Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1350259_0001.png
1350259_0002.png
1350259_0003.png
1350259_0004.png
1350259_0005.png
1350259_0006.png
1350259_0007.png
NOTATStatus på Aftale om en styrket indsats mod socialtbedrageriMarts 2014
Baggrund
Som led i finanslovsaftalen for 2011 indgik den tidligere regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti) sammen med Dansk Folkeparti ogKristendemokraterne den 7. november 2010Aftale om en styrket indsats mod socialt bedrageri.Derblev afsat en samlet bevilling til gennemførelsenaf aftalens initiativer i perioden 2011-2014.Aftalen har følgende syv hovedområder:1.2.3.4.5.6.7.Bedre kontrol med ydelser ved ophold i udlandetBedre kontrol mod dobbeltforsørgelse og sort arbejdeBedre kontrol i og på tværs af kommunerØget koordineret indsats i udsatte boligområder, herunder ghettoerBedre opfølgning på den kommunale kontrolindsatsFlere kommunale politianmeldelser af socialt bedrageriNedsættelse af et permanent udvalg om bedre kontrol
Nedenfor gennemgås aftalens initiativer.
Ad 1) Bedre kontrol med ydelser ved ophold i udlandetAftalens konkrete initiativerEtablering af kontrolteams i udlandetDer etableres kontrolteams i Tyrkiet og Spanien for perioden 2011-14, og et 2-årigt pilotprojekt i henholdsvis Thailand og Marokko. I forhold til Tyrkietvurderes det at være nødvendigt at indgå en politisk aftale som grundlag for,at Danmark kan etablere forsøg med kontrolmedarbejdere i landet. I forhold tilMarokko skal de nærmere vilkår undersøges. Medarbejderne skal primærtvære lokal arbejdskraft. Kontrolmedarbejderne vil bl.a. via lokale registrekunne undersøge, hvordan en person er bopælsregistreret, og om personenhar væsentlige ejendomsbesiddelser, som kan have indflydelse på retten tiloffentlige ydelser. Kommunerne i Danmark vil også kunne bede om at fåtjekket oplysninger om, hvorvidt personer, der rejser på gentagne ferier i depågældende lande, fx. ejer en bolig i landene. Pilotprojekterne i Thailand ogMarokko skal evalueres efter at have været i funktion i godt et år, således atder kan tages stilling til eventuel videreførelse.
AnsvarligBLIS
Gennem-førtGennemført
StatusDer er ansat 2 kontrolmedarbejdere i Spanien og 1kontrolmedarbejder i Thailand.Pensionsstyrelsen/Udbetaling Danmark foretog i foråret 2013 enstyrket kontrol af pensionister i Marokko.Der er løbende arbejdet på at få et samarbejde på plads medTyrkiet. Det et aftalt, at Udbetaling Danmark sender et kontrolteamtil Tyrkiet, der samarbejder med de tyrkiske myndigheder.
Intensivering af lufthavnstilsynetDe seneste erfaringer med lufthavstilsynet peger på, at der er behov for entostrenget strategi. For det første en fortsat bredt rettet kontrolindsats, dergiver synlighed og som kan virke præventivt. For det andet en målrettetindsats mod de flyankomster og afgange, hvor der erfaringsmæssigtregistreres en højere andel af personer, som potentielt set snyder medoffentlige ydelser i relation til deres udlandsophold. På nuværende tidspunktgennemføres minimum 12 tilsyn årligt i Kastrup Lufthavn. Pensionsstyrelsenskontrol skal øges i Københavns Lufthavn Kastrup i samarbejde med politi ogSKAT. Fremover skal der som minimum gennemføres yderligere 13målrettede tilsyn, hvilket vil være en kraftig styrkelse af indsatsen. Der vilsåledes som minimum blive gennemført 25 kontrolaktioner om året. Enyderligere intensivering af Lufthavnstilsynet vil betyde, at fremtidige aktionerogså omfatter andre lufthavne og grænseovergange i overensstemmelse medgældende EU-regler.
STAR
Gennemført
Hjemlet i lovændring nr. 600 af 14. juni 2011I 2011 blev der gennemført 36 kontrolaktioner, heraf 8 ved andrelufthavne og grænseovergange end Kastrup Lufthavn.I 2012 blev der gennemført 11 kontrolaktioner i Kastrup Lufthavn.I 2013 blev der gennemført 27 kontrolaktioner, heraf 5 ved andrelufthavne og grænseovergange end Kastrup Lufthavn.I 2014 vil der i tillæg til de minimum 25 kontrolaktioner blivegennemført 14 kontrolaktioner i Kastrup Lufthavn og ved andrelufthavne og grænseovergange. Der vil således blive gennemførtminimum 39 kontrolaktioner i 2014. Dermed indhentes demanglende kontrolaktioner i 2012.
