Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1380374_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Arbejdsgruppen har været delt på læseområdet, hvor tre medlemmer har
været kritiske over for ministeriets justering, mens tre medlemmer har
været positive. Det har således ikke været muligt at finde et kompromis i
arbejdsgruppen.
Det har fra begyndelsen været klart, at arbejdsgrupperne for forenklingen
af Fælles Mål skulle udarbejde anbefalinger til mål, som Undervisnings-
ministeriet ville bearbejde inden forelæggelse for folkeskoleforligskred-
sen. Ligeledes har arbejdsgruppen været orienteret om, at ministeriet ville
inddrage læseforskere på baggrund af kritikken på læseområdet, og de
justerede mål har efterfølgende været i høring hos danskarbejdsgruppen.
Der er tale om en velkendt problemstilling på læseområdet fra 1990’erne.
Der er siden blandt læseforskere opstået bred enighed om, at der skal
arbejdes med en balanceret læsepolitik. Den balancerede læsepolitik har
blandt flere tiltag ført til, at eleverne i dag læser lige så godt i 3. klasse,
som de tidligere gjorde i 4. klasse.
Det er ministeriets vurdering, at de justerede mål for læsning er udtryk
for en ambitiøs og afbalanceret løsning, som både sikrer, at eleverne op-
når de grundlæggende færdigheder, der er nødvendige for, at de lærer at
læse, og at eleverne lærer at forholde sig til de mangeartede læseudfor-
dringer, de møder i nutidens samfund.
Med venlig hilsen
Christine Antorini