hertænkes på etablering af en form for fast færgefart mellem nogle af fjordens havne oganløbsbroer samt guidede sightseeingture fra søsiden, særligt i turistsæsonen.
23
Formidling,undervisningogforskningInationalparkområdeterderalleredeenudbyggetformidlingsstrukturiformafområdetsrigtigmangemuseerogbesøgssteder.Defrivilligeforeninger,ikkemindstDanmarksNaturfredningsforeningogdekulturhistoriskeforeninger,organisereretimponerendevældafmegetkvalificeredeguidedetureåretrundt.EtnydannetFormidlingsForumknytterbåndmellemmuseerogfrivilligeorganisationer.Nogleafdemestmarkanteformidlings‐ogbesøgsstederer:Vikingeskibsmuseet,(vikingerneogskibenepåfjordenm.m.)SagnlandetLejrekulturlandskabetgennem10.000år)RoskildeMuseum(riget,byenoglandetm.m.)LejreMuseum(oldtidenm.m.)TadreMølleogNaturcenter(møller,ældrelandbrug,natur)Boserupgård(skoven)Lokalhistoriskearkiver(lokal‐ogegnshistorie)FrederikssundMuseum,Færgegården,(Fjordkultur)LedreborgSlotogPark,RoskildeDomkirke&Museum,RoskildeKlosterm.fl.Roskildeerenudprægetuniversitets‐oguddannelsesbyognationalparkenvilkunnesamarbejdemed:RoskildeUniversitet:Miljø,samfundogrumligplanlægning,miljøbiologi,geografi,naturogmodeller,historie,kulturhistorieogidentitet,oplevelsesøkonomiogturisme,informationogkommunikationsamtprojektudvikling.DanmarksMiljøundersøgelser:Miljø‐ognaturforvaltning,klimaeffekterpålandogvand,klimaøkonomi,jordbrugnaturogmiljøsamtmarinøkologi.RoskildeMuseum:Arkæologi,forskning,samling,dokumentationogformidlingafkultursporfratidligstetidertilnu.Vikingeskibsmuseet:Marinarkæologi,forskning,samling,dokumentationogformidlingafsejlskibe,medhovedvægtenpåvikingetid.Rekonstruktionogtestafvikingeskibem.fl.DTURisø:Teknologiskinnovationogudvikling,klimaogenergisystemer,vindenergi,bioenergi,solenergi,biomaterialersamtdyrkningsmetoder.SagnlandetLejre:Forskningsbaseretafprøvningogrekonstruktionaflandskabsmiljøergennemtiderne.Madkulturen:Fødevarerogmadkultur,principperneiNyNordiskMadudbredestiluddannelserogsamfund.SamarbejdermedSlagteriskolen.LyngbyLandbrugsskole:Uddannelserindenforlandbrug.ErhvervsAkademiSjælland:BlandtandetHaveogPark,MarkedsføringogWebudvikling.
Formidlingudeilandskabetkangivestoreoplevelser.HeriSagnlandetLejre.
24
Idegrundlag for
Formidling, undervisning og forskningMed en nationalpark vil vi opnå, atFormidlingen af nationalparkens natur, landskab og kulturhistorie bliver mere samordnet;Børnehaver og skoler tilbydes undervisningspakker til brug ude i landskabet;Universiteter og uddannelsessteder vil bruge landskabet som studieobjekt.Mere konkret betyder det, at nationalparken,med forudsætningen om bl.a. frivillig deltagelse for den enkelte ejendom,vil arbejde for følgende:Formidlingen udmøntes decentralt i de mange eksisterende formidlingsinstitutioner derfindes i området. Sekretariatets placering samt spørgsmålet om hvorvidt og hvor der skalvære ét eller flere større visitor-centre har styregruppen ikke taget stilling til.Formidlingen blandt nationalpark-netværkets aktører søges koordineret og fællesgjortyderligere.Formidlingen udføres såvel nutidigt ved brug af ny teknologi som mere traditionelt ved f.eksdirekte undervisning, afmærkning og skiltning i terrænet. Formidlingen skal berigeoplevelsen på stedet.Den lokale natur og historie skal på skoleskemaet. Nationalparken vil i samarbejde medskoletjenester og FormidlerForum udvikle undervisningspakker og tilbud, så områdetsskoleelever oplever naturens og historiens virkelighed, gerne med overnatning.Nationalparken understøtter, at skoler eller børnehaver kan adoptere et mindre stykke naturtil overvågning og naturpleje for en længere årrække.Landskabet og naturen m.v. anvendes som øvelsesfelt for studerende, forskere ogformidlere.Der lægges en særlig vægt også på forskning, udvikling og formidling af jordbrugetsforhold, herunder processerne fra jord til bord, jagt, fiskeri m.v.Der oprettes på nationalparkens hjemmeside en omfattende vidensbank, hvor relevantinformation om landskabet, naturen, jordbruget, historien, kulturhistorien osv. findes i lettilgængelig form.Det skal formidles tydeligt, at det meste af nationalparkens landjord er i privateje, hvorforfærdsel og formidling skal ske med den yderste hensyntagen til lodsejere og beboere.Skjoldungernes Land vil koordinere formidlingen med de øvrige nationalparker i detomfang, det findes hensigtsmæssigt.