Bedre opfølgning på resultatet at lufthavnstilsynetDet skal have en konsekvens, hvis kontant- eller starthjælpsmodtagereuberettiget og mod bedre vidende modtager ydelser under ophold i udlandet.De skal have enmærkbar sanktion, der svarer til de sanktioner, der gives veduberettiget modtagelse af hjælp samtidig med arbejde. Det betyder, at hjælpennedsættes med 1/3 i 3 uger for personer, der modtager hjælp på voksensats.2. gang inden for de seneste 5 år nedsættes hjælpen med 1/3 i 20 uger.Samtidig skal kommunen, hvis den får meddelelse om, at der i
STAR
Gennemført
Hjemlet i lovændring nr. 600 af 14. juni 2011.STARfølger op i forhold til a-kassernes og kommunerneshåndtering af lufthavnssagerne og rapporterer særskilt herom istatusrapporter til Tilsynsrådet.
2
Aftalens konkrete initiativerLufthavnstilsynet er rejst tvivl om den generelle rådighed for en kontant- ellerstarthjælpsmodtager, hurtigst muligt indkalde personen til en individueljobsamtale efter meddelelsen er modtaget. Herefter skal kommunen i en 3måneders periode indkalde personen til en jobsamtale hver anden uge.Pensionsstyrelsen skal have hjemmel til at følge op på, om kommunerne harbehandlet sagerne fra lufthavnstilsynet, herunder om der er givet sanktioner.Initiativet kræver lovændring. Desuden opprioriterer Pensionsstyrelsen tilsynetmed a-kassernes håndtering af lufthavnssagerne.
Ansvarlig
Gennem-ført
Status
Mulighed for at følge elektroniske sporPensionsstyrelsen skal i forbindelse med behandlingen af konkrete sager efterarbejdsløshedsforsikringsloven have adgang til at indhente oplysninger frapengeinstitutter. Formålet er at undersøge, om kreditkort er brugt i udlandetmed henblik på at afklare, om der er ophold i Danmark. Initiativet kræverlovændring.
STAR
Gennemført
Hjemlet i lovændring nr. 600 af 14. juni 2011
Ad 2) Bedre kontrol med dobbeltforsørgelse og sort arbejdeVirksomhedskontrol på tværs af kommunerKommunernes adgang til at gennemføre virksomhedskontroller skal udvides.Der er behov for at kunne gennemføre dels virksomhedskontrol på tværs afkommunegrænser efter aftale med den berørte kommune, delsvirksomhedskontrol i konkrete sager frem for som nu kun ved stikprøvekontrol.Initiativet kræver lovændring.BLIS/STARGennemførtHjemlet i lovændring nr. 600 af 14. juni 2011
Ingen dobbeltforsørgelse ved udbetaling fra FeriekontoDer etableres ny digital adgang til Feriekonto med henblik på at sikre, atkommuner og a-kasser kan bruge feriedata (feriekonto-udbetalinger) ikontrolindsatsen. Herved kan det undgås, at personer, der holder ferie,samtidig modtager overførselsindkomster.
STAR
Gennemført
Kommuner og a-kasser har digital adgang til at gennemføresystematisk kontrol ved brug af oplysninger fra Feriekonto.STAR fører kontrol med, at a-kasserne gennemfører densystematiske kontrol.
Bedre oplysningsgrundlag om omfang af selvstændig virksomhedDet er muligt at kontrollere lønmodtageres arbejdsindkomst viaIndkomstregistret. Der er ikke tilsvarende muligheder for at kontrollere omydelsesmodtagere driver selvstændig virksomhed og omfanget heraf.Oplysninger om momsregistrering og momsangivelser skal derfor gørestilgængelige for a-kasser og kommuner, således at det bliver muligt også atkontrollere selvstændige, herunder omfanget af virksomheden. Initiativetkræver lovændring.
STAR
Delvistgennemført
Der er i efteråret 2012 - foråret 2013 gennemført et pilotprojektvedrørende en digital løsning.STAR og SKAT er pt. ved at afdække, hvordan det rent praktiskkan lade sig gøre, at SKAT’s oplysninger om momsregistrering ogmomsangivelser gøres tilgængelig for a-kasser, således at detogså bliver muligt løbende at kontrollere selvstændigeerhvervsdrivende. Kommunerne har allerede adgang til depågældende data via KMD.
