Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1405634_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
7. oktober 2014
Besvarelse af spørgsmål 414 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 16. september 2014 efter ønske fra Hans Chri-
stian Thoning (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvorledes arbejdet med den kommende kvali-
tetsstandard for turisme vil adskille sig fra arbejdet i Dansk Standards
standardiseringsudvalg Service Excellence (S-497) og Turistinformation
/Turistfører (S-337), der begge finansieres af aktørerne, som sidder i ud-
valgene.
Svar:
Danmark har brug for et løft i sit kvalitets- og serviceniveau, hvis dansk
turisme skal konkurrere internationalt og tiltrække flere turister til Dan-
mark. Derfor blev regeringen med aftalen om vækstplan for dansk turisme
enige med alle Folketingets partier, undtagen Liberal Alliance, om at der
skal udvikles en standard for dansk kvalitetsturisme, som kan være med
til at højne serviceniveauet i den danske turismebranche.
Med standarden for dansk kvalitetsturisme ønskes det, at styrke det sam-
lede kvalitets- og serviceniveau i dansk turisme på tværs af alle turisme-
aktører, hvilket vil komme alle aktører til gode.
Da arbejdet med at facilitere udviklingen af standarden er placeret hos
Dansk Standard har jeg bedt om bidrag til besvarelsen fra Dansk Stan-
dard, der oplyser, at:
”Standarden for dansk kvalitetsturisme skal ikke erstatte det eksisterende
arbejde, der findes i Dansk Standards standardiseringsudvalg, og den vil
heller ikke erstatte eksisterende ordninger på området. Standarden place-
res under et selvstændigt projekt i Dansk Standard, hvor alle turismeinte-
ressenter har fri adgang til at deltage, uanset om de er medlem af et stan-
dardiseringsudvalg eller ej.
Der spørges specifikt til standarden DS/S-497. I det standardiseringsar-
bejde for service er formålet i særlig grad, at opbygge en loyal kundebase
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
for virksomhederne og på sigt kunne blive certificeret for ekstraordinær
god service.
Service Excellence er et begreb, der kan anvendes bredt inden for og på
tværs af service- og salgsbranchen, herunder turistbranchen, men også for
en lang række andre brancher som eksempelvis bank- og forsikringsbran-
chen.
Begrebet Service Excellence og indholdet af standarden vil indgå som
inspiration til udviklingen af kvalitetsstandarden for turisme, og det vil
blive vurderet, hvilket indhold af Service Excellence standarden, der med
fordel kan anvendes i den kommende standard.
I forhold til arbejdet med standarden DS/S-337 kan det oplyses, at de dan-
ske medlemmer i DS/S-337 har besluttet at koncentrere deres arbejde om
det europæiske standardiseringsarbejde i CEN/TC 329 Tourism Services
samt ISO/TC 228 Tourism and related services, som hovedsageligt er
målrettet turistinformationskontorer, såkaldt adventure turisme og miljø-
venlige overnatningsfaciliteter.
Der vil i det kommende arbejde med en dansk standard for kvalitetsturis-
me blive inddraget erfaringerne fra dette arbejde og arbejdet med eksiste-
rende CEN- og ISO-standarder.”