Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1287481_0001.png
1287481_0002.png
1287481_0003.png
1287481_0004.png
1287481_0005.png
A1
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers redegørel-se
Anledning:
Forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN 15.oktober 2013
IndledningJeg forelægger alene sager til orientering. Jeg har ikke bemærk-ninger til rådskonklusionerne om klimafinansiering. Jeg har helleringen bemærkninger tilsagen om makrofinansiel assistance (MFA)til Jordan, der ikke er på dagsorden for ECOFIN, men hvor dersnart forventes enighed på teknisk niveau.
1. DER: Indikatorer for styrket økonomisk samarbejdeDet Europæiske Råd (DER) lagde i juni op til at fortsætte arbejdetmed de fire konkrete idéer til styrkelse af ØMU’en, som vi tidligerehar drøftet hér. Dette sker med henblik på en mere konkret stilling-tagen på DER til december.De fire forslag er 1) forhåndskoordine-ring af reformer, 2) reformkontrakter, 3) en solidaritetsmekanisme,og 4) ØMU’ens sociale dimension.
DER skal i oktober særligt drøfte indikatorer og fokusområder forØMU-arbejdet, og det kommende ECOFIN skal give input. Formå-let er at sikre, at nye tiltag baseres på en fælles analyse af, hvadde vigtigste udfordringer er, og hvordan vi skal identificere demmhp. anbefalinger af politikløsninger.
Vi støtter fokus på implementering af allerede vedtagne styrkelseraf det økonomiske samarbejde som hovedhjørnesten i ØMU-arbejdet. Og vi støtter, at evt. nye tiltag, herunder de fire for-slag,designes så de giver klar merværdi ift. den eksisterende ko-ordinering i det Europæiske Semester mv.
Der eksisterer allerede et fælles sæt af centrale indikatorer i detøkonomiske samarbejde (fx ”scoreboard’et” vedr. makroøkonomi-ske ubalancer). Supplerende indikatorer kan blive foreslået, fxvedr. ØMU’ens sociale dimension. Vi indgår konstruktivt i dendrøftelse med det afsæt, at hovedsigtet for det økonomiske sam-arbejde er at sikre et sundtgrundlagfor høj beskæftigelse og lan-denes socialpolitiske mål (gennem holdbare finanser og sundstrukturpolitik mv.), og at man fortsat respekterer, at fx arbejds-markeds- og socialpolitik er national kompetence, herunder rollenfor arbejdsmarkedets parter.
2
2: DER:Investeringsinitiativermålrettet SMV’erVi skal drøfte en model for nye fælles EU/EIB-investerings-instrumenter, der skal styrke finansieringsmulighederne for småog mellemstore virksomheder (SMVer) i EU. Ideen er at samle-midler fra EIB og EU’s strukturfonde, som finansieres af alle lan-de. Landene kan selv vælge om de vil benytte instrumentet,ogskal i givet fald bidragevia egne strukturfondsmidler. Der gøresbrug af såkaldt ”sekuritisering”, hvor mange lån samles og om-dannes til standardiserede værdipapirer.
Kommissionen og EIB har foreslået tre varianter (”optioner”):1. et fælles investeringsinstrument for nye SMV-lån,2. et fælles investeringsinstrument for nye og eksisterende SMV-lån og3. et fælles investeringsinstrument for nye og eksisterende SMV-lån med ”risiko-pooling”.
Et flertal af landene ventes at foretrække option1. Der vil nok ogsåvære en vis interesse for option2, men det er uklart om der kansikres en tilstrækkelig investeringsmasse. Det ventes ikke til-strækkelig støtte til option3. En mulighed er, at man går i gangmed option 1 og arbejder videre med muligheden for option 2.
Evt. dansk benyttelse af instrumenterne afhænger af en rækkefaktorer, herunder rentevilkår, rækkevidde mv., der ikke på nuvæ-rende tidspunkt er specificeret. Potentialet for instrumentets an-vendelse i Danmark forventes dog at være begrænset.
ECOFIN-formanden vil sende et brev til DER om ECOFIN’s ind-stilling mhp. at man kan tage stillingtil sagen på topmødet den 24.-25. oktober 2013.
3
3: Opfølgning på IMF- og G20-møder den 10.-12. oktober 2013Formandskabet og Kommissionen ventes at afrapportere fra G20-møderne for økonomi- og finansministre samt centralbankcheferden 10.-11. oktober, og fra møderne i IMF’s ministerkomité (IMFC)den 11.-12. oktober.
De centrale temaer på G20- og IMF-møderne ventes at være denøkonomiske og finansielle udvikling, samt fremskridtene i håndte-ringen af centrale økonomisk-politiske udfordringer. Styrket finan-siel regulering og G20-landenes tiltag til øget internationalt skatte-samarbejde ventes også drøftet.
Udfordringerne i Europa ventes fortsat at være centrale for dis-kussionerne i G20 og IMF. Fokus ventes dog i stigende grad rettetmod den aftagende vækst og tiltagende økonomiske og finansiellesårbarhed i en række vækstøkonomier (emerging markets), samtpå håndtering af de finanspolitiske udfordringer i særligt USA ogJapan.
De drøftede fælles EU-holdninger til G20- og IMF-møderne læg-ger vægt på,at der i EU er tegn på gradvis økonomisk genopret-ning, og at udfordringen er at sikre at den er holdbar. G20-landenebør implementere de aftalte finanspolitiske strategier til stabilise-ring og nedbringelse af gældsniveauerne, og der bør fastholdesen ambitiøs international reformdagsorden til styrkelse af finansielregulering og tilsyn. EU støtter fuldt ud styrkelsen af det internati-onale skattesamarbejde og udviklingen af en global standard forautomatisk informationsudveksling.
4
4. Opfølgning på det europæiske semester 2013På det kommende ECOFIN er der lagt op til at evaluere dette årssemester og drøfte mulige forslag til forbedringer af det europæi-ske semester i 2014.
Vi forventer ikke at træffe konkrete beslutninger, og drøftelsenskal ses som et bidrag til planlægningen af det næste europæiskesemester i 2014.
Jeg forventer, at dervil være bred støtte til at sikre øget fokus pålandenes arbejde med at virkeliggøre deres respektive landespe-cifikke anbefalinger og den fælles overvågning af landenes op-følgning.
Det handler bl.a. om at styrke fokus på landenes efterlevelse afdette års anbefalinger, når Kommissionen vurderer landenes nyekonvergens- og reformprogrammer i første halvår 2014, så dersikres en bedre sammenhæng til de kommende anbefalinger.
Det handler også om at sikre et mere effektivt løbende ’kollegialtpres’ for reformer. Vi skal blive endnu bedre til at finde balancenmellem dels et stærkt samarbejde i EU med konkrete og fokuse-rede anbefalinger, og dels det nationale ejerskab, hvor der skel-nes mellem landene og omfanget af deres anbefalinger. Landemed relativt moderate udfordringer bør fx have flere frihedsgradertil at vælge midlerne mhp. at nå anbefalingernes mål, mens landemed store udfordringer omvendt bør have mere detaljerede anbe-falinger.
5