3
Aftalens konkrete initiativer
Ansvarlig
Gennem-ført
StatusSom en del af tilrettelæggelse af løsningen, vil der blive tagetstilling til, hvorvidt der er behov for lovændring.
Ad 3) Bedre kontrol i og på tværs af kommunerBedre udnyttelse af oplysninger mellem forvaltningerne i kommunen(bl.a. om børns udlandsophold)Det er vigtigt, at de forskellige forvaltninger i en kommune er opmærksommepå, at oplysninger, som de modtager, kan have relevans for andre dele afforvaltningen. Fx kan de dele af forvaltningen, der arbejder med udbetaling afbørneydelser, have nytte af oplysninger fra kommunens skoler om børnslængerevarende fravær. Kommunerne skal vejledes om reglerne om fortsatudbetaling af børneydelser, herunder at barnet som udgangspunkt skalopholde sig i Danmark for at familien er berettiget til disse ydelser, og om atudbetalingen af børneydelser kan stoppes ved udlandsophold, herunder vedgenopdragelsesrejser. Pensionsstyrelsen vil orientere kommunerne herom.BLISGennemførtDen 5. juli 2011 udsendte Pensionsstyrelsenet nyhedsbrev tilkommuner m.fl. vedrørende ophør af udbetaling af børne- ogungeydelser ved børns ophold i udlandet. Nyhedsbrevet var ogsålagt på Pensionsstyrelsens hjemmeside.
Øget udbredelse af bestpractice ved anvendelse af digitale registreFor at sikre en effektiv kontrolindsats er det afgørende, at eksisterenderegistre (fx Indkomstregisteret, CPR mv.) bruges konsekvent isagsbehandlingen i alle kommuner. Ved at integrere brugen af relevanteregistre i den daglige sagsbehandling vil mange fejludbetalinger kunnebremses tidligere. En del kommuner har allerede gode erfaringer på området.Best practice fra disse kommuner skal udbredes til alle kommuner.Beskæftigelsesministeriet vil gennemføre en konference for alle landetskommuner i 2011.
STAR
Gennemført
Der blev afholdt en konference for landets kommuner den 28. april2011.
Bedre vejledning til kommunerne om pligt til indberetning, nårudlændinge søger om offentlig hjælp til forsørgelseDet kan være svært for den enkelte kommunale sagsbehandler at overskue desærlige forhold, der gælder vedrørende udlændinge, der søger om offentligeforsørgelsesydelser. Korrekte indberetninger er en forudsætning for, at derkan blive taget stilling til, om en opholdstilladelse eventuelt skal inddrages. Forat sikre en bedre administration på området, gennemførerBeskæftigelsesministeriet i samarbejde med Integrationsministeriet etserviceeftersyn af vejledningerne til kommunerne på det udlændingeretligeområde.
JM(Udlændinge-styrelsen)og BM(STAR)
Gennemført
Justitsministeriet har oplyst, at Udlændingestyrelsens vejledning afkommunerne på udlændingeområdet foregår via brugerportalenwww.nyidanmark.dk.,via nyhedsbreve til kommunerne, via møderi Det Regionale Netværk rundt omkring i landet og i konkretesager.På nyidanmark.dk findes vejledning om kommunernes pligt til atindberette om offentlig hjælp til familiesammenførte udlændinge,jf. udlændingelovens § 9, stk. 26. Herfra kan kommunernedownloade et indberetningsskema, der kan anvendes vedindberetningen til Udlændingestyrelsen. Kommunerne harligeledes mulighed for telefonisk at få vejledning i konkrete sager.
4
Aftalens konkrete initiativer
Ansvarlig
Gennem-ført
StatusUdlændingestyrelsen sender løbende nyhedsbreve tilkommunerne. Heri har Udlændingestyrelsen flere gange, senestden 14. februar 2014, orienteret om kommunernesindberetningspligt over for Udlændingestyrelsen, og hvorledesindberetningen kan foretages. Udlændingestyrelsen har på nygennemgået og revideret vejledningen om indberetningspligten pånyidanmark.dk primo 2014 og vil på møder med kommunerne iregi af Det Regionale Netværk i 2014 vejlede om kommunernesindberetningspligt.På Beskæftigelsesministeriets område sker vejledningen afkommunerne om indberetningspligterne i tilknytning tilopholdstilladelser til udenlandske studerende, arbejdstagere ogmedfølgende familie på samme vis via hjemmesidenwww.nyidanmark.dk(inkl. med indberetningsskemaer), vianyhedsbreve og lignende og i konkrete sager. STAR planlæggerat udsende en fornyet vejledning til kommunerne i løbet af foråret2014.