25
Forslag til Nationalparkbestyrelsens sammensætningBestyrelsen skal efter loven bestå af 6-12 medlemmer, hvor til kommer formanden, som udpeges afministeren samt 1 eller 2 medlemmer valgt af og blandt Nationalparkrådet, når dette er nedsat. I henhold tilbemærkningerne til Nationalparkloven er en stor del af de op til 12 pladser i bestyrelsen i princippet givet påforhånd. Det drejer sig om: de tre kommuner, en lokal statslig repræsentant (må antages at væreNaturstyrelsen Vestsjælland), en kulturhistorisk institution el. lignende, hvor det er relevant (det må det sigesat være her), Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, samt 1-3 repræsentanter for jordbrugs-,skovbrugs- og fiskerierhvervene.Styregruppen anbefaler på denne baggrund følgende sammensætning af den kommende bestyrelse:1 Frederikssund Byråd1 Roskilde Byråd1 Lejre Kommunalbestyrelse1 Naturstyrelsen Vestsjælland1 Kulturhistorien, forskningen og formidlingen repræsenteres af en repræsentant fra Roskilde Museum,Vikingeskibsmuseet eller Sagnlandet Lejre.1 Danmarks Naturfredningsforening vælger en lokal repræsentant1 Friluftsrådet vælger en lokal repræsentant1 Produktionslandbruget repræsenteres via Landboforeningen Gefion1 De mindre landbrug repræsenteres via Sjællandske Familielandbrug1 Skovbruget repræsenteres ved at nationalparkens 4 kulturhistoriske godser vælger en repræsentant.1 Foreningen af Lodsejere i Nationalpark Skjoldungelandet1 Der udpeges en repræsentant for turismeerhvervet blandt Visit Lejre, Visit Roskilde og VisitFrederikssund.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Der er i de danske nationalparker tradition for, at bestyrelsentaler sig til rette og bliver enige om f.eks. nationalparkplanen, de væsentligste projekter m.v.Det skal tilstræbes, at bestyrelsens sammensætning endvidere afspejler nationalparkområdets geografi og detre kommuner.Det anbefales, at bestyrelsesmedlemmerne, så vidt muligt, udpeges for forskudte perioder, så kontinuitet iarbejdet tilgodeses.
26
Nationalparkrådets sammensætningNationalparkbestyrelsen fastsætter sammensætningen af nationalparkrådet, hvortil der ikke er begrænsningeri antallet af medlemmer. Rådet er rådgivende for bestyrelsen. Den nuværende styregruppe anbefaler at rådetbliver stort og bredt dækkende. Styregruppen lægger vægt på, at Nationalparkrådet får en væsentlig og reelrolle i nationalparkens arbejde med koncept- og projektudvikling m.v.Der kan endvidere nedsættes arbejdsgrupper, som kan komme med oplæg til råd og bestyrelse.RUC og andre forskningsinstitutioner opfordres til at indtræde i nationalparkrådet, og her etablere etforsknings- og udviklingsorienteret delnetværk.
KunstilandskabetvedGl.Lejre:Freja,Odinogblanktstålgivernytperspektivpålandskabet.Skjoldungelandet2009.
