Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1409158_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
15. oktober 2014
Besvarelse af spørgsmål 418 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalget den 19. september 2014 efter ønske fra Mette Bock (LA)
Spørgsmål:
Kan ministeren, på baggrund af dr.dk's artikel "It-sikkerhedsbrist: Så let
bliver du direktør i Coop eller Jysk" fra den 16. september 2014, oplyse,
hvorfor sikkerheden i Erhvervsstyrelsens database Webreg ikke forbedres,
f.eks. således at det gøres obligatorisk, at en virksomhed skal orienteres,
hver gang nogen ændrer i virksomhedens oplysninger?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af dette spørgsmål indhentet følgende bi-
drag fra Erhvervsstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning Webreg bygger grundlæggende
set på gennemsigtighed, åbenhed og tillid. Baggrunden for denne tilgang
er, at det skal være nemt og enkelt for virksomhederne at drive deres virk-
somhed, herunder også etablere sig. Dette underbygges af, at erhvervslivet
generelt er meget tilfreds med Webreg og de muligheder, løsningen tilby-
der, og det bliver ofte fremhævet, at danske virksomheder på dette punkt
har en konkurrencefordel i forhold til deres udenlandske konkurrenter.
Langt de fleste selskaber har professionelle til at foretage deres registrerin-
ger, dvs. oftest en advokat eller revisor, og i koncerner er det ligeledes ty-
pisk, at indberetningsopgaven er placeret centralt og ikke i det enkelte sel-
skab.
Det er dog afgørende, at der i en selvbetjeningsløsning som Webreg er en
balance mellem smidighed og ansvarlighed. Det må ikke være sådan, at
systemet kan misbruges uden, at man kan gribe ind overfor de pågældende.
Dette er baggrunden for, at registrering via Webreg sker ved brug af Ne-
mID, således at det efterfølgende er nemt at identificere, hvem der har fo-
retaget en registrering. Der er således i modsætning til en modtaget papir-
blanket ikke tvivl om, hvem der har foretaget en registrering, når den fore-
tages via selvbetjeningsløsningen.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at det er strafbart, hvis man bevidst
går ind og foretager ændringer, som man ikke har ret til, eller hvis man på
anden måde opgiver forkerte oplysninger til offentlige myndigheder. Hvis
man således bevidst misbruger systemet til at foretage urigtige registrerin-
ger, vil Erhvervsstyrelsen anmelde forholdet til politiet med henblik på
strafferetlig forfølgelse, ligesom Erhvervsstyrelsen med hjemmel i sel-
skabsloven vil fratage den pågældende muligheden for fremover at foreta-
ge digitale selvregistreringer via løsningen.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
Erhvervsstyrelsen kan oplyse, at styrelsen er i gang med at udvikle en ny
selvbetjeningsløsning til håndtering af selskabsregistrering. Den nye løs-
ning, der således vil afløse den nuværende Webreg-løsning, forventes lan-
ceret i marts 2015. Et af elementerne i det nye it-system er, at der automa-
tisk sendes en besked, når der er sket registreringer i et selskab. Beskeden
sendes via Digital Post til det selskab, som registreringen handler om. Hvis
ændringen består i, at en person registreres ind eller ud af ledelsen i et sel-
skab, vil systemet endvidere sende en besked til den person, som registre-
ringen omhandler.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at det allerede i dag er muligt at føl-
ge eventuelle registreringer i et selskab, idet man på CVR.dk kan abonnere
på eventuelle ændringer i et eller flere aktieselskaber eller anpartsselska-
ber. Hvis der sker ændringer i et selskab, man abonnerer på, får man en
mail om, at der er sket en ændring.
Herudover kan virksomhederne opnå en yderligere beskyttelse ved at an-
mode Erhvervsstyrelsen om, at der opsættes et password på et selskab, så-
ledes at det kun er muligt at registrere på et selskab, hvis den pågældende,
der ønsker at foretage registreringen, kender det opstillede password. Det
kan dog især i større virksomheder skabe praktiske vanskeligheder, hvis
der senere opstår behov for hurtigt at få foretaget registrering af ændringer
i selskabets forhold, og man har svært ved at få kontakt til den, som kender
passwordet.
Erhvervsstyrelsen har en løbende dialog med de berørte organisationer,
hvor balancen mellem smidighed og ansvarlighed i registreringssystemerne
vil blive drøftet.”