Registersamkøring på det kommunale områdeDet er i dag alene den enkelte kommune, der har adgang til at foretageregistersamkøring vedrørende borgere, der modtager offentlige ydelser. I despecielle tilfælde, hvor mange kommuner kan have interesse i en fællessamkøring (fx tilfælde som Libanon-sagen fra 2006), vil det være en fordel,hvis samkøring kan ske centralt og på én gang frem for i 98 forskelligekommuner. Derfor skal der indføres en hjemmel til, at Pensionsstyrelsen isærlige tilfælde kan foretage registersamkøring på det kommunale område,sådan som det allerede er tilfældet på a-kasseområdet. Det er fortsatkommunerne, der skal behandle eventuelle sager. Registersamkøringen skalikke række udover kommunernes nuværende hjemmel. Initiativet kræverlovændring.
BLIS/STAR
Delvistgennemført
Med etableringen af Udbetaling Danmark (UDK) er der taget skridttil øget koordinering af administration og kontrol på detkommunale område. Samtidigt har UDK fået øgede beføjelser tilat foretage registersamkøring af ikke-følsomme personoplysningertil brug for at identificere sager, der skal udtages til nærmerekontrol.I regi af den tværministerielle styregruppe om effektivsagsbehandling og kontrol (ESK) under Finansministeriet, hvorbåde BM og BLIS deltager, pågår overvejelser om hvordanyderligere centralisering af registersamkøring kan være enmulighed.
Tilflytterkommuner får adgang til sanktionsoplysningerDer er tilfælde, hvor det er relevant for en tilflytterkommune at vide, om ennytilflyttet borger har fået en sanktion i fraflytningskommunen. Det gælder fx,når en kontanthjælpsmodtager har fået nedsat sin kontanthjælp i et antal uger.Hvis tilflytterkommunen ikke kan få oplysning herom, kan kontanthjælpen ikkeudbetales korrekt. Efter de gældende regler kan tilflytterkommunen kun fådenne oplysning, hvis borgeren giver sit samtykke hertil. Tilflytterkommunenskal have adgang til sådanne sanktionsoplysninger – også selvom borgerenikke vil give samtykke hertil – da oplysningen har betydning for korrekt
STAR
Gennemført
Hjemlet ved lovændring nr. 600 af 14. juni 2011
5
Aftalens konkrete initiativerberegning af kontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse. Initiativet kræverlovændring.
Ansvarlig
Gennem-ført
Status
Ad 4) Øget koordineret indsats i udsatte boligområder, herunderghettoerØget koordineret indsats mod misbrug af fx dagpenge, kontanthjælpog efterlønVed hjælp af konkrete analyser og risikovurderinger skal der med inddragelseaf de berørte kommuner tilrettelægges en systematisk kontrolindsats medfokus på problemerne i de udsatte boligområder, jf. regeringens udspil”Ghettoen tilbage til samfundet”.SKAT/STARGennemførtPensionsstyrelsen undersøgte ca. 170 sager, som blev udtrukketaf SKAT, og deltog sammen med SKAT i virksomhedsaktion isærligt udsatte områder i april 2011. Resultatet blev afrapporteretirapportenStatus fra tilsynsafdelingen for 2011.De sager, der ikkevar afsluttet på tidspunktet for afrapporteringen, er indgået istyrelsens almindelige skatteregisterundersøgelser og er ikkesærskilt afrapporteret.STAR får løbende indberetninger fra SKATs aktioner rundt ilandet.
Ad 5) Bedre opfølgning på den kommunale kontrolindsatsSocialt bedrageri skal være en fast del af den kommunale revisionFor at fastholde indsatsen og styrke det politiske fokus i kommunerne påkontrolarbejdet skal kontrolarbejdet fremover indgå som en del af den årligekommunale revision, der afrapporteres med en revisionsberetning tilkommunalbestyrelsen og en række ministerier. Beskæftigelsesministerietfastsætter nye regler i bekendtgørelsen.STAR/BLISGennemførtDet er indarbejdet i bekendtgørelse om statsrefusion og tilskudsamt regnskabsaflæggelse og revision på Social- ogIntegrationsministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet forBy, Bolig og Landdistrikters og Ministeriet for Børn ogUndervisnings ressortområder nr. 1485 af 28. december 2011. §§71, stk.3 og 76, stk. 4. Gældende for revisionen fra og med 2012.Socialt bedrageri vil fremover være en fast del af den kommunalerevision og vil indgå i ministeriernes tilsyn med kommunerne.I forbindelse med behandlingen af de kommunalerevisionsberetninger for regnskabsåret 2012 har STAR og BLISkonstateret, at revisionsberetningerne generelt ikke indeholder ensærskilt omtale af kommunernes indsats mod socialt snyd.STAR og BLIS har påtalt dette i et fælles brev til alle kommuner ogde kommunale revisorer den 19. november 2013, og manglerne irevisionsarbejdet vil også blive kommenteret idecisionsskrivelserne for 2012 til de enkelte kommuner.