27
Nationalparkforslagetshistorikoghidtidigeborgerinddragelsem.m.PåbaggrundafforslagfradendaværendemiljøministeromnationalparkeriDanmarkbeslutterdedaværende5kommunerHvalsø,Bramsnæs,Lejre,RoskildeogGundsøsamtRoskildeAmti2004atetarbejde,derskalkommemedforslagtilennationalparkoglovgivningherom.DettearbejdegennemføresmedstøttefraFriluftsrådetitætdialogmedinteresseorganisationerogandreaktøreriområdet.Derarbejdesisekstematiseredearbejdsgrupper,bl.a.enlodsejergruppe.Isommeren2005indsenderkommunerneforslagomlovgivningensamtetkonkretforslagtilnationalparkkaldetDetKulturhistoriskeLandskabpåRoskilde‐ogLejreegnen.Forslagogbilagsrapporterpåialt500sider,ogdetgivergrundigebeskrivelseraflandskabetsværdiersamtprojekter,derigivetfaldvilkunneovervejes.ForslagetudarbejdesmedfagligbistandfraCowiConsult.I2007vedtagerFolketingetLovomNationalparkerheltioverensstemmelsemedanbefalingernefraRoskilde/Lejre.5afde10undersøgelsesprojekterbliverudpegetsomnationalparker,menkuntreeridagrealiseret.2009–2012:MensderventespåennæsterundeafnationalparkudpegningeretablererdenyekommunerLejreogRoskildeetstortdemonstrationsprojektmedstøttefraArbejdsmarkedetsFeriefond.DethedderSkjoldungelandet.Detskalvisebefolkningen,hvadennationalparkvilbetyde.Underprojektetetableresbl.a.denstoreengiBoserupSkov,gravhøjesynliggøres,åløbrenses,kulturhistoriskestederrenoveresogmegetmere.DenlangeSkjoldungestifraRoskildetilHvalsøetableresogformidlespåkortogmobilapplikation,enhandicapstigivernyadgangtiludsigtoverRoskildeFjord,mountainbikerefårderesegenruteiBoserupSkov,hvorderogsåetableresetstilleområde.Dergennemføresprojektermedkunstilandskabet,denstoreskibssætningiSagnlandetrejses,Vikingeskibet”Skjoldungen”bygges,ogmegetmere.Ialt30projektergennemføresudenproblemer.I2010invitererlandboforeningenGefionlodsejernetilinformations‐ogdebatmødeomnationalparken.Stemningenerovervejendepositiv.Dernedsættesenlodsejergruppe,derskalfølgenationalparkarbejdetogkommemedinput.I2011udgiverkommunerneogSkjoldungelandetmagasinet”FraSkjoldungelandtilNationalpark”.Dettrykkesi65.000eksemplarerogomdelestilallehusstandeiRoskildeogLejreKommuner.MagasinetrummerStyregruppensogkommunernesvisionerogmålforennationalpark,samtenafgrænsning.22debatarrangementergennemføresmedca.1000deltagere.Flerehundredeavisartiklerpubliceres.SagenomtalesiTV.Derhøresunderdebatfaseningenformuleredenegativetilkendegivelserfralodsejereiområdet,hverkeniaviserellerpådemangespørgeskemaerfraborgermøderne.Ijanuar2012indsenderStyregruppenogKommunalbestyrelsernemagasinettilmiljøministerogfolketingsomforslagtilnationalpark.Idecember2012meddelermiljøministeren,atforligskredsenomNationalparklovenstøtteranmodningenomenudpegningafområdet,somvurderesværdigtsomnationalpark.Deranmodesom,atkommunerneindsenderetendeligtforslagmedenheltpræcisafgrænsningogeventuelttilrettedevisioner,ogatderfortsatarbejdesietgodtprocesforløb.Frederikssundkommunekommermedistyregruppen.
28
Ifebruar2013indkalderGefionigentillodsejermødemedforslagom,atderdannesenegentliglodsejerforeninginationalparkområdet.Påmødeterderigenovervejendepositivstemningfornationalparken.Vedlodsejerforeningensførstegeneralforsamlingimarts2013høresderimodmangekritiskeogskeptiskerøster.Imarts2013udviderstyregruppenpådennebaggrundantalletaflodsejerrepræsentanterfra2til6,ogforlængerprocessenomformuleringafnærværendeforslagmed5måneder.Underarbejdetistyregruppenopnåsiaugust2013enighedidennyestyregruppeomnationalparkensgrundlæggendeforudsætningerogomhandlemuligheder,hvisdissemåttebliveanfægtetsidenhen.Dererogsåenighedomheleidegrundlaget.Lodsejerforeningensrepræsentantertagerforbeholdfor,hvadmedlemmernesigeromsagen.Iseptember2013erderoffentlighøringomnationalparkforslaget.Styregruppenafholdertreborgermøder:iRoskilde,LejreogFrederikssund,allemedklarpositivopbakningtilnationalparksagen.Umiddelbartefteret lodsejermøde i lodsejerforeningens regi afholdes et særligt lodsejermøde i styregruppens regi. Heroplevesstemningensomafslappetogdererfåtilkendegivelserimodnationalparken.Deindkomnehøringssvarerheltovervejendekonstruktiveogpositive.3lodsejereangiveratdegerneviludafparken,7angiveratdegernevilind.Pådetafsluttendestyregruppemødeioktober2013vedtagesentilrettetudgaveafnationalparkforslagetefter en længere debat og uden yderligere forbehold ført til referat. Dette således vedtagnenationalparkforslagmedtilretningerfremgårafdettehæfte.Dog tillægges processen på styregruppemødet i oktober yderligere 2 måneder, idet lodsejerforeningenmelderud,atdenharkonstateretenmanglendeopbakningblandtlodsejerne.Detomånederskalblandtandetbrugespåenlodsejerworkshopinovembermedhenblikpåenyderligereafdækningaf,hvadderskaltil,foratlodsejernekanblivemeretryggevedparken,ogdererønskeomatloddestemningenyderligere.
