Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1384695_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-10943
Den 27. juni 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 14. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
236 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 236 (alm. del)
Ministeren bedes udarbejde en oversigt, der land for land viser, i hvilket omfang
enkeltstater i EU har indført skrappere regler for uønskede kemiske stoffer og
GMO i forbrugerprodukter, end gældende EU-regler formelt tillader, herunder om
der er indledt proces imod de pågældende lande fra EU’s side. Med ”skrappere
regler” forstås tiltag der skal sikre forbrugerne f.eks. via nationale
forbud eller
begrænsninger mod konkrete uønskede stoffer i produkter, national mærkning
med advarsler, hvor der ikke er EU-krav herom etc.?
Svar
Miljøstyrelsen har nu modtaget svar fra de adspurgte ambassader i EU (Finland,
Irland, Tyskland, Frankrig, Belgien, Nederlandene, Østrig, Sverige, Italien, Polen
og England), som har kommet med følgende oplysninger.
Østrig
I Østrig er der indført skrappere regler for formaldehyd (i 1990), pentachlorphenol
og aromatiske kulbrinter (PAH) (i 2003, ændret i 2007).
Tyskland
Tyskland har visse regler om formaldehyd, dioxiner og furaner, pentaklorfenol-
holdige produkter og bioresistente (biopersistente) fibre. Reglerne blev notificeret
inden REACH trådte i kraft, og Tyskland mener, at de falder uden for bilag XVII i
REACH-forordningen.
Europa Kommissionen har i 2012 indledt en undersøgelse om traktatbrud mod
Tyskland, da REACH-reglerne, efter Kommissionens opfattelse, har forrang og
Tyskland uretmæssigt stiller mere vidtgående krav. Det er ikke kommet til et
sagsanlæg endnu.
Derudover har Tyskland nationale regler om N-nitrosaminer eller indholdsstoffer,
der kan omsættes til N-nitrosaminer i legetøj af syntetisk eller natur-gummi til
Miljøministeriet
Børsgade 4
1215 København K
Tlf. 72 54 60 00
Fax 33 32 22 27
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384695_0002.png
børn op til en alder af 36 måneder, hvis legetøjet i henhold til sin funktion bliver
eller kan forventes at blive taget i munden.
Vedrørende GMO er der i Tyskland ikke strengere regler end på EU-niveau. Dog
markedsfører levnedsmiddels-detailhandlen med få undtagelser ikke genteknisk
forandrede levnedsmidler, da der ikke er tilstrækkelig forbrugeraccept hertil.
Handel med genteknisk forandret foderstof er derimod stærkt udbredt.
Sverige
Sverige har ikke regler, som er skrappere, end hvad gældende EU-regler tillader,
men angiver på visse områder at have indført nationale særregler, fx om kviksølv,
tatoveringsfarver, bisphenol A og formaldehyd i spånplader. Hidtil har ingen af de
nationale særregler ført til proces ved EU-domstolen.
England
England har ikke skrappere regler for uønskede kemiske stoffer og GMO’er
i
forbrugerprodukter, end EU formelt tillader.
Finland
Finland har to dekreter, som er skrappere end EU formelt tillader, vedtaget med
henblik på at forbedre forbrugersikkerheden.
Det ene dekret vedrører grænseværdier for koncentrationen af formaldehyd i visse
tekstilprodukter. Det andet dekret vedrører tændvæsker for grillkul. Kun trækul
tændvæsker med en antændelsestemperatur højere end 55 °C er tilladt på
markedet. Herudover kræves det, at indpakningen for væsker tydeligt mærkes med
teksten ”advarsel!”.
Ingen at de to dekreter har ført til proces ved EU-domstolen.
Frankrig
Frankrig har visse skrappere nationale regler, hvor EU-reglerne giver mulighed for
dette. I disse tilfælde er de nationale regler notificeret i henhold til informations-
proceduredirektivet (98/34/EF). Dette gælder fx regler om bisphenol A (stadig i
proces), ammoniak og fytofarmaceutiske produkter til privat brug.
Med hensyn til GMO´er i forbrugerprodukter har de franske myndigheder oplyst,
at de har forsøgt at forbyde genetisk modificeret majs (MON810) tre gange siden
2008. Forbuddene er dog blevet annulleret to gange tidligere af den højeste
domstol i Frankrig, og de behandler i øjeblikket det seneste forbud. Domstolen har
bl.a. stillet et præjudicielt spørgsmål til EU-domstolen omkring lovligheden af det
første forbud.
Irland
Irland har ikke skrappere regler for uønskede
kemiske stoffer og GMO’er i
forbrugerprodukter, end EU formelt tillader.
I Irland har man ikke en enkelt instans, der har det overordnede ansvar på
området. I stedet er ansvaret spredt ud til flere ministerier og deres underliggende
styrelser - bl.a. Miljøministeriet, Sundhedsministeriet og Ministeriet for Landbrug,
Fødevarer og Fiskeri. Ambassaden har oplyst, at besvarelsen skal tages med et lille
forbehold, idet ansvaret, som ovenfor nævnt, er fordelt til flere ministerier og
deres underliggende styrelser, hvorfor man for at være helt sikker vil skulle
indhente oplysninger fra alle disse instanser, hvilket ville være et mere omfattende
projekt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384695_0003.png
Nederlandene
På visse områder, hvor der ikke gælder fælles EU-regler, arbejder Nederlandene
for at bevare det nationale beskyttelsesniveau. For eksempel med hensyn til
tatoveringsfarver. Nederlandene har arbejdet ihærdigt for, at disse ikke ville
komme til at falde ind
under EU’s kemikalielovgivning (REACH). Siden 2003 har
man haft en streng lovgivning vedr. tatoveringsfarver og permanent make-up, som
ikke må indeholde kræftfremkaldende stoffer, såsom carcinogene polycycliske
aromatiske hydrocarboner.
Polen
Polen har ikke skrappere regler end EU tillader
Polens love er EU-harmoniseret.
Belgien
De belgiske regler er ikke skrappere end EU-reglerne, når det drejer sig om pestici-
der, GMO’er og kosmetiske produkter.
Belgien har dog strengere regler for biocid-
er, og arbejder for at indføre skrappere regler på området for nano-produkter og
syrebaserede produkter til forbrugere. Belgien har ikke været ført for EU-domstol-
en i forbindelse med de nævnte lovgivninger. Derimod er lovgivningerne blevet
notificeret, og
hvor det har været muligt
har Belgien tilføjet Kommissionens
anbefalinger.
Italien
Der er ikke generelt indført skrappere regler for uønskede kemiske stoffer og
GMO´er.
De italienske regler er i overensstemmelse med EU’s regler.
Det bemærkes, at der gælder visse nationale særregler for dyrkning af GMO, idet
Italien har indført et 18-måneders forbud mod dyrkning af GMO-majs (MON 810).
Der er også indført særlige nationale regler for visse materialer, der kommer i
kontakt med fødevarer, og hvor der endnu ikke er vedtaget EU-regler på området,
herunder for visse kemiske stoffer i keramik, glas, glasur og metallegeringer
Kirsten Brosbøl
/
Michel Schilling
3