6
Aftalens konkrete initiativerKonference om eksisterende muligheder for kontrolBeskæftigelsesministeriet gennemfører som en del af opfølgningen påtemarevisionen i 2011 en konference for kommunerne med fokus på resultatetaf undersøgelsen og på de eksisterende kontrolmuligheder og -hjemler.Beskæftigelsesministeriet følger også op på temarevisionen med en skriftligtilbagemelding til kommunerne.
AnsvarligSTAR
Gennem-førtGennemført
StatusDer er fulgt op overfor de enkelte kommuner i decisionsskrivelsersamt afholdt konference den 28. april 2011.
Ad 6) Flere kommunale politianmeldelser af socialt bedrageriTemarevisionen viste, at nogle kommuner i sager med konkret mistanke omforsætligt eller groft uagtsomt socialt bedrageri ikke har forelagt sagen forpolitiet til nærmere vurdering. Det er afgørende, at kommunerne gennemføreren grundig sagsbehandling og foretager anmeldelse i sager, hvor der ermistanke om socialt bedrageri. Aftaleparterne er enige om, at det er vigtigt, atkommunerne indgiver politianmeldelse i de sager, hvor der er mistanke omsocialt bedrageri. Kommunerne bør, hvis der er behov for det, tage kontakt tilden lokale politikreds med henblik på en dialog omkring samarbejdet mellemden pågældende kommune og politikreds. Såfremt sådanne drøftelser giveranledning til generelle spørgsmål, eller der i øvrigt lokalt indhøstes erfaringer isager om socialt bedrageri, vil sådanne spørgsmål kunne tages op ianklagemyndighedens nationale fagudvalg for økonomisk kriminalitet.JM (for såvidt angårpoliti oganklage-myndighed) ogBM/BLIS(for så vidtangårkommunerne)GennemførtEmnet var på dagsordenen på konferencen om socialt bedrageriden 28. april 2011, hvor der deltog ca. 150 personer. Deltagernevar i overvejende grad kommunale kontrolmedarbejdere. Emnetblev behandlet i et oplæg ”Samarbejdet mellem politi ogkommunerne – hvad er politiets rolle? Hvad er kommunernesrolle”. Der blev redegjort for praksis og krav til formaliteter iforbindelse med indgivelse og behandling af politianmeldelser.Anklagemyndighedens nationale fagudvalg for økonomiskkriminalitet vil fortsat kunne tage spørgsmål af den omhandledekarakter op til drøftelse.
Ad 7) Nedsættelse af et permanent udvalg om bedre kontrolFor at sikre opfølgningen på ovenstående initiativer, og ikke mindst for at sikrekontinuitet og koordination af den fremadrettede indsats mod socialt bedrageri,er der behov for et permanent udvalg på området. Et permanent udvalg vilogså give mulighed for overvejelser om yderligere tiltag, blandt andet medinspiration i udenlandske erfaringer.Aftaleparterne er derfor enige om at nedsætte et fast, tværministerielt udvalgpå kontrolområdet, hvor KL løbende bliver inddraget.STAR/BLISGennemførtEt permanent udvalg om bedre kontrol blev etableret. Udvalget varplaceret under Beskæftigelsesministeriet med deltagelse afSkatteministeriet, Socialministeriet, Ministeriet for Flygtninge,Indvandrere og Integration, Indenrigs- og Sundhedsministeriet ogKommunernes Landsforening (KL).Forskellige tværministerielle/tværoffentlige samarbejdsfora harsiden den nuværende regering tiltrådte fortsat arbejdet med atkoordinere og videreudvikle indsatsen på det sociale område modfejludbetalinger og socialt bedrageri, herunder dettværministerielle samarbejde mod fejludbetalinger og socialtbedrageri, som er forankret i Finansministeriet(Digitaliseringsstyrelsens arbejde med Effektiv Sagsbehandling ogKontrol) samt den tværministerielle arbejdsgruppemod socialtbedrageri, som er forankret i BLIS.
7