Ennationalparkertænktietlangsigtetperspektivtilglædeforkommendegenerationer.LindholmSkovbørnehave.
29
DenplanlagtevidereprocesInovember2013behandlerStyregruppenigensagenpåbaggrundafdensenestelodsejerworkshop.EfterdentidligerevedtagneplanforventesStyregruppenatfremsendesagentilkommunalbestyrelsernemedsinindstillingellerindstillinger.Kommunalbestyrelserneforventesatbehandlesagenidecember2013.Herefterkankommunalbestyrelsernevælgeatsendesagenvideretilmiljøministerenmedanmodningomigangsættelseafenformeludpegningsproces.IsåfaldserMiljøministerenpåsagenisamrådmedforligskredsenbagnationalparkloven,ogkansåiværksætteNaturstyrelsensudarbejdelseafdetegentligeforslagtilbekendtgørelseomparken.Ministerenssåledessammenfattedeforslagtilnationalparkskalderefterioffentlighøringimindst16uger,hvorderigenermulighederforatindsendebemærkningerogatdebatteresagen.Sådannebemærkningerskalsåbehandlesafministeren,derførstdereftervilkunneoprettenationalparkengennemudstedelseafenbekendtgørelseherom,igivetfaldmuligtsenerei2014.
KornerupSø.IdetfjerneaneskystenmodFrederikssund.
30
BilagTryghed om forudsætningerneFra lodsejerside er der fortsat en vis bekymring for, om love og regler om f. eks. landbrug, jagt og adgangsidenhen ændres for private ejendomme i nationalparker. Nationalparkloven hviler på et bredt forlig ifolketinget. Sådanne ændringer er derfor ikke sandsynlige. Styregruppen ønsker ligesom lodsejerne bestemtikke, at der sker ændringer af disse forhold.Ifølge nationalparkloven skal ministerens udstedelse af bekendtgørelse om nationalparken hvile på detforslag til nationalpark, der her er præsenteret. Den bestyrelse, der nedsættes skal derefter arbejde ioverensstemmelse med bekendtgørelsen. Lokalparkplanen skal også være i overensstemmelse medbekendtgørelsen, og konkrete projekter skal være i overensstemmelse med nationalparkplanen.Hvis forudsætningerne på trods af disse forhold måtte ændres væsentligt vil der kunne tages fornyet stillingtil nationalparkstatus, herunder med en ultimativ mulighed for, at der gennemføres en nedlæggelse afnationalparken.Følgende tilkendegivelse indarbejdes i styregruppens og kommunalbestyrelsernes dagsordener ogprotokollering ved vedtagelse af anmodning om oprettelse af nationalparken.
Protokollat:Forslaget om nationalparken bygger på de forudsætninger, som er oplistet i forslagets præmisser på side 7 idette hæfte, herunder at der gælder samme lovgivning såvel indenfor som udenfor nationalparken, og at derskal være lokal opbakning til parken.Dersom forudsætningerne for nationalparkens oprettelse som nævnt i Præmisserne og Idegrundlaget ændresvæsentligt, skal der kunne tages fornyet stilling til nationalparkstatus, herunder med en ultimativ mulighedfor, at der gennemføres en nedlæggelse af nationalparken.Nedlæggelsesmuligheden er nævnt i Lov om Nationalparker, § 36. Processen vil være, at en anmodningherom skal behandles af Nationalparkrådet og Nationalparkens bestyrelse, som fremsender sinekommentarer og anbefalinger herom til kommunalbestyrelserne.Kommunalbestyrelserne sender på den baggrund sine indstillinger i sagen til Miljøministeren. Dergennemføres i denne sammenhæng en høringsproces, hvis omfang og indhold forventes at modsvareoprettelsesprocessen, men den nærmere proces må i givet fald udmeldes af miljøministeriet.
31

SkjoldungernesLand

Rådhuset,Lejrevej15,4320Lejrewww.skjoldungelandet.dk,[